wat is het verschil tussen Navo en verenigde naties?

je hoort zo vaak over navo en verenigde naties dat ik eigenlijk niet precies weet wie wat doet?
weet wel dat bij beide meerdere landen zijn aangesloten. maar als ik dan hoor dat navo van verenigde naties over gaat nemen in libie denk ik wel dat navo meer met oorlog te maken heeft..
zitten er soms ook andere landen in de Navo?

Toegevoegd na 1 minuut:
misschien een domme vraag hoor. maar je hoort zo vaak over VN en Navo op journaal. dat het eigenlijk "gewoon"is waardoor ik het dus eigenlijk echt niet weet...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
37.6K

Het beste antwoord

De NAVO en de VN zijn niet hetzelfde.
De NAVO is in 1949 door een aantal Europese landen + de VS en Canada opgericht om de expansiedrift van de Sovjet Unie te beteugelen. Als reactie hierop kwam de Sovjet Unie met het Warschaupact. Sinds 1992 werkt de NAVO samen met de VN.

De VN is in 1945 opgericht. Het is een internationale organisatie die zich ten doel stelt om vrede en veiligheid te handhaven en de internationale samenwerking op verschillende vlakken te bevorderen. Vrijwel alle landen zijn lid van de NV. Het is de opvolger van de in 1919 opgerichte Volkenbond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het Warschaupact is door de USSR opgericht in 1955 (als tegenhanger van de NAVO) nadat West-Duitsland zich mocht aansluiten bij de NAVO Hierdoor had Duitsland weer de mogelijkheid om zich als een militaire macht te kunnen gaan ontwikkelen. Dit tegen alle afspraken in. Het
Warschaupact werd opgeheven in 1992 nadat steeds meer bondgenoten afhaakten omdat het communisme wereldwijd steeds verder in het nauw gedreven werd. Het was niet zozeer de expansiedrift van de Sovjet Unie waardoor de NAVO in het leven is geroepen. Het is veel genuanceerder.