Waarom moet van alles gepland worden? Is dat altijd nodig?

Laatst had ik een monteur van Ziggo op bezoek. Hij installeerde een digitale decoder voor mijn televisie. Toen hij net weg was, ontdekte ik, dat ik geen analoog ontvangst meer had en dat een videorecorder geen stroom meer had. Dat laatste heb ik zelf hersteld, maar dat eerste wist ik niet hoe dat moest. Ik belde met Ziggo. Ik vroeg de telefoonman, of de monteur, die ik bij naam noemde, even weer langs kon komen dadelijk. Dat kon niet, want dat stond niet in de planning. Ik moest maar een nieuwe afspraak maken. Ik ging hier niet meer akkoord en zei dat ik erop stond dat de monteur even terug kwam. De telefoonman bleef maar volhouden. Ik werd steeds kwader en legde tenslotte de telefoon op de haak. De monteur kwam dus niet. Een week later kwam een monteur van Scheer en Foppen om ook iets te installeren en keek ook even naar genoemd probleem. Met één simpele handeling loste hij het probleem op. De monteur van Ziggo had namelijk iets simpels vergeten.

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klagen doen we ergens anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een volle agenda hebt, met allemaal adressen waar je langs moet gaan om dingen te installeren/repareren, dan kun je niet zomaar even terug gaan naar een vorig adres, want dat zou betekenen dat je de rest van de dag te laat bent bij andere klanten... Het is misschien niet netjes om sommige dingen te vergeten, maar kwaad worden heeft geen zin, omdat het gewoon niet anders kan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werk van de Ziggo monteur had je samen met hem moeten controleren. Eerst alles werkend zien, dan weggaan. Natuurlijk is het broddelwerk geweest van Ziggo. Desondanks kun je niet verwachten dat zo'n monteur weer terug komt, die heeft ook zijn dagplanning. Dat je dat niet kunt voorstellen vind ik wat kortzichtig.
Je had misschien een nieuwe afspraak kunnen maken.
corzijlstra
13 jaar geleden
Volgens mij kan het best wel anders. En mocht onverhoopt de monteur die dag niet kunnen komen, belt Ziggo maar een andere monteur. Voor iedere afspraak moet ik vrij nemen van mijn werk. Of ik had een volle week moeten wachten, want vrijdags ben ik vrij. Er zijn ook mensen, die van maandag t/m vrijdag werken. Vooral alleenwonenden zitten met dat probleem. En ik ben alleenwonend. De monteur was vergeten een zeer logische en simpele handeling te verrichten. De telefoonman van Ziggo had kunnen vragen welke problemen ik had. Hij had de monteur vervolgens kunnen bellen dat die en die problemen er zijn. Dan kan de monteur vervolgens wel inschatten hoe lang hij daarmee bezig zal zijn. In dit geval ging het maar om een kleinigheid. Dus hij had terug moeten komen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, maar je werd kwaad schreef je, en ook al is Ziggo een groot bedrijf, het zijn uiteindelijk ook maar mensen die ook 'de deur dichttrekken' als ze bot behandeld worden. Daarna hebben ze kennelijk niet meer zin gehad je terug te bellen. Afijn, het is daardoor een losstaand incident. Als je niet was kwaad geworden, en je gewoon om een vervolgafspraak had gevraag had het misschien anders afgelopen. Dan had deze of de volgende monteur van Ziggo gewoon gezien dat er een fout was gemaakt/iets vergeten was aan te sluiten, etc. Eind goed al goed, Cor. Volgende keer weer anders.

Het beste antwoord

Ik begrijp de boosheid heel goed en begrijp ook de planning van de monteur maar in sommige gevallen vind ik zoals bv bij een gemaakte fout van de monteur dat deze dezelfde dag nog hersteld dient te worden dus planning of niet een beetje goede service is in zo een geval natuurlijk op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Een plus! Het was op een vrijdag, einde ochtend begin middag. Wat mij betreft had de telefoonman van Ziggo met mij een afspraak kunnen maken voor de middag. Als hij had voorgesteld om na 16.00 uur de monteur te sturen dan was ik daarmee akkoord gegaan. Ik ben vrijdags vrij. Het zou moeilijker zijn als ik die vrijdagmiddag nog naar mijn werk moest. Of als het aan het eind van de middag was gebeurd.
Volgens mij ben jij tot nu toe de enige die een begripvol antwoord heeft gegeven. Ik ben ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen van mensen t.a.v. planningen.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik had er op gerekend persoonlijke ervaringen van mensen die te maken hebben gehad met dat geplan van dingen. Dus verhalen over ergernissen. Dat mis ik in de reakties.

