Is een huwelijk vrij te bezoeken of is het altijd een besloten bijeenkomst voor genodigden?

Stel je hoort dat er bekenden van je gaan trouwen en je bent niet uitgenodigd. Zou je toch kunnen gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien u gewapend bent met een dikke enveloppe met grote coupures aan geldige valuta dan is er geen bezwaar tegen uw komst. (wel even de gevulde enveloppe overhandigen aan het bruidspaar.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!

Het beste antwoord

Op het gemeentehuis kun je er zondermeer heen.
Artikel 63 van hfdst.5 van het Burgerlijk wetboek bepaalt staat dat het huwelijk in het openbaar (in het gemeentehuis) wordt voltrokken. Een eventueel kerkelijk gebeuren is een andere zaak.

Toegevoegd na 1 dag:
Een andere trouwlocatie voor het burgerlijk huwelijk dan het gemeentehuis, wordt aangewezen als "tijdelijk" gemeentehuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerken zijn altijd openbaar, ook als het een huwelijk betreft, of een doop, of een begrafenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat als het burgelijk huwelijk op een externe locatie wordt gehouden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mendy, dat verschilt per kerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@puur dan is die externe locatie aangewezen als "tijdelijk" gemeentehuis.

Andere antwoorden (6)

Je kunt het proberen, maar het is geen publieke bijeenkomst. De ceremoniemeester kan je de toezegging ontzeggen en zo nodig de sterke arm er bij roepen (politie)om je te verwijderen op grond van huisvredebreuk.

Toegevoegd na 3 uur:
Met mijn antwoor doel ik op de receptie en het feest dat na het huwelijkssluiting wordt gevierd.

Toegevoegd na 3 uur:
Een huwelijk in Nederland is in het gemeentehuis is openbaar.
Door het verplicht aanwezig zijn van getuigen wordt voldaanaan de openbaarheid.
In een andere locatie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af wat je onder huwelijk verstaat. Als het gaat over het moment van de wettelijke verbintenis, dan is dit openbaar. Zelfs als het in een privé-woonst plaats vindt, moet de deur verplicht open blijven staan zodat ieder die het wil binnen kan komen kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je krijgt een uitnodiging van het bruidspaar.En als je een goede bekende bent van het bruidspaar ontvang je echt wel een uitnodiging, zo niet dan zal de verhouding misschien verstoort kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niet uitgenodigd, dat is jammer maar een bruidspaar overweegt vaak zorgvuldig wie er wel of niet bij de ceremonie aanwezig zijn en dat zijn soms moeilijke afwegingen.
Trek het je niet persoonlijk aan. Een bruiloft is vaak erg duur en het bruidspaar moet nu eenmaal keuzes maken, vaak kiezen ze er dan voor om bijvoorbeeld om een bepaalde 'groep' niet uit te nodigen, bijvoorbeeld geen ooms en tantes of geen collega's, dat betekend dan soms dat ook juist die ene leuke collega's niet uitgenodigd worden, maar als ze die wel zouden uitnodigen en de anderen niet krijg je scheve gezichten.
De huwelijksvoltrekking in een gemeentehuis of kerk is meestal officieel openbaar. Maar op komen dagen terwijl je niet uitgenodigd bent wordt over het algemeen echt niet gewaardeerd. Dat kan erg ongemakkelijke situaties opleveren, doe dat dus niet, respecteer de keuze van het bruidspaar.
Wel zie je vaak dat er belangstellenden buiten de kerk of buiten het gemeentehuis zijn. Ze staan opgesteld bij de ingang en komen kijken naar het bruidspaar, meestal applaudisseren en zwaaien ze. Dat word wel gewaardeerd en is, als je niet uitgenodigd bent, de leukste manier om toch even je belangstelling te tonen en toch een piepklein beetje van de feestelijkheid mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het wettelijke huwelijk op het stadhuis, mag je gewoon komen. Tegenwoordig kun je op meerdere plaatsen een huwelijksambtenaar laten komen. Dan is het al een ander verhaal.
Wat ook belangrijk is, is de wens van het bruidspaar wie ze er bij willen hebben. Ben je niet uitgenodigd dan hoor je dus niet bij de mensen die ze daar bij willen hebben.
Het getuigd niet van respect als je dan toch gaat. Dat is nogal opdringerig en doe je niet voor het bruidspaar maar voor jezelf. Het is hún bruiloft. Accepteer hun keus en ga niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurt vaak, dat er geen receptie is maar gewoon een etentje onder ouders, broers en zusters en misschien de beste vrienden. Als je daar niet voor bent uitgenodigd hoor je daar niet bij.