Hoe dit gedoe met de ex-schoonouders aan te pakken?

Na 3 jaar is de relatie verbroken tussen mij en hun zoon (Zijn keus, ik tijden nog wat bitter over geweest). Ik heb altijd erg goed contact gehad met zijn ouders, maar nu het over is en hun zoon niks meer met mij te maken wil hebben en ik niks meer met hem, blijven zijn ouders constant toenadering zoeken.

Ik heb hun persoonlijk, in brieven en via Internet al meerdere malen mij gevraagd mij met rust te laten en geen contact meer met mij te zoeken, maar ze houden niet op.

Ik ben nogal "genaaid" door hun zoon en wil dus helemaal niks meer van ze weten. Ik heb onderhand een nieuwe vriend die de situatie ook wel erg vreemd begint te vinden.

Zo kreeg ik en mijn familie nog kerstkaartjes, brieven vol met vragen en het zoeken van toenadering, e-mailtjes en berichtjes via hyves en dergelijke. Ik heb al veel geblokkeerd, maar deze mensen houden gewoon niet op. Ik reageer er al maanden niet meer op, maar toch blijft het aanhouden.

Hoe kan ik die mensen eindelijk goed duidelijk maken dat ik wil dat ze uit mijn leven verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Ik kan er eigenlijk maar één ding op zeggen:volhouden met hen totaal te negeren, emails, hyves, gsm blokkeren (alles wat maar mogelijk geblokkeerd kan worden) en lekker verder gaan met je eigen leven. Sterkte én geniet van je nieuwe liefde!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Eigenlijk wel heel lief van die mensen, maar als jij en jou familie nergens op reageren, dan zullen ze vanzelf stoppen met toenadering zoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan ik me voorstellen zeg! Maar toch maar nergens op reageren, dat werkt het beste.. Heeft die zoon nog niet weer een nieuwe vriendin, want dat is voor haar dan ook niet leuk, miss kan je dat tegen je ex zeggen? Nou ja, toch sterkte ermee hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een half jaar is nog niet zo heel veel. Het klinkt 'Ondanks dat ze daarvoor al meerdere keren gevraagd is daarmee op te houden' alsof jij het ze niet zelf gezegd hebt en dat is toch echt wel de weg om te bereiken wat je wilt en kun je niet aan iemand anders overlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, dan kreeg ik de verkeerde indruk. Wat vinden zij er zelf van/ hoe zien zij dat dan?
weet je ex het? ik neem aan dat hij het op prijs stelt dat zijn ouders contact zoeken als hij dit niet weet moet je hem misschien vragen of hij er wat van kan zeggen. (ik begrijp het ook wel weer als je geen contact meer met hem wil, dat zou ik in ieder geval niet willen als hij me pijn heeft gedaan.) maar het is te proberen, anders denk ik dat je alleen kunt proberen de ernst te laten zien aan de ouders, (die het warschijnlijk goed bedoelen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel misschien voelen ze zich schuldig over hoe hun zoon jou heeft behandeld en is dit hun (foute) poging om hier mee om te gaan.

Ze willen misschien van je horen dat je niet (meer) boos bent en dan kunnen ze het pas loslaten

Het is maar een idee

Oplossing hiervoor? Moeilijk, misschien toch 1x aan ze uitleggen dat hun zoon je 3 jaar geleden erg heeft gekwetst en dat zij door hun gedrag die wond open proberen te houden en vragen of dat ECHT is wat ze willen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me ook! De ouders zelf een keer contacteren en uitleggen hoe het ervoor staat (dat zij de situatie ook niet kunnen verbeteren, niet schuldig hoeven voelen en dat jij geen contact met hen wilt hebben, etc, etc).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed, als je dat stadium hebt gehad, kun je natuurlijk nog vragen, waarom ze er mee doorgaan of wat ze mee denken te bereiken en daarna inderdaad ignoreren (als het te heftig is/wordt, zou je ze voor stalking kunnen aangeven, maar daar komt meer bