mogen vrouwen in china alleen 1 kind krijgen? of ook mannen?

in china, waar de eenkindpolitiek is, mogen daar alleen vrouwen maar een kind krijgen of geldt dit ook voor de vaders? want als de ouders van het kind scheiden en de moeder vindt een nieuwe man mag ze dan geen 2e kind krijgen? maar de vader kan ontkennen dat het zijn kind is en wel dus een 2e kind krijgen. of ontkennen dat hij de vader is van het nieuwe kind.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het is een uitzonderlijke situatie, maar het gaat om de moeder, daarvan is makkelijker bij te houden of ze kinderen heeft, bovendien blijft hier, maar in China zeker, de moeder vaak met het kind zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de eenkindpolitiek gaat het om het aantal kinderen in het GEZIN. In geval van een nieuwe gezinssamenstelling zou er dus alleen nog een kind bij mogen komen als dat er op dat moment niet is. Komen er echter op deze wijze 2 kinderen in een gezin omdat beide ouders een kind inbrengen, dan hoeven ze er niet eentje op te ruimen.
Wie daarvoor geld heeft mag ook best meer kinderen. En hoewel er ook in China wel degelijk wordt gescheiden, schijnen in de praktijk de kinderen een nieuw huwelijk nogal eens tegen te houden. Daar is zelfs een speciale wet voor aangenomen ; dat kinderen hun ouders niets in de weg mogen leggen als ze willen hertrouwen.

Met name op het platteland is het niet eenvoudig de eenkindpolitiek te handhaven, maar puntje bij paaltje heeft de eenkindpolitiek (die nog steeds voortduurt, al is het iets minder streng dan vroeger) er voor gezorgd dat de Chinese bevolking nu al honderdduizenden koppen kleiner is dan anders het geval zal zijn geweest, en dat effect echoot nog wel even door in de toekomst.

Doordat men echter met de invoering van deze politieke geen rekening heeft gehouden met de voorkeur voor jongetjes, waardoor relatief veel meisjes worden geaborteerd, tijdens of vlak na de geboorte 'overlijden', te vondeling worden gelegd of voor adoptie worden opgegeven zal het hierdoor ontstane mannenoverschot in de toekomst echter nog wel problemen gaan geven. Maar dat is een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een man en een vrouw een kind krijgen en het is een meisje mag je nog een tot dat het een jongen word ja het slaat nergens op maar wat kan je tegen doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een kul antwoord, dit geld alleen in hoge uitzondering voor de boeren op het platteland, en dan alleen een 2e en heus niet 4 als de rest meisjes zijn. Eens in de zoveel tijd worden alle vruchtbare vrouwen gecontroleerd en eventueel geaborteerd als zich niet aan de 1 kinds politiek houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was het maar wáár ; dat zou een hele hoop geaborteerde , gedode , te vondeling gelegde en in ter adoptie afgestande Chinese meisjes schelen...