Volgende week heb ik op mijn werk een afdelinggesprek. Vandaag wat info gekregen zodat iedereen zich kan voorbereiden.

Een vd vragen die we moeten beantwoorden is wat we van elkaar vinden. Dat lukt me, op 1 persoon na, bij iedereen. Ik moet iets positief over die collega zeggen en ik kan niets bedenken. Heeft iemand een goede tip cq neutraal antwoord voor mij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk zijn er mensen die je wat minder liggen..ook op het werk..soms.

Als jullie, als collega's, elkaar niet zo liggen..merkt de omgeving..en dus ook de chef dat wel op en wellicht vraagt hij daarom van ieder de ander te 'beoordelen'

Als van jou iets positiefs in jouw beoordeling van ..ik denk..haar..moet geven dan kun je beginnen met te zeggen:

Ik vrees dat wij van karakter een beetje op elkaar lijken want we botsen weleens een beetje...

Je legt dan de schuld van jullie stroeve contact ook een beetje bij jezelf..en dat is zeer positief van jou.

Niet dat het nu vreselijk zo uit de hand loopt, zeg je vervolgens, maar op één of andere manier loopt het wat stroef tussen ons beide.

Ze zal ongetwijfeld haar sterke punten hebben..anders zou ze hier niet werken..

Je kunt dan eindigen met: Wellicht is het verstandig als zij en ik eens met elkaar gaan praten..

Ik denk dat je met deze beantwoording veel sterker uit de verf komt dan met een neutraal antwoord. Je chef kan aldus zien hoe positief jij met een negatieve situatie om kunt gaan en..

Hoe jij dus tot een, voor de werksfeer..prima oplossing van een conflict, in spe komt

En wie weet..raak je zelfs nog bevriend met die collega die je niet zo ligt..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Mensen voelen het als je niet oprecht bent, dus zorg dat je deze week eens oplet wat deze persoon doet.

Dit kan zijn dat deze persoon 's ochtends altijd vrolijk is, alleen collega's denkt bij het koffie halen. Een goede muziek smaak heeft, altijd op tijd zijn werk af heeft. Vriendelijk blijft op moeilijke momenten, communicatief is (al ben je het misschien niet eens met wat die collega zegt). Precies is, creatief, consequent, geconcentreerd, moeilijke klanten goed aan kan, ook de niet leuke klussen oppakt, initiatiefrijk enz.

Maar je hebt nog een week, let eens goed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind het een goed antwoord. Die collega moet toch IETS goed doen, anders werkte ze daar al lang niet meer :p
De eigenschappen die de vorige beantwoorder gaf, zijn dus niet van toepassing op je collega, begrijp ik uit je reactie. Toch is er in iedereen wel iets positiefs te ontdekken, als je er tenminste oog voor hebt. Als ik op jouw oordeel moet afgaan, is je collega een soort onmens ofzo. ;-)

Misschien moet je je eigen oordeel eens gaan bijstellen. Het kan zijn dat die collega jou (of andere collega's) ooit iets geflikt heeft waar jij vervolgens je complete beeld van haar op gebaseerd hebt. Dat is natuurlijk niet terecht. Of je zit je om wat voor reden dan ook steeds aan haar te ergeren. Maar zelfs dan kun je je afvragen of dat ook niet een beetje aan jezelf ligt.

Als je echt niks positiefs kunt bedenken, verzin dan gewoon wat. Wat niet weet, wat niet deert, moet je maar bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort zaken zou ik gelijk afwimpelen, feedback geven doe ik persoonlijk op mijn manier, daar een groep bij hebben zie ik zaken niet verbeteren, gewoon een duidelijk standpunt in nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk eerst wat de achterliggende gedachte is van uw werkgever.

Normaliter heeft men als werknemer te maken met
beoordelings/functioneringsgesprekken en in het kader
van een opleiding of cursus een discussie daar over.

Als een werkgever persoonlijk iets wil weten over zijn/haar
werknemers dan vraagt deze het maar recht op de man af.

Wilt u toch meewerken aan deze twijfelachtige methode
beantwoord alle vragen positief en prijs uw collega,s de hemel in.

Mbt een beoordelings/functioneringsgesprek hoeft men zich niet te gedragen als een lam wat naar de slachtbank gaat.

U kunt ook het voortouw nemen door de werkgever te informeren naar betere computerprogramma,s of betere
bureaustoelen of grotere beeldschermen, muziek op de werkvloer of betere salariering of werkomstandigheden.

Direct naar de jaarcijfers en de beleidsvoering vragen is net iets TE...............(hoewel)

We zijn eigenlijk wel stiekem benieuw welke andere vragen u krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo te lezen heb je geen klik met deze persoon waarschijnlijk let je daarom alleen maar op zijn negatieve eigenschappen maar probeer ook eens te kijken naar de dingen die z'n persoon wel goed doe vaak zijn dat toch meer dingen dan je denkt

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou eerlijk zijn en zeggen dat je geen klik hebt maar dat je wel vindt bijv dat hij of zij er leuk uit ziet.Of dat hij of zij aardig is voor andere collega's en behulpzaam is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit een HELE gevaarlijke opdracht is dus je kunt overwegen om te weigeren (maar dan moet je over niemand iets zeggen). Dit soort zaken ligt ZO gevoelig tussen collega's dus echt eerlijk kan niemand zijn.

En let op, als je over iedereen erg positief bent en over 1 persoon neutraal is het geheel duidelijk wat je wilt zeggen.

Dus ik denk dat ook een neutraal antwoord niet kan, dus OF je verzint toch iets positiefs (en huichelt mee met de rest) of je zegt dat dit een onmogelijke opgave is en vraagt wat ze nou echt hadden verwacht
13 jaar geleden
Elke goede eigenschap heeft mindere bij effecten. Andersom is dat net zo. Iemand die altijd aardig is, laat makkelijk over zich heen lopen. Iemand die ongeduldig is, is vaak ook snel in zijn eigen werk, etc. Maak dus een lijst met negatieve eigenschappen en verzin er dan bij wat daar de positieve kant aan is. Zo kun je misschien toch nog aan een behoorlijke lijst komen. Google anders eens naar kernkwaliteiten. Dat kan je vast verder helpen!