Andere antwoorden (4)

De monteur van Ziggo heeft andere klussen te doen. Hij moet de rest van de dag andere klanten helpen.

Als hij terug zou moeten komen naar jou, zou hij die andere klanten in de steek laten. Dat kan natuurlijk niet.

Dat het een simpele handeling is, kan niemand vooraf weten. En al zou het een simpele handeling zijn, dan nog is die monteur al gauw een half uur kwijt aan terugrijden naar jou, reparatie uitvoeren, en dan door naar de volgende klant.

Vandaar dus dat er gepland moet worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou kijk, zo'n monteur krijgt een lijstje mee, waarop staat waar ie moet zijn en wat ie daar moet doen. En hoelang dat ongeveer gaat duren. Je moet er niet van uit gaan, dat ie na elk karweitje een half uur overhoudt om even lekker een bakkie te doen. Stel dat zijn baas hem ergens onderweg opbelt en zegt: Zeg Willem je moet even terug naar Mevrouw Zeur, want die heeft een probleem. Dan kan Willem de rest van zijn dagplanning wel vergeten en kan ie de volgende ochtend beginnen met karweitjes die hij de vorige dag al had moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk? ;-)
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op de reacties (dus niet op de antwoorden) van Arber, Ivar90 en basmeyer. Verder vind ik mijzelf geen zeurpiet, want he ging om een behoorlijk verzuim van de monteur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, cor, het was niet persoonlijk bedoeld! Ik had idd beter een andere naam kunnen kiezen.
Stel je hebt een afspraak dat de monteur om half twee bij jou komt. Maar die monteur moet steeds her en der dingen tussendoor doen, waarvan niet van tevoren in te schatten is of het maar even gaat duren of langer, nog afgezien van de reistijd naar en van al die spontane acties.
Het is half twee, jij zit klaar, hebt misschien zelfs vrijgenomen, maar de monteur komt niet. Om half drie bel je maar eens, en je krijgt te horen dat de monteur komt zodra ie tijd heeft en dat ze niet weten wanneer dat zal zijn, omdat hij nu elders bezig is en er nog wat andere mensen geholpen moeten worden.
Om kwart voor vijf komt de monteur. En dan ben jij niet blij.
Dat is de reden waarom al die afspraken gepland worden: omdat jij als klant dan ook weet waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOU KIJK, dat is een mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op de reacties (dus niet op de antwoorden) van Arber, Ivar91 en basmeyer. Verder is het volgens mij normaal, als ik in de middag vrij heb genomen voor een klus, dat ik om half twee thuis ben gekomen en dat de klusman pas om kwart voor vijf is gekomen. Daar heb ik niet veel moeite mee. Wel vervelend kan zijn, dat, als ik vind, dat de klus niet goed gebeurd is, kan treffen dat de klusman aan het einde van de middag al thuis is. In het geval van Ziggo was de monteur er aan het eind van de ochtend er geweest. In dit geval zou ik akkoord zijn gegaan met een voorstel van de telefoonman van Ziggo, dat tussen vier en vijf uur de monteur terug zou komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als die monteurs nou al volgepland waren voor die tijd? Jij verlangt dat ie dadelijk even terugkomt - maar er is niet in te schatten om het inderdaad maar 'even' zal zijn, en je bent niet de enige klant - dus dan gaat alles verschuiven.
Het is heel vervelend voor je dat het zo gelopen is, het had gewoon goed moeten gebeuren natuurlijk, maar fouten zijn helaas menselijk.
corzijlstra
13 jaar geleden
Het was voor mij duidelijk, dat de monteur niet het hele werk opnieuw moest doen. Daar had de telefoonman van Ziggo mij naar moeten vragen. De telefoonman had dan een indruk kunnen krijgen of het een grote klus zou worden of slechts een kleine handeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar elke klant zegt dat het "even" moet en kan, en vaak is het niet zo "even".
Het is niet altijd nodig om van te voren alles te plannen, maar als een monteur bij jou afspreekt bijv. om 2 uur 'smiddags en hij komt omdat hij veel klusjes tussendoor moet opknappen om 5 uur bij jou, dan snap je dat het plannen van afspraken voor iedere klant en de monteur het prettigst is. Is de monteur eenmaal bij jou bezig dan kun je de uitgevoerde reparatie of installatie met zijn hulp altijd even checken.