bestaat er een top 10 van de 10 mooiste binnensteden van nederland?

Welke daarvan zijn per trein bereikbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf zeg ik al zwolle en zeker nijmegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanvulling: zutphen, deventer, leiden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arnhem had een prijs gewonnen
corzijlstra
13 jaar geleden
De binnenstad is een deel van een stad. Hoe groot in omvang moet de binnenstad zijn voor jou? Verder kan een plaats meer binnensteden hebben. Zo heeft Nieuwegein zeker 2 centa, nl. Jutphaas en Vreeswijk. Ik ben eens in de binnenstad of binnendorp van Vreeswijk geweest. Dat vind ik één van de mooiste plekjes van Nederland.
corzijlstra
13 jaar geleden
Per voet zijn de leuke oude centra van Vianen en Vreeswijk gemakkelijk te combineren. Je gaat b.v. met de bus (lijnnr weet ik niet) van Utrecht naar Vianen, stapt bij het oude centrum uit, loopt over het ovalen plein in de lange looprichting. Daarna loop je in dezelfde richting door. Dan krijg je een voetpont. Je laat je overzetten naar de andere kant. Dan kom je direct in het Vreeswijk gedeelte van Nieuwegein. Even doorlopen. Je hoeft geen drukke weg over te steken. En je bent zo in het oude centrum van Vreeswijk. Daarna pak je van daaruit de bus naar Utrecht. Je moet wel even naar de idyllische hoge brug bij de haven, wat vergelijkbaar met dat mooie plekje in Heusden.

Het beste antwoord

1. Amsterdam
2. Utrecht
3. Den Haag
4. Maastricht
5. Rotterdam
6. Groningen
7. Haarlem
8. Breda
9. Den Bosch
10. Amersfoort

En allemaal prima met de trein te bereiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelf zou ik hier Leiden, Arnhem en Nijmegen aan toevoegen. Vooral Leiden is een erg leuke stad met veel grachtjes, terrasjes en mooie oude gebouwen. Net Amsterdam, maar dan kleiner en knusser.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgensmij is er geen top 10 van mooiste binnensteden van Nederland, maar er zijn wel verkiezingen voor de mooiste stad van Nederland. Detailhandel Nederland organiseert tweejaarlijks de unieke verkiezing Beste Binnenstad van Nederland. Dé kans voor gemeenten om te laten zien wat ze doen om hun binnenstad zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Er worden drie steden gekozen, in drie categoriën (kleine, middelgrote en grote steden) De verkiezingen waren in 2003, 2005, 2007 en 2009. De afgelopen keer hebben Breda, Leerdam en Roermond gewonnen. Daarvoor Arnhem en Bergen op Zoom, daarvoor Groningen en Zutphen en daarvoor Den Bosch. Blijkbaar is die onderverdeling pas later gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opsomming van de tien beste binnensteden met het meest diverse winkelaanbod van Nederland.

Plaats Centrum
Nijmegen Stadscentrum
Haarlem Centrum
Middelburg Binnen de Vesten
Purmerend Binnenstad
Apeldoorn Binnenstad
Den Bosch Binnenstad
Amsterdam Oude Pijp
Rotterdam Stadsdriehoek
Roermond Binnenstad
Bergen op Zoom Centrum

Bron en toelichting: CBS / Telegraaf
Zie ook: Veiligste gemeenten