Er zijn allerlei manieren om om te gaan met het lichaam van een overledene. Je kan het zo gek niet verzinnen of het bestaat: je laten opeten in de open lucht, vriesdrogen, invriezen, mummificeren, zeemansgraf. De mogelijkheden zijn eindeloos en worden vaak cultureel bepaald.

In Nederland zijn er echter vrij strenge regels omtrent lijken. Dit staat in de wet op de lijkbezorging.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005009/geldigheidsdatum_07-04-2011

Daarin staat dat iemand begraven, gecremeerd of aan de wetenschap ter beschikking wordt gesteld. Als iemand zich op zee bevindt is het ook mogelijk een "overboordzetting" te doen. In de volksmond wordt dat een zeemansgraf genoemd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alle andere vormen van "lijkbezorging" zijn niet toegestaan. Een uitzondering op deze wet is gemaakt voor het Koninklijk Huis. Zij hoeven zich dus niet aan deze wet te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kunt je lichaam doneren aan de wetenschap.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mummificatie is volgens mij ook mogelijk.
En laatst was er een expositie waarbij onderdelen van het menselijk lichaam gebruikt werden als kunst.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
balsemen is ook een optie maar niet mogelijk in nederland om dat alleen voorbehouden is voor koninklijk huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Balsemen mag tegenwoordig wel: http://www.thanatopraxie.nl/ Over die expositie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gunther_von_Hagens
http://www.bodyworlds.com/nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok k wist niet dat balsemen tegenwoordig mocht dank voor de info
Kimath
13 jaar geleden
@Hippo: ja! zo heette die expositie, dank je :D
In de sloot???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mummificeren.

Maar dat is in Nederland volgens mij alleen voorbehouden aan overledenen van de koninklijke familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig heet dit consumeren, (dit doet men door te balsemen)
paulus811
13 jaar geleden
laat ik nou bij 'consumeren' toch een heel ander beeld hebben. Nu weet ik hoe koninginnensoep gemaakt wordt......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het conserveren zijn? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.thanatopraxie.nl/
Cryomeren, oftewel vriesdrogen is een nieuwe methode. Door de enorme kou droogt het lichaam uit en valt uiteen. Deze methode (vriesdrogen) wordt ook bij kruiden gebruikt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou mijn voorkeur zijn. De korrels kunnen dan nog van nut zijn als compost om een boom op te planten. Leef je toch nog voort op de een of andere manier.
paulus811
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een mooie gedachte, al weet ik niet zeker of een boom mij gevriesdroogd 'lust'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij mag je onder een boom begraven, liefst een els of zo. Dan kunnen later de sijsjes en dergelijke snoepen van de elzenproppen terwijl de boom misschien iets heeft aan mijn resten.
paulus811
13 jaar geleden
Wat wil iedereen toch ineens onder een boom eindigen! Wordt dit de nieuwe trend?
- mummificeren
- ritueel verbranden
- overdracht aan de wetenschap
- zeebegrafenis
- ruimte ingeschoten worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ik wil zo erg de ruimte in geschoten worden x3!!
Kimath
13 jaar geleden
owja, dat kan natuurlijk ook nog :)
De luchtbegravenis, in Tibet, sommige streken in Nepal en bij de Parsi. = aan de vogels gevoerd worden.
http://www.ekudos.nl/artikel/195044/zo_%E2%80%98begraven%E2%80%99_tibetanen_hun_doden

En plastineren.
http://www.bodyworlds.com/nl/rotterdam/plastinatie.html

Toegevoegd na 23 uur:
En niet te vergeten: opeten = kannibalisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezellig voor bij de koffietafel: 'iemand nog een broodje warm vlees?'
Het lichaam neerleggen en er stenen overheen stapelen.
13 jaar geleden
Resomeren

Voor een crematie is veel energie nodig. Een grote oven moet anderhalf uur op 1100 graden worden gestookt om een gemiddeld lijk te verbranden. Dat levert ook nog eens allerlei gassen en roet op, die via een schoorsteen worden afgevoerd.
Dat kan beter, dacht de Schotse uitvinder Sandy Sullivan. Hij ontwierp de Resomator of ‘hergeboortemachine’. In deze machine, die er uit ziet als een grote wasdroger, wordt een lijk binnen drie uur omgetoverd tot een fijn hoopje poeder.
De Resomator wordt gevuld met een mix van water en de bijtende stof kalium-hydroxide (ook wel bekend als loog) en gestookt tot 180 graden. Bij die temperatuur ontbindt de kalium-hydroxide een lijk in drie uur. Het vlees lost op in de vloeistof.
Alleen de botten overleven de behandeling en kunnen in een grote industriële maalinrichting worden vermalen. Er blijft uiteindelijk weinig meer over dan een hoopje poeder.
De Resomator wordt al gebruikt in drie Amerikaanse staten en Canada. Er lopen aanvragen om de machine ook in Europa in te mogen zetten. Wanneer ook hier lijken worden geresomeerd, is nog onbekend, maar lang zal het waarschijnlijk niet meer duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat doen ze met de vloeistof?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ze dat zo mooi zeggen "returned to the watercycle", Maar of ze daarmee bedoelen we spoelen dat gewoon door het riool...... http://www.resomation.com/index_files/Page347.htm