waarom geven mensen niet zo snel een compliment?

veel mensen weten wel precies wat iemand "fout"doet maar waarom is het zo moeilijk, voor veel mensen, om een compliment te geven? waar komt die negatieve kijk op dingen vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Goed punt. Ik ben specialist op dit punt.
Nadat ik van school kwam en ging werken, was ik enorm opgelucht dat ik niet meer de hele tijd achtervolgd werd met wat er allemaal aan mij mankeerde. Want die beleving van het onderwijs heb ik heel sterk.

Er zijn een aantal goede redenen te noemen:
= we hebben het niet geleerd. Er zijn weinig goede voorbeelden en hoe moet je dan weten hoe het moet? We zijn basaal negatief over zoveel: 'dit land', de taal van tegenwoordig, de aandacht die we elkaar geven (ook op deze site).
= we wantrouwen complimenten - en niet voor niks. Ik kreeg als kind vaak complimenten voor dingen die ik juist niet kon: goed geprobeerd! wat doe jij je best.. maar dan zat ik dus te klungelen. En als ik vond dat ik iets prima gedaan had, hoorde ik helemaal niks.
= na een compliment volgt vaak kritiek - of feedback, zo je wilt. Erger nog: er zijn nogal wat mensen die menen dat je feedback altijd vooraf moeten laten gaan door iets positiefs, daarmee ruïneren ze de kracht van het compliment.
= een compliment verplicht.. dat betekent dat als je iemand een compliment geeft, dan moet je ook echt iets geven. Veel managers zijn bang complimenten te geven omdat ze denken (of ervaren hebben) dat er dan direct eisen worden gesteld.
= ongelofelijk veel mensen hebben een minderwaardigheidscomplex en kunnen complimenten niet eens horen - wuiven die weg of worden er zelfs boos om.
= volgens velen mag je alleen complimenten geven aan mensen die deze echt verdiend hebben: beroemde mensen of mensen die uitzonderlijke prestaties leveren - zoals artsen, buschauffeurs en piloten. 'Gewone mensen' komen daar niet voor in aanmerking - 'daar word je maar verwaand van'.
= ik geef nogal makkelijk complimenten en krijg wel eens te horen dat dit naïf overkomt. Hoe vind je dat!

Maar gelukkig wordt het meestal wel op prijs gesteld omdat ik wel zorg dat het echt past bij een concrete prestatie.

Sorry - beetje veel tekst. Maar hier word ik nu eenmaal enthousiast van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Heel herkenbaar!

Andere antwoorden (8)

Heeft te maken met jaloezie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit valt grotendeels te wijten aan het feit dat niemand last ervaart van iemands kwaliteiten (of er moet jaloezie in het spel zijn en dan word het wel zo gekeerd dat die kwaliteiten in iets negatiefs veranderen) maar men ondervindt wel hinder van iemands minpunten.
Iets dat vervelend is wordt door mensen veel sneller opgemerkt dan iets aangenaams. We hebben dan vaak de behoefte om te klagen, om ons "leed" te delen.
Maar als er iets goeds is voelen we niet zo snel de behoefte om dit te uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat het uitgangspunt in ons denken is, dat iets "goed" is. Als iets niet goed is, dan is dat een uitzondering. Het is niet per se een "negatieve kijk" op dingen; wel een kijk die uitgaat van het normale.

Bij iedereen zit een beetje in het gedachtenpatroon ingebakken dat iets goed hoort te zijn. D.w.z. als je iets koopt dat goed is, dan vind je dat normaal en zeg je niets. Is het niet goed, dan pas laat je wat van je horen.
Zo zijn we ook geneigd de prestaties van anderen te beoordelen. Als de prestaties goed zijn is het normaal, en het valt pas op, als het niet goed is.

Toch is het wel jammer, dat we niet wat meer complimenten geven. Natuurlijk kun je het ook overdrijven en dan is de kans dat de waarde van het complimentje devalueert, door de hoeveelheid. Maar het blijft zo, dat niets zo stimulerend is, om zo nu en dan een compliment te krijgen. Dat motiveert mensen, en is altijd goed.

Een goede leerkracht op een basisschool, zal een leerling bij 10 sommen en 5 fout, zeggen: "je hebt er 5 goed!", en een leerkracht die het vak nog moet leren zal zeggen "je hebt er 5 fout". Ze hebben allebei gelijk, en het doet niets af aan het resultaat van de rekenopgaven, maar het eerste zal de leerling veel meer motiveren om er de volgende keer 6 goed te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaloezie, verlegen, bang dat mensen het verkeerd op vatten, of bang dat mensen er iets achter zoeken ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt er gekeken, zo van, het glas is half leeg, we zouden wat meer moeten gaan kijken, het glas is half vol. Dan zal het er veel gezelliger in Nederland worden. waarom we niet pos. kijken, ik denk zelf dat het aangeleerd gedrag is. We kunnen het wel, alleen we doen het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij komen hier op aarde om een les te leren. Daarvoor werken wij met bepaalde levensenergieën. De numerologie kan je leren met welke. Mens-eigen is het om te beginnen met een negatief gebruik van deze energieën om dit tijdens het leven langzaam te leren omvormen naar een positief gebruik. Zaak is echter wel dat je je hier bewust van bent, anders zal er niet veel veranderen. Vandaar dat veel mensen moeite hebben met positieve dingen. Negatieve dingen liggen dan makkelijker in zicht, omdat dat hetgeen is waar wij ons op richten om te kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat als ze een ander op een fout wijzen ze zelf beter aan het licht komen, dan wanneer ze iemand een compliment geven. Dan voelen ze zich minderwaardig doordat ze een ander omhoog geprezen hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat als je een complimentje geeft het ook werkelijk meent. Een complimentje geven onder het motto: Ach ja...die doet zo zijn best. Maar dan doe je het alleen maar om die persoon te motiveren maar of je het ook werkelijk goed vind wat die doet, zegt of draagt meen je waarschijnlijk niet en zo wordt de bedoeling van een complimentje eigenlijk verkracht.

Veel mensen geven te veel complimentjes...waarschijnlijk ook om sneller vriend(inn)en te krijgen....geloof me, veel mensen geven complimenten om de hele verkeerde redenen.

Het klinkt gek maar ik vertrouw meer op iemand die mij 100 keer per dag verteld dat ik het beter moet doen dan iemand die mij 100 keer verteld dat ik alles zo goed en perfect doe.