Wat kan je doen tegen treiteren?

Twee vrouwen die ik ken worden in en om hun huis getreiterd door wat opgeschoten jeugd omdat ze lesbisch zijn. (een stel dus) Ze hebben de politie al gebeld, die doen niets. Wat kunnen ze nog meer doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Cryofiel
14 jaar geleden
Praten met de ouders van die jongens. Lukt dat niet: verhuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben net dit huis gekocht en helemaal opgeknapt. Het is toch niet HUN schuld?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten met de ouders vind ik een heel goed idee.
En natuurlijk is het nooit hun schuld, en zou het vreselijk zijn als zij moeten verhuizen ipv die nare jeugd. Hartstikke onrechtvaardig. Maar als mensen gemeen blijven doen, heb je soms weinig andere mogelijkheid, ben je gelukkiger op een andere plek.
Hartstikke oneerlijk, maar wat doe je eraan?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Fynnya, precies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yvib,is het in een dorp waar dit gebeurd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nee, niet bepaald taurus, middelgrote stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dat je dit onderwerp eens aandacht geeft,want het gebeurt overal,een paar dorpen bij ons vandaan is een homostel gewoon weggetreiterd uit hun dorp.
En jammer genoeg heeft de krant er meer aandacht aanbesteed dan de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Eef, maar ik schrik wel van de reacties hier. Kennelijk is er dus echt helemaal niets aan te doen en wordt het maar gewoon 'geaccepteerd' dat het zo is.

Het beste antwoord

(geschreven in Je-vorm om de zinnen wat korter te houden)

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de jeugd is; ik ga uit van middelbareschool leeftijd.

Het is vaak echt kicken om anderen lastig te vallen. Persoonlijk aanpakken is daarom het indrukwekkendst; als slachtoffer lef tonen is 'boemtsjakkielauw'.

De meest acceptabele vorm van dit soort gedrag aanpakken is er direct op afgaan. Gezag uitstralen, hen bedreigen of jezelf van hen afkeren werkt averechts. Je kunt ze eerder vragen stellen of een aanbieding doen (geen geld, maar bijvoorbeeld een voetbalclub suggereren, chips delen of goeie hangplekken met ze bespreken).

Vraag (het liefst in deze volgorde) waarom ze in je buurt rondhangen, wat voor hobby's ze hebben, of ze zelf al verkering hebben, en dat je het echt vervelend vind wat ze met je doen. Jeugd heeft onvolgroeide hersens en is zeer flexibel wat betreft meningen en vrienden: daardoor zijn ze heel gevoelig voor beloningen en bijna niet voor straf.

Schroom niet om te overdrijven met je verhaal maar blijf geloofwaardig. Toon interesse in hun problemen > het lijkt me duidelijk dat zij zelf ergens mee kampen, want aan jullie kan het niet liggen. Zij zijn waarschijnlijk makkelijker te bereiken door hen hun eigen verhaal te laten vertellen. Luisteren is namelijk ook lastig op deze leeftijd.

Een gesprek aanknopen is lastig wanneer ze je herkennen. Ga liever (alleen of allebei, alleen lijkt me veiliger) op hun vaste plek staan voordat zij daar zijn. Hopelijk komen ze dan een voor een, dan is het makkelijker om een gesprek te beginnen. Wees rustig en laat merken dat je ze vertrouwd, maar dat je grenzen hebt.

Als dit te confronterend is kun je eerst overleggen met een maatschappelijk werker, iemand met zelfvertrouwen en overwicht of iemand die hier ervaring mee heeft. De politie houd zich hier namelijk inderdaad niet mee bezig.

Loop in ieder geval niet rond met zorgen! Er is een oplossing, en geniet er vooral van om er aan te gaan werken en om die mensen te leren kennen! Het is namelijk echt een kick voor je zelfvertrouwen en leefkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Weerbaar worden, een les voor beiden... Die jeugd leert hen weerbaar te worden, waarom kun je het niet positief zien... Dan voelt het al heel anders... En ze zijn niet weerbaar, dat had die jeugd al gezien... Dus wordt weerbaar...

Toegevoegd na 14 minuten:
De Politie doet er niets aan staat er, dus wat kunnen ze nog doen, NIETS DUS... dan is die optie van mij toch een charmante, als je niets meer kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gepest worden is echt niet positief hoor. Tuurlijk kan je proberen om er iets positiefs uit te halen, zoals bij alle negatieve dingen, en soms lukt dat en ben je achteraf blij met het positieve dat je eruit hebt gehaald, maar in basis is het hartstikke negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat vrouwen van in de 40 die lesbisch zijn al genoeg lessen in weerbaarheid hebben gehad in hun leven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@YviB... Kennelijk niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor XiniX maar als ik jou zo hoor dan keur je treiteren goed. Rare houding!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
YivB... Je hoort me niet, je ziet alleen mijn woorden staan, meer niet... Als je NIETS kunt doen, is accepteren de beste optie... Als je dit niet kunt horen, dan ben je doof... Ik keur treiteren NIET GOED... Ik keur het af, maar wat moet je als je NIETS kunt doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, je hebt voor mij het beste antwoord gegeven. +1 Mijn ex en ik scheelde in leeftijd 15 jaar, zij was ouder. Ons probleem in het begin was namelijk dat we te veel naar anderen keken om onze eigen waarde te bepalen.
Daarna kregen wij de gedachten, als wij er geen problemen mee hebben waarom zouden anderen dan wel een probleem hebben. Daarna heb ik nooit meer verontwaardigde blikken gezien. Mijn vermoeden is dat het stel, nog steeds moeite heeft en naar anderen kijken of ze worden geaccepteerd. Dan heb ik het niet over die jongens die pesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je maat... Want het gaat niet over het pesten... daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het gaat over hoe zij de wereld zien. En dat wat zij zien automatisch dan ook werkelijkheid wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor maar hoe moeten ze het anders zien als er jongens dingen door de brievenbus proppen, vuilnisbakken omgooien, verschrikkelijk scheldwoorden staan te roepen, nu er sneeuw ligt sneeuwballen tegen de ruiten gooien, etc. etc. Als dit geen pesten is dan weet ik niet wat daar wel onder valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan je moeilijk omheen inderdaad. En XiniX moet niet weer eens zo vreselijk vaag doen. Als hij geen goed antwoord heeft, moet hij maar niets zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Michele... Het is de allerbeste manier om ermee om te gaan, als je het niet snapt is het dan VAAG en is het dan GEEN waardevolle bijdrage, omdat jij het niet snapt?
De moed te hebben om eens met die jongens in gesprek te gaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moeder van twee van hen is al aangesproken, har antwoord was:"bel de politie maar".
Probeer verder maar eens als vrouw met 6 a 7 opgeschoten agressieve jongens in gesprek te gaan.
Cryofiel
14 jaar geleden
6 a 7 opgeschoten jongens, en zo'n reactie van de moeder? Dan de wijkagent erbij halen. Dat zal geen effect hebben, het treiteren zal er hooguit erger van worden. Ga dus meteen op zoek naar een andere woning. Onrechtvaardig, ja. Het alternatief is: blijven wonen en worden weggepest. Ik denk dat de mogelijkheden en het geduld van die jongens groter zijn dan de psychische weerstand van deze twee vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt bij de jongens die moeten er op aan gesproken worden .Je laat je niet wegpesten door zo'n stelletje toch.
Gewoon blijven negeren , of er 1 op ze donder geven.

Als ze verhuizen zijn ze meteen al hun zorgen kwijt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Of zorg dat een grote oom of paar neven.
die jongens zwaar aanspreekt.

Je moet met deze nieuwe jeugd, laten zien dat je actie onderneemt en niet bang bent.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zijn het buitenlandse jongeren ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de meesten zijn hollands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, Ik ben zelf 16/17 maar ik kan het me niet in me hoofd halen om zo iets te doen. Ik vindt het ook raar hoe de jeugd tegenwoordig is.
Terwijl ik je jeugd zelf ben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
een hele leuke reactie van jou dirk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keurige zaak Dirk dat je er zo over denkt,maar de meeste van die gasten zitten ook niet op GV met die leeftijd.
En dat treiteren dat kunnen ze wel ,maar een goeie vraag stellen Ho maar,of een normaal antwoord geven.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij mag blijven dirk!!!
Negeren en bij wettelijke overtredingen bewijs verzamelen en naar de juten gaan. Maar voor zo veel mogelijk negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat dit steeds vaker voorkomt. Misschien is het een idee om de ouders aan tespreken maar vaak negeren de jongen dit toch. Schande dat de politie hier niks aan doet. Verhuizen lijkt me echt een laatste optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.Gewoon een gesprek aangaan en als dat niet helpt ''negeren''.En als dat nog niet helpt een stel vrienden/vriendinnen optrommelen en eens kijken of die jeugd wel echt zo dapper is als er ook een groep tegenover hen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ongetwijfeld een goed bedoeld advies, maar ik weet uit eigen ervaring dat dit echt heel gevaarlijk zijn. Op het moment dat je met een groep staat, durven ze inderdaad niks. Maar die schaamte of vernedering kunnen ze niet mee omgaan, ze willen zich de machtigste voelen, met als gevolg dat de volgende keer dat je wel in je eentje bent, ze je genadeloos afstraffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, maar als je toevallig in sportkleding met je honkbalknuppel op weg bent naar het sportcentrum....
Cryofiel
14 jaar geleden
@taurus, je hebt zo te zien geen enkele ervaring met dit soort gevallen. "He, teringwijf, wat mot je?" dat is wat je te horen krijgt als ze in een vriendelijke bui zijn. Krassen op je auto, gemaakt door onbekenden natuurlijk. Beschuldig je deze jongens ervan, dan krijg je op je lazer wegens smaad. Hondenpoep op je tuinpad. Ga je door met je obstinate gedrag, dan hondenpoep in je brievenbus. Nee, wegwezen, direct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schande dat de politie dan nog niks doet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik weet niet of dit soort dingen hier al is gebeurd, hoor. Ik heb echter zelf vergelijkbare ervaringen. Dus politie kán niets doen of wíl niets doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met''hier al gebeurd''is?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik bedoel dat ik niet weet op wélke manier de jongens uit deze vraag overlast geven. Ik weet niet wát ze al hebben uitgespookt. Ik kan dus slechts een schets geven van een vergelijkbare situatie die ik uit eigen ervaring ken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter woont samen met haar vriendin in Amsterdam.Ze heeft er gelukkig geen last van.Ik schrik hier echt van.Wat kortzichtig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, heel normaal. Helaas. Niets aan te doen. Soms helpt het om een paar potige vrienden te hebben. Maar over het algemeen is geweld geen oplossing. Dan krijg je een anonieme steen door je ruit. Word je ook niet blij van. Wegwezen dus. Ze zijn echt de enige niet. Het is mijzelf overkomen. Het is een voormalig collegaatje overkomen. Het dreigt nu mijn zusje te overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijker een ander na te wijzen,dan denken ze zelf buiten schot te blijven.Nog meer openheid in de media en nog meer voorlichting op scholen wellicht?
Zoals cryofiel zei: kijken of je kan praten met de ouders. Als je weet wie dat zijn...
Of kijken of er andere mensen zijn die invloed op hen kunnen uitoefenen: begeleiders van hun jeugdhonk, iemand als een imam als dat van toepassing is... misschien zijn er wel mensen bij die hen eens willen aanspreken op hun gedrag.

In sommige wijken in grote steden heb je straatcoaches, en op veel plekken denk ik ook wel iets als jeugdwerk of buurtwerk ed. Misschien kan je naar zo'n organisatie toestappen en kijken of zij er wat aan kunnen doen, hen kunnen aanspreken erop.
Als het een buurt is met veel sociale samenhang, als er buurtavonden zijn oid om problemen in de buurt te bespreken, kan je het daar voorleggen en kijken of je met zn allen samen iets kan doen.

Sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas zal hier negeren niet werken, ze blijven w.s. doorgaan, want het is toch wel stoer ofzo.
Met de wijkagent gaan praten, deze kent de buurt.
De wijkagent kan samen een gesprek met hun en de treiteraars (en ouders) aangaan.

En indien het steeds verder gaat, indien een huurwoning dan de verhuurders vereniging erbij betrekken, hun hebben ook bemiddelaars, die je verder kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hier ook mee gemaakt de vrouwen negeerde ze maar werd alleen erger , zal naar de jongens gaan en vragen of ze weten of zij homo of bisexueel zien ,als ze raar opkijken door gaan helpt het niet de politie inlichten .Sterkte met die oneerlijk strijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou nog eens met de politie spreken, zij móéten hier iets mee doen als u aangeeft hier hinder van te hebben.

Lees het kopje "politie" in mijn bron.
(Ook eventueel andere tips die op deze pagina staan kunnen helpen).

Van praten, tot dagboek, tot politie tot advocaat.

Ik wens ze in iedergeval veel succes,ik weet niet hoe het is, maar ik weet wel wat het is om weg gepest te worden. Dus heel veel succes voor ze!

ps. de bron gaat over buren overlast, maar bepaalde stukken zijn van toepassing op dit verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de Gemeente gaan
COC benaderen
Melden bij discriminatie zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat men dan kan doen is een advocaat maar een kort geding laten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer er achter te komen wie die jongens zijn en waar ze wonen. Ga dan met de ouders praten èn met de buurtbrigadier. Deze is er juist voor dit soort wijkproblemen en kent vaak ook de gezinssituaties van die jeugd beter.
Als ze dan nog doorgaan is het een kwestie van op 'heter daad' betrappen, zodat ze opgepakt worden en naar HALT gestuurd.
Soms lukt niets en zullen die vrouwen helaas moeten verhuizen zoals bijv. in Utrecht is gebeurd. De pester wordt dan beloond... gaat vrolijk een ander slachtoffer zoeken...en weet zich onaantastbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die sterk in zijn schoenen staat, durft men niet meer te pesten.

Mijn idee is dat het stel zich nog afzet tegen een norm. Dat ze naar anderen kijken of ze worden geaccepteerd. Misschien dat daardoor hun gedrag een beetje wordt overdreven (net zoals nichterige homofielen). Dat zij hunzelf niet meer zijn.

Een advies is om een gedachte aan te nemen als: Als wij geen problemen hebben omdat we lesbisch zijn, waarom zou een ander dat dan wel hebben.

Zorg dat je sterk wordt in jezelf. Dat je ook jezelf accepteert. Dat je niet meer hoeft te kijken naar anderen of zij je accepteren.

-----

Dit is een vrij controversieel antwoord. Wat vooral gericht is op het stel zelf. Maar in mijn optiek begint alle verandering bij jezelf. En kan je alleen maar jezelf veranderen. De wereld veranderd dan wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, ik vind dit nergens op slaan. Er is niets mis met dat stel, zij zijn blij met zichzelf en nee, ze zijn geen overdreven types, gewoon twee vrouwen die in hetzelfde huis wonen en ja, toevallig lesbisch zijn. Ze bemoeien zich met hun eigen zaken, zijn vriendelijk tegen de buren en vice versa. Wat kunnen zij er aan doen als er jongens dingen door de brievenbus proppen, vuilnisbakken omgooien, verschrikkelijk scheldwoorden staan te roepen, nu er sneeuw ligt sneeuwballen tegen de ruiten gooien, etc. etc. Door antwoorden zoals die van jou en zoals jij er in staat lijkt dit een normale houding te zijn en ligt de fout volledig bij degene die gepest wordt, dat vind ik echt een ontzettend foute houding!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is duidelijk dat je emotie nogal heftig is bij je vraag. Ook dat je focus erg ligt op de jongens. Heel begrijpelijk, misschien dat je later nog eens terugleest. Even iets anders. Hoe komt het dat de ene persoon al heel vaak betrokken is geweest bij een auto-ongeluk en een ander nooit.
Natuurlijk is een ongeluk niet vaak zijn schuld geweest.
Het lijkt wel of hij het aantrekt. Als een magneet. Vreemd. Waarom wordt de een wel gepest en de ander niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een minnetje voor je gdanonym. Want ik vind het heel erg dat je de schuld van het getreiter zoekt bij degenen die getreiterd worden, dus bij de slachtoffers.
Hoe werkt dat dan volgens jou bij andere erge zaken, zoals bijv. incest (maar er zijn ook talloze andere voorbeelden te bedenken). Staan diegenen die dat overkomt ook niet sterk genoeg in de schoenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, als je dit niet kunt vatten, dan moeten niet naar ergere zaken gaan.
Dan moeten we naar eenvoudigere zaken gaan. In het kort, ik geloof dat alles wat je doet bij je terugkomt via A of via B.
Dus als je goed doet dat je goed ontmoet, en omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schuld ligt *heel zeker niet* bij het stel. Maar bij het tuig. Alleen is de oplossing, als je die buiten jezelf zoekt, veel lastiger te realiseren en kost veel energie en wellicht geld.
Als je stevig in je schoenen staat en hen niet laat merken dat ze vat op je hebben, maar er wat schaapachtig om grinnikt, dan is de lol er zo af.... en zo niet....grinniken kost niks, geen geld en geen energie. Negeer het tuig, dat is voor hen het ergste dat je hen kunt aandoen.
Laat hen daarentegen weten hoe vreselijk erg je het allemaal vind en ze liggen dubbel en verhogen hun treiter-inspanningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Acnaib: Precies.
Als je eenmaal begrijpt waarom ze treiteren en hoe ze dat aanpakken, is het niet moeilijk om hun 'lol' te saboteren.

Meestal door negeren. Als je niet reageert als verwacht of gehoopt, of je er zelfs vrolijk over maakt, is de lol er snel af.

En daar dat simpele dom-volk over het algemeen niet veel doorzettings- of concentratie-vermogen heeft, stoppen ze er wel mee. Of niet, maar als je het negeert, dan worden zijn er wel moe van en jij niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar de politie niet kan helpen, kan de journalistiek dat soms wel. Als dit geval op tv komt zal heel Nederland er schande van spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behandel mensen zoals ze jou behandelen, maar dan beter. Dat zal ze leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon elke keer melding maken van dit gedrag bij de politie het is misschien frusterend dat ze niet meteen iets doen maar ze nemen het zeker mee.
het lijkt me dat dit soort opgeschoten jongen zich puur uit verveling of stoerdoenerij zo gedragen.
melding maken maar verder er niet op reageren. gegevens verzamelen desnoods foto,s .video nemen.
dan heb je wat te melden en ik vermoed dat dat ze meer afschrikt dan een gesprek of anderzins aanspreken.
14 jaar geleden
Het beste lijkt me, is letterlijk negeren. Elke keer dat je reageert op deze jongens ervaren ze dat als beet hebben. Laat zelfs niet merken dat je ze opmerkt. Ik geef toe het vereist stalen zenuwen om dit vol te houden.
Op den duur houden ze op.