Kunnen wij van deze wereld een betere plek maken?

Je hoort heel vaak dat mensen zeggen dat zij hun kinderen niet op zo'n wereld als deze willen krijgen en opvoeden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Wij zijn de wereld
Wij zijn de kinderen
Wij zijn degenen die een helderdere dag maken
Dus laten we gaan geven
Wij gaan een keus maken
We redden onze eigen levens
Het is waar dat we een betere dag gaan maken
Saampjes jij en ik.

MJ
14 jaar geleden
Elke dag wordt de wereld een betere plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat dat vrij onmogelijk is, omdat mensen nu eenmaal erg van elkaar verschillen. Sommigen willen veel macht over anderen en dat moet met oorlog gepaard gaan. Op kleine schaal kan het natuurlijk wel. Gewoon voor een ziek persoon een boodschappen doen, bijvoorbeeld. Liefde geven kan iedereen, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de "wereld"is erg complex
de kinderen van nu hebben vaak een erg "druk " leven en het is niet makkelijk om nu kind te zijn.
Het is gevaarlijker dan toen ik jong was en we weten door alle informatie die over ons heen valt ook veel meer dus lijkt het ook gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is nooit een perfecte plek geweest. Vroeger niet, al lijkt dat zo, en nu ook niet. Het grootste verschil is m.i. dat mensen vroeger meer de overtuiging hadden dat kinderen krijgen erbij hoorde, de bedoeling was. Tegenwoordig kiezen meer mensen voor zichzelf en passen kinderen vaak niet in het plaatje. Oorlogen, ellende, vernietiging, onrust, pijn en verdriet zijn van alle tijden en kinderen hebben hier altijd wel iets van meegekregen.

De mooie en waardevolle dingen maak je in je eigen wereldje, die maken het kleine verschil. Hoe meer mooie, kleine 'wereldjes', hoe groter het verschil.

'Verbeter de wereld, begin bij jezelf'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk allereerst in eigen kring: "wat gij niet wilt", dat u geschiedt, doe dat ook aan een ander niet". Maar je kan het ook omdraaien en iets voor een ander te doen.

Je kan invloed uitoefenen door je stemgedrag.
Je kan je geld op een spaarbank zetten die er verantwoord mee omgaat.
Je kan zorgvuldig met het milieu omgaan.
Je kan goede doelen steunen met geld en vrijwilligerswerk.
Als ergens de rechten van de mens geschonden worden kan je daar protest tegen aantekenen.
Je kan protest aantekenen tegen alle soorten van dierenmishandeling.

(Ik hoop dat iemand nog iets weet toe te voegen aan deze lijst.)

Maar je maakt geen betere wereld als je je kop in het zand steekt!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeiden ze 2000 jaar geleden ook al, en toch zijn er maar weinig mensen die zullen zeggen dat ze inderdaad in deze 'slechtere' wereld niet geboren zouden willen zijn.
De enige manier om ook maar een klein beetje hoop te houden dat deze wereld inderdaad een betere plek wordt, is toch zelf al doen wat je kunt, en dat aan de kinderen voorleven, zodat zij wellicht betere keuzes zullen maken dan wij en onze ouders hebben gedaan.

Ik merk zelf op dat mijn generatie heel wat bewuster met het milieu, gezondheid en het wereldgebeuren bezig is dan pakweg mijn ouders waren (de huidige babyboomers). Of mijn grootouders, maar die moesten nog veel meer energie stoppen in 'het leven zelf'. Maar deze generatie is ook veel meer bezig met zichzelf en hun eigen kleine wereldje. En hoe beter je eigen kleine wereldje, hoe slechter het vermoedelijk voor de hele wereld is.

Wij proberen in elk geval onze kinderen zo bewust mogelijk op te voeden van de wereld om hen heen, en ze te leren dat alle kleine dingen grote consequenties kunnen hebben, en dat je niet alle beslissingen met je portemonnee of je buik maakt, maar ook met je verstand en je hart, en dat de bevrediging uit die hoek vaak veel langer en groter is. Het is misschien maar een heeeeeeel klein beetje beter, maar alle kleine beetjes, uiteindelijk, helpen.

Het is jammer dat de media tegenwoordig nauwelijks meer is dan één grote berg walgelijke, tenenkrommende en nietszeggende oppervlakkigheid, want daar zou een hoop aan bewustwording gedaan kunnen worden, juist ook en passant.

Toegevoegd na 3 minuten:
De vervelendste volwassenen worden overigens zij die als kind al veel en veel te weinig ellende, frustratie en tegenwerking meekrijgen. Wat dat betreft is de huidige generatie kinderen erg weinig hoopgevend......kinderen worden zo verwend, gezalfd en gespaard, dat we straks zitten met een hele generatie zonder kunstenaars, zonder echte schrijvers en dichters, zonder echte zangers, de kunst lijdt het meest onder de luxe. Eigenlijk zien we dat nu al een beetje om ons heen.