Wat is schaamte precies?

- Waarom hebben we hier soms last van?
- Hebben onzekere mensen hier meer last van of komt dit bij iedereen voor?
- Waar schaam jij je voor of waar heb jij je voor geschaamd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Schaamte is een psychosociale emotie waarbij de angst om niet door de groep geaccepteerd te worden centraal staat. Schaamte is daarmee een sterk cultureel bepaald fenomeen.

Uitingsvormen in de westerse maatschappij zijn het vermijden van sociaal contact, bijvoorbeeld door het fysiek uit de weg gaan van bepaalde groepen personen, het vermijden van een bepaald (gespreks)onderwerp, of in meer figuurlijke zin door het afwenden van de blik en het vermijden van oogcontact. In sommige Noord-Afrikaanse culturen is onder meer het categorisch ontkennen van de gedraging een manier om met schaamte om te gaan.

Zelf schaam ik me niet zo vaak.
Soms schaam ik me voor m'n uiterlijk.
Dat vind ik wel raar van mezelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gellukig bestaat er nog zoiets als schaamte als dat er niet zou zijn zouden er pas echte klotzakken rond lopen want de mens maakt nou eenmaal fouten en als we die niet zouden erkennen zouden we pas echt schaamteloos zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Voor de meeste mensen begon schaamte bij Eva & Adam. Zij schaamden zich omdat zij naakt waren. Lees maar in de bijbel. Online kan ook.

2. Nee, elke dag schaam je je wel ergens voor. Dat heeft niets met een onzeker gevoel te maken.

3. Ik schaam me wel eens voor mijn zusje. Dat is bijna elke dag. Meestal schaam je je voor iemand (of jezelf) in het bijzijn van andere , bekende of onbekende, mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tja sommige gasten douchen na thaibox training met een zwembroek aan. harde jongens hoor maar toch wel iets van schaamte.
ik zelf schaamde me dood toen mijn zus vroeger vond dat het tijd was voor seksuele voorlichting en vroeg wat ik allemaal wel en niet wist(bedankt sbs!)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzekere mensen zijn meestal meer sociaal. Houden meer rekening met hun omgeving en zijn er meer op ingesteld. Zijn meer bezig met wat wel en wat niet goed is.