Een vriendin van me is misschien zwanger, maar haar moeder heeft haar verstoten. Als ze nu naar jeugdzorg gaat, nemen ze dan haar baby af? (zie extra)

Een goede vriendin van me is 15 maar is 16 als ze de baby evt. krijgt (ze gaat zsm een test doen, maar het kán dat ze al meerdere maanden zwanger is).

Dat is al niet fijn, maar haar moeder heeft al het contact definitief verbroken (ze woonde al een tijd niet meer bij haar moeder) en ze heeft een hekel aan jeugdzorg vanwege probelemen in het verleden die ik niet ga noemen.

Nou leek het mij toch verstandig dat ze naar Jeugdzorg gaat want ze heeft natuurlijk hulp nodig bij het opvoeden van die baby, maar ze/we zijn bang dat als ze daar naartoegaat dat ze de baby afnemen omdat de leefomstandigheden niet goed zijn. Maar ze wil dat (natuurlijk) niet. Ze wil áls ze een baby krijgt ook echt de heletijd erbij zijn.

Dus nemen ze het dan af? En zoja, wat kan ze dan het beste doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Ze nemen niet zomaar je kindje af Ik weet dat er speciale opvanghuizen zijn voor (aankomende) tienermoeders Als ze naar jeugdzorg gaat kunnen ze haar helpen om daar naartoe te gaan Daar leert ze haar kindje opvoeden en voor zichzelf te zorgen Als ze niet naar jeugdzorg wil dan kan ze ook naar haar huisarts gaan voor hulp
Hopelijk is de test negatief en is deze bezorgdheid een goede les!
Anders... Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga als eerste naar de huisarts , niet alleen voor de zwangerschap maar ook voor hulp.
Er zijn ook andere instanties als jeugdzorg die jouw vriendin kunnen helpen. De huisarts weet welke er bij jullie in de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar 15 is natuurlijk erg jong en zeker gezien haar verleden misschien te belastend om nu al een kind te krijgen.. Zou als advies willen geven om in ieder geval ook over een abortus na te denken. Ik zeg niet dat dat de juiste beslissing is, daarover kan ik niet oordelen, maar het komt over of de beslissing indien inderdaad zwanger al gemaakt is.. Heel veel sterkte en ik denk dat ze blij mag zijn met een vriendin die meedenkt. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het punt is juist dat als ze zwanger is ze al te lang zwanger is om nog abortus te kunnen doen
Neem zo snel mogelijk contact op met
www.stichtingvalkenhorst.nl
Deze helpen tienermoeders die geen opvang hebben.Geboren kinderen worden echt niet zomaar afgenomen hoor.
13 jaar geleden
De baby zal nooit zomaar worden weg genomen. Jeugdzorg is juist een instantie die samen gaan kijken welke hulp en ondersteuning nodig is. Zij weten precies welke goede hulp zij in kunnen zetten, want ze heeft recht op goede hulp, aandacht en ondersteuning in deze moeilijke tijd en taak!!

Het FIOM kan als eerste hulp bieden. Dit is een landelijke organisatie die hulp verleent rondom ongeplande zwangerschappen, tienerzwangerschappen, etc. Zij praten eerlijk en open met haar zodat zij bewust beslissingen kan nemen waar zij zelf achter staat. Goede hulpverlening!
Zij hebben 11 regionale vestigingen in heel Nederland.

En in ieder geval moet ze proberen met haar verloskundige en huisarts zo open mogelijk te praten over zowel haar problemen als haar angsten!
Ik hoop echt voor haar en voor de baby dat ze dat doet, en dat ze alle hulp aangrijpt die er is!!