Hoe kun je subtiel en met respect aan iemand vragen of hij weinig inkomen heeft?

Ik heb via internet een persoon ontmoet die al een paar keer gratis spulletjes bij mij is komen halen. Iedere keer heel enthousiast en blij met de kleine dingetjes voor zijn kinderen. Ik ben wel benieuwd of ze zelf geen geld hebben om kadootjes enzo te kopen voor de kinderen of dat hij misschien geen baan, maar weet niet goed hoe ik dit moet vragen. Het gaat me ook niets aan op zich, maar ben ook wel nieuwsgierig omdat hij zo blij is met hele kleine dingen.

13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij totaal onbelangrijk om te weten. Hij toont dankbaarheid, (een uitstervend begrip in Nederland) en dat heeft niets met geld te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord hoeft niet perse waar te zijn. Er bestaan veel mensen die genoeg hebben en evengoed alles gratis willen hebben. Als hij bv genoeg geld heeft en je vraagt hem er om, is de kans ook aanwezig dat hij je vertelt hoe slecht hij het heeft in de hoop nog meer bij je los te peuteren. Dus er zit ook een "gevaar" aan de wetenschap wat hij aan inkomen heeft :-)
Annswers
13 jaar geleden
Ja dat is scherp opgemerkt Mokum

Het beste antwoord

Bied de volgende keer een kop koffie aan en vraag waar hij verder verlegen om zit.
Uit het antwoord kun je dan wel vaststellen of hij goed in de slappe was zit of niet.
Kijk ook naar het vervoersmiddel waar hij mee komt.
Dat vertelt vrij veel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt hem de link naar Koopplein.nl gratis geven. Als hij dan een gat in de lucht springt, heb je kans dat alles wel erg welkom is. En je kunt vragen of je hem met nog meer spulletjes kunt helpen. Dat je dat dan in je kennissenkring wilt rondvragen.
En dan vragen: redden jullie het wel?
Mag best, als hij al en paar keer is geweest. Geen echt hele vreemde meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het ongepast is om te vragen. Ik begrijp je nieuwsgierigheid maar sommige mensen vinden het bijv. ook zonde van het geld of het milieu om dingen weg te gooien en vinden het daarom goed om dingen te hergebruiken. Hoe zou jij het ervaren als iemand je zou vragen of je arm bent?? Of misschien andersom, dat iemand zou zeggen...zij heeft hartstikke veel geld want ze geeft dingen gratis weg!!
Misschien is hier respect belangrijker dan nieuwsgierigheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje dubbel. Sommige mensen zijn er heel open over en voor anderen is het toch nog steeds iets waar ze zich erg voor schamen.
Verwijs eens naar de Verzamelpunten (kleding voor volwassenen en kinderen, soms ook speelgoed).
Je kunt gewoon zeggen dat het je opvalt dat hij elke keer zo enthousiast is. Het is dan aan hem om daar eventueel op te reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn manier: Het is een verademing om mee te maken, dat iemand zo blij kan zijn met zulke kleine dingen in deze tijd van hebben,hebben,hebben!!
Kan ik je nog ergens mee blij maken??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: Wees er dankbaar voor dat je iemand blij/gelukkig kunt maken met jouw oude spulletjes.

Ik denk niet dat dat je die persoon mag vernederen door naar zijn middelen van inkomen te vragen..ook niet subtiel..

De praktijk wijst immers allang uit dat zijn middelen uiterst gering zijn.

Bevredig je nieuwsgierigheid dus niet door die persoon pijn te doen. Geloof maar dat zijn blijheid/dankbaarheid.. het duidelijkste bewijs vormt van zijn mindere inkomen.

Wij hielden vele jaren geleden opruiming van oud speelgoed omdat onze kinderen er te groot voor werden..

We deden dat tegen Sinterklaas tijd. Er kwam een buitenlands echtpaar en die waren dolgelukkig met het, toch nog heel mooie en dure speelgoed.

Nog altijd denken wij met warme gevoelens terug aan die allermooiste Sinterklaas van ons leven.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord wat heb kunnen helpen je standpunt te bepalen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je heel subtiel aan iemand vraagt die je geregeld helpt of hij hier blij mee is en of dat hem eventueel een beetje helpt om zijn of haar misschien wel krappe inkomen wat op te vijzelen, dan zul je vanzelf wel een antwoord krijgen waar je iets mee kunt en waarop je misschien ook verder op kunt borduren
Dus wel heel subtiel om vragen en geen antwoord opdringen.