waarom waren er in het jaar 1946 ineens zoveel echtscheidingen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waren die er dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je toch mocht scheiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Waar haal je die informatie vandaan?

Het beste antwoord

Het aantal echtscheiding is in 1965 pas echt flink gestegen.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat de mensen die in 1940-1945 wilden scheiden dat door de oorlog niet konden. Dus alle mensen in die 5 jaar gingen in 1946 scheiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het aantal huwelijken lag in dat jaar ook veel hoger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat veel mensen die elkaar niet zo leuk meer vonden, tijdens de oorlog toch bij elkaar bleven. Om praktische redenen (geld werk, voedsel, huisvesting). Het waren immers onzekere tijden. Na de oorlog kwamen er een hoop weggestopte (emotionele) zaken boven.

Toegevoegd na 6 minuten:
En andere tragische zaken. Tijdens de oorlog waren nogal.wat mensen vermist geraakt, door gevangenschap in kampen, vermist op zee, ondergedoken, dienst in het geallieerde of duitse leger of als dwangarbeider. Een deel van deze mensen kwam na de oorlog terug en was vervreemd geraakt van de eigen partner. Of de partner was een relatie met iemand anders begonnen. Mijn eigen opa bijvoorbeeld kreeg een verhouding met de vrouw waarbij hij ondergedoken zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naardat ze waren bevrijd van de Duitsers, dachten sommige echtparen ook van elkaar bevrijd te willen worden, totale vrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurde ook wel, als een b.v. joodse man met een niet-joodse christenvrouw was getrouwd, in de oorlog een aparte behandeling kreeg, waardoor hij de oorlog kon overleven. Misschien waren er wel mensen juist om die reden getrouwd. Na de oorlog konden ze aan scheiden denken.