gaan we er als maatschappij op vooruit als we minder uren werken en die uren aan werklozen geven?

minder werkloosheid en minder lange werk weken, door minder werklozen hoef je naar mij idee ook minder belasting te betalen lijkt me.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Werkloosheid wordt niet veroorzaakt door een tekort aan banen. Het heeft andere oorzaken, die niet opgelost worden met uw plan.

Zo zijn er vakgebieden, die een enorm tekort hebben aan mensen. Denk aan de gezondheidszorg; de overheid is nog op zoek naar 12.000 verpleegkundigen.

En verder is er in de landbouw ook een enorm tekort aan werknemers.
13 jaar geleden
Een voordeel van uw plan is dat werklozen dan minder geld kosten, maar ook dat die mensen dan meer geld te besteden hebben. Dat geld wordt uitgegeven en vloeit weer terug in de maatschappij. Het loont dus dubbel.

Bij de bestrijding van de crisis uit de jaren 80 heeft de regering dit middel ook ingezet. Iedereen kreeg 5% ATV (arbeidstijdverkorting) of ADV (arbeidsduurverkorting). Die uren werden gebruikt om werklozen aan de slag te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Ik weet wel dat er discussies waren omdat niet iedereen het met elkaar eens was wat nu precies het rendement was. Maar ik dacht altijd dat het per saldo wel gewerkt had. Ik ga dit opzoeken.
ja dat is zeker waar, een socialere verdeling, maar ook de beloning zou beter verdeeld moeten worden; niet excessive salarissen maar normaal voor iedereen een goede beloning inclusief de vuilnisman, plantsoenwerker e.d. en niet alleen de managers in dikke lease auto die binnen komt lopen als het hem uitkomt.

bijv. iemand die 40jr gewerkt heeft vanaf zijn 15e als stratenmaker zou zowiezo op zijn 55 moeten kunnen stoppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want dan moet je veel meer mensen inwerken en die moeten dan alles overleggen met degene die de rest van hun werk doet. En dat kost zeeeen van tijd. Verder zijn werklozen over het algemeen blij dat ze niet werken en mensen die werken over het algemeen blij dat ze zoveel werken