Waarom moet van alles gepland worden? Is dat altijd nodig?

Laatst had ik een monteur van Ziggo op bezoek. Hij installeerde een digitale decoder voor mijn televisie. Toen hij net weg was, ontdekte ik, dat ik geen analoog ontvangst meer had en dat een videorecorder geen stroom meer had. Dat laatste heb ik zelf hersteld, maar dat eerste wist ik niet hoe dat moest. Ik belde met Ziggo. Ik vroeg de telefoonman, of de monteur, die ik bij naam noemde, even weer langs kon komen dadelijk. Dat kon niet, want dat stond niet in de planning. Ik moest maar een nieuwe afspraak maken. Ik ging hier niet meer akkoord en zei dat ik erop stond dat de monteur even terug kwam. De telefoonman bleef maar volhouden. Ik werd steeds kwader en legde tenslotte de telefoon op de haak. De monteur kwam dus niet. Een week later kwam een monteur van Scheer en Foppen om ook iets te installeren en keek ook even naar genoemd probleem. Met één simpele handeling loste hij het probleem op. De monteur van Ziggo had namelijk iets simpels vergeten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik begrijp de boosheid heel goed en begrijp ook de planning van de monteur maar in sommige gevallen vind ik zoals bv bij een gemaakte fout van de monteur dat deze dezelfde dag nog hersteld dient te worden dus planning of niet een beetje goede service is in zo een geval natuurlijk op zijn plaats.

De monteur van Ziggo heeft andere klussen te doen. Hij moet de rest van de dag andere klanten helpen. Als hij terug zou moeten komen naar jou, zou hij die andere klanten in de steek laten. Dat kan natuurlijk niet. Dat het een simpele handeling is, kan niemand vooraf weten. En al zou het een simpele handeling zijn, dan nog is die monteur al gauw een half uur kwijt aan terugrijden naar jou, reparatie uitvoeren, en dan door naar de volgende klant. Vandaar dus dat er gepland moet worden.

Nou kijk, zo'n monteur krijgt een lijstje mee, waarop staat waar ie moet zijn en wat ie daar moet doen. En hoelang dat ongeveer gaat duren. Je moet er niet van uit gaan, dat ie na elk karweitje een half uur overhoudt om even lekker een bakkie te doen. Stel dat zijn baas hem ergens onderweg opbelt en zegt: Zeg Willem je moet even terug naar Mevrouw Zeur, want die heeft een probleem. Dan kan Willem de rest van zijn dagplanning wel vergeten en kan ie de volgende ochtend beginnen met karweitjes die hij de vorige dag al had moeten doen.

Stel je hebt een afspraak dat de monteur om half twee bij jou komt. Maar die monteur moet steeds her en der dingen tussendoor doen, waarvan niet van tevoren in te schatten is of het maar even gaat duren of langer, nog afgezien van de reistijd naar en van al die spontane acties. Het is half twee, jij zit klaar, hebt misschien zelfs vrijgenomen, maar de monteur komt niet. Om half drie bel je maar eens, en je krijgt te horen dat de monteur komt zodra ie tijd heeft en dat ze niet weten wanneer dat zal zijn, omdat hij nu elders bezig is en er nog wat andere mensen geholpen moeten worden. Om kwart voor vijf komt de monteur. En dan ben jij niet blij. Dat is de reden waarom al die afspraken gepland worden: omdat jij als klant dan ook weet waar je aan toe bent.

Het is niet altijd nodig om van te voren alles te plannen, maar als een monteur bij jou afspreekt bijv. om 2 uur 'smiddags en hij komt omdat hij veel klusjes tussendoor moet opknappen om 5 uur bij jou, dan snap je dat het plannen van afspraken voor iedere klant en de monteur het prettigst is. Is de monteur eenmaal bij jou bezig dan kun je de uitgevoerde reparatie of installatie met zijn hulp altijd even checken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100