Hoe kan de buitenwereld op een verkeerde manier omgaan met de taalontwikkeling van het kind en een eventuele achterstand?

Graag voorbeelden!
Om jullie een idee te geven volgt hier een voorbeeld:

Kind: Ikke oekje hebben!
Ouder(vader of moeder): Koekje zeg je dan, geen oekje!!!

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens mij wordt ik niet echt goed begrepen!
Ik hoef niet te weten waarom je beter geen 'Je moet koekje zeggen, geen oekje' moet zeggen! Ik wilde weten welke andere manieren er zijn om verkeerd om te gaan met de taalontwikkeling of taalachterstand van het kind.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Neem deze tips in acht om niet verkeerd om te gaan met de taalontwikkeling van je kind.

Probeer te begrijpen wat je kind bedoelt als hij iets zegt of probeert te zeggen en reageer daarop.

Geef hem de tijd om een woord of zin te maken of een antwoord te verzinnen, vul niet te snel in wat hij zelf aan het bedenken was.

Niet boos of ongeduldig worden of hem steeds corrigeren als hij een verkeerd woord gebruikt of een woord verkeerd uitspreekt.

Gebruik zelf het goede woord/uitspraak gewoon op een natuurlijke manier in het gesprek. Bijvoorbeeld, wijst je kind naar boven naar een "tietui" zeg dan niet dat hij het woord niet goed uitspreekt, maar reageer enthousiast met "oja! ik zie het, een vliegtuig!".
Hij zal het vanzelf oppikken en gaan nadoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door het niet te verbeteren als het kind iets fout zegt of zichzelf 'verlagen' door ook bijvoorbeeld "jij oekje hebben" te gaan zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te denken dat het vanzelf weer goed komt en af te wachten en daardoor zinvolle tijd te verspillen. Jonge kinderen zijn het meest gevoelig voor taalontwikkeling), dus hoe sneller het kind hulp krijgt hoe beter het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind moet niet constant verbeterd worden, ze zitten een bepaalde tijd in een fase waarin ze de taal nog moeten ontwikkelen en waarbij wordt geprobeerd volwassenen na te doen. Dit wordt niet altijd goed gedaan, maar een kind ontwikkeld de taal langzamerhand op eigen snelheid. Let wel op dat het kind niet achter raakt op leeftijdsgenootjes, zo kun je de taalontwikkeling het makkelijkste in de gaten houden. Je moet niet mee gaan praten met het kindje, maar het goed voorspreken, zo pikt het de taal beter en sneller op.

Verkeerde manier is dus: constant verbeteren, meepraten in het kindertaaltje.

Goede manier: ABN spreken, het kind niet constant verbeteren en benadrukken als het het goed zegt.

Bij vermoeden van een achterstand (het kind is minder goed in taal dan leeftijdsgenoten) kan je het beste de huisarts of logopedist raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
herhaal de vraag 'wil jij een koekje hebben?' of zeg, jij wil een koekje hebben ik zal het pakken, jij wil een koekje hebben maar we gaan zo eten enz. enz.

zo laat je wel weten weten hoe je de woorden uit moet spreken, maar is het niet steeds een aanval op het kind. praten moet je motiveren, niet afkraken of continu verbeteren. bovendien ga je bij het voorbeeld niet in op wat het kind duidelijk wil maken.

veel praten, voorlezen, aanwijzen in boekjes, benoemen, vragen stellen (weet hoe dat heet? en wat is is dat?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verkeerd omgaan met taalachterstand?? - jij krijgt geen koekje, ga eerst maar normaal praten
- als jij zo praat versta ik je niet
- moet je horen wat je zegt, praat eens gewoon
- je lijkt wel een baby als je zo praat
- ik luister niet naar je als je niet gewoon kan zeggen wat je bedoeld
Het zou het beste zijn als het kind met liefdevolle aandacht alle woordjes voorgeschoteld krijgt. Er zijn toch hele leuke manieren te vinden zoals boekjes en spelletjes om kinderen, al of niet met achterstand, het een en ander bij te brengen. Goed voor hun zelfvertrouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kind verkeerd nazeggen, dus zeggen: kijk hier heb je een oekje

het zelf verkeerd voordoen: wil je een oekje?

de taalontwikkeling negeren, dus er niks mee doen, geen boekjes lezen e.d.

wat ik zelf ook erg slecht vind en vaak tegenkom, is dat ouders van de leidster van kinderopvang/peuterspeelzaal te horen krijgt dat die zich zorgen maakt en voorstelt voor logepedie en andere instellingen en de ouders zich te trots voelen en er niks van willen weten.