Nee hoor, hier in het dorp rijdt nog 2 keer per week de SRV-wagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De melkboer is van het straatbeeld verdwenen. Hier in het Noorden heb je nog wel rijdende winkels die dagelijks door de straat rijden de srv man. Komt ook niet zoveel meer voor, maar wel in dorpen nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach weer een min, en waarvoor???
Een melkboer, melkman of melkslijter is iemand die langs de deur ging met voornamelijk melk en zuivelproducten, en eventueel een winkel dreef.

Rond de jaren dertig van de 20e eeuw raakten de melkboeren vast in de greep van de melkfabrieken. Dat begon al toen de melkrijders met hun auto's de band tussen boeren en melkboeren losser maakten.

Voor de uitvinding en grootschalige toepassing van de koelkast kwam de melkboer in Nederland dagelijks langs de deur.
Mijn moeder kocht dan een pan melk en die ging meteen op het vuur om te koken. Behalve om de melk zo te drinken, werd er ook iedere dag pudding gemaakt.

Toen we een koelkast kregen...
En de supermarkten ontstonden...
En de regels over het verkopen van "losse melk" steeds strenger werden...
Toen had die melkboer geen bestaansrecht meer.

Maar er is nog wel zoiets als de SRV man. Die werd ook wel melkboer genoemd.
Maar ook: De SRV-formule werd in 1995 opgeheven, rijdende winkels bestaan anno 2011 hier en daar nog wel.
Vooral handig voor ouderen, of in dorpen waar geen supermarkt is.
Maar ook dit loopt af, omdat je je boodschappen ook telefonisch of on-line kan bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Online boodschappen bestellen kan, maar bezorgen doen ze alleen in de grote steden. En grappig tegelijk hebben wij beiden een foto er bij geplaatst :-)
Bij ons op het werk komt de melk boer3 keer in de week langs dus bestaat nog
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik woon, in het Antwerpse in België, zie je ze nog. Bij mij in de straat komt er ook nog een melkboer.

Maar alles wat hij bij heeft is veel duurder dan in de supermarkt. Natuurlijk is het makkelijk dat het aan huis gebracht wordt, maar ik koop toch liever waar het goedkoper is.

Tja, als iedereen zo denkt, zal het beroep van melkboer binnenkort echt uitgestorven zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, ik weet dat er in Laren (noord-holland) nog een SRV-wagen langs de deuren gaat, zal er wel mee ophouden als zijn pensioen eraan komt. er zullen er nog wel meer zijn, maar niet meer zoveel als vroeger, omdat het tegenwoordig niet meer rendabel is als beroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Zwijndrecht, Zuid Holland, gaat de melkboer nog dagelijks op pad. Enkele jaren terug heeft hij zelfs nog een milieuprijs gewonnen, omdat hij nog rondrijdt met paard en wagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben een melkboer