Hoe kun je als Nederlander protesteren tegen kernenergie?

Duitsers doen het massaal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook protesteren tegen een manier van kanker behandeling, diagnose stelling binnen ziekenhuizen ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Protesteren? Waarom protesteren? Oké goed, kernenergie is gevaarlijk. Maar we kunnen het niet zomaar vervangen, kernenergie geeft heel gemakkelijk zeer veel en goedkope energie. daarbij heb je ook geen CO2 uitstoot. het nadeel is natuurlijk, de straling die het afval geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk aza. En mocht het een keer fout gaan kun je misschien ook op energie besparen door thuis de lampen uit te laten, omdat je dan zelf licht geeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je dood bent verbruik je ook niets meer! Overigens stoot een kerncentrale dan wel geen CO2 uit, maar wat dacht je van die uranium? Die moet ook ergens vandaan komen. Daar heb je zaken als uraniumverrijkingsfabrieken voor nodig, en raad eens wat die uitstoten? Sowieso is CO2 natuurlijk niet het enige dat het milieu (en daarmee ook de mensheid) schade aanbrengt.
Die uranium na gebruik ook nog eens ergens naartoe...
Radioactief afval is ook niet leuk, of je moet van bizarre mutaties houden... Of minder bizarre, zoals kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bizarre mutaties...:) Het klinkt komisch, maar kernenergie is niet grappig. Wetenschappers kunnen beweren dat het 100% veilig is, maar de natuur heeft altijd het laatste woord. Ook hier kan ooit weer eens een watersnoodramp plaatsvinden... Dan heb ik liever een boot dan een kerncentrale naast mijn deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie slogan: "Kernenergie - Niet grappig."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creatief gevonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@reinier, + van mij.

Het beste antwoord

Protesteren doe je met... Protest!
Laat leveranciers van kernenergie daarom zo duidelijk mogelijk weten wat je van hun radioactieve praktijken vindt.
Dit kan bijvoorbeeld met petities, een mars, een demonstratie of door ze op wel een heel directe manier ten gronde te richten: neem ze hun geld af en word klant bij een leverancier van groene stroom!
Alle acties worden natuurlijk pas opgemerkt als je er niet alleen in staat. Maak daarom je standpunt duidelijk aan zoveel mogelijk mensen en vraag ze je te helpen.
Er moet íemand mee beginnen, dus waarom jij niet? Geïnteresseerden genoeg...

Misschien ook interessant nu we toch over energie bezig zijn: uit kolen opgewekte energie is ook verschrikkelijk schadelijk! Greenpeace voert nu actie tegen twee grote energieleveranciers die nieuwe kolencentrales langs de Waddenzee willen bouwen. Iets wat natuurlijk desastreuze gevolgen heeft voor dit natuurgebied.
http://www.greenpeace.nl/campaigns/klimaatverandering/kolencentrales-aan-de-waddenze

Op de Greenpeace website vind je ook informatie over kernenergie:
http://www.greenpeace.nl/campaigns/kernenergie

Een bedrijf dat 100% groene stroom levert is GreenChoice:
http://www.greenchoice.nl/thuis/groene-energie/groene-stroom

Neem zelf stroom af bij zo'n bedrijf en overtuig anderen dit ook te doen! Dat raakt de kern- en kolencentrales het hardst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Kolencentrales zijn ook vreselijk. Door het veelvuldig inademen van de luchtvervuiling daarvan, leef je wellicht een paar jaar korter. Maar 1 radicaal foutje met een kerncentrale, en Nederland staat niet meer op de kaart. Heb je helemaal geen leven meer. Er zijn in mijn ogen wel betere manieren om energie op te wekken. PLUS!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. En je hebt gelijk.
Maar met alle alternatieven die we nu hebben moeten beide gewoon afgeschaft worden, naar mijn mening... Als je iets wil gaan ondernemen tegen kernenergie moet je het me laten weten; ik doe mee! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft gaan we terug naar de basis. Wind, water en zon leveren heel veel energie. Zou graag iets ondernemen, maar heb er momenteel gewoon geen tijd voor helaas. Mocht er evenwel een demonstratie of protestmars een keer hier in de buurt zijn, maak ik wel een uurtje vrij om er ook bij te zijn. Maar bedankt voor je aanbod!
Samen staan we sterk!! Ik ben ondertussen heel benieuwd wat de gevolgen zullen zijn van die radioactieve deeltjes hier in de lucht.
En met de regenval van vandaag zullen ze wellicht op de grond terecht gekomen zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wind water zon.... wat doe je 's nachts? of in de winter? wanneer er weinig zonlicht is, en wanneer er weinig wind is, heb je geen energie... Stilletjes aan zal alles geprogrammeerd worden. zal je was worden gewassen wanneer er veel zonlicht is, zal je auto opladen, wanneer het zonnetje hard schijnt... maar dit is nog toekomst muziek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die energie wordt allemaal opgeslagen.
Wat denk je dat er nu gebeurt?
Dat stroom rechtstreeks uit de uranium je woning binnenrolt?
Nee, dat wordt allemaal beetje bij beetje gedistribueerd...
Zelfs windmolens hebben (niet zo verantwoorde) accu's!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conan: Jammer van je tijdgebrek.
Maar je kan altijd nog mensen overtuigen van vervuilende energie af te blijven. Ik vond dit nog voor je: http://www.stopkernenergie.nl/
Er zijn 23 en 25 april verschillende activiteiten tegen kernenergie, met aandacht voor de ramp in Tsjernobyl, die dit jaar 25 jaar geleden was. Op 10 april is er een bijeenkomst voor tegenstanders- organisaties en particuliere individuen- van kernenergie.
Hier zal waarschijnlijk worden nagedacht over stappen tegen kerncentrales.
Ik weet niet wat voor jou "hier in de buurt" is en waar die bijeenkomst is staat er ook niet bij; wél staat er een 020 telefoonnummer vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nyx: bedankt voor alle links!! Klasse!!! Hoop dat er ook veel meelezers zijn die er iets mee kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem. Ik hoop het ook!
GV, trouwens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dat laatste betreft: dat vermoedde ik al :)

Andere antwoorden (4)

Net als elk ander protest, start een petitie of ga demonstreren en stem bij verkiezingen op een partij die dezelfde standpunten heeft als jij die hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen als je een geldig ID bewijs hebt waarop te zien is dat je Nederlander bent.

protesteren kan altijd, ook in je eentje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh? een min? wat klopt er niet aan mijn antwoord dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht kan je ook wel protesteren als je geen geldig ID bewijs hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wie zegt dan dan je geen of juist wel een Nederlander bent? (zie vraag)
dan zou je toch ook niet als Nederlander te hoeven protesteren?
In de jaren 80 van de vorige eeuw deden we dat zo:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Word lid van een politieke partij die actie voert tegen kernenergie zoals bijv. de SP of GroenLinks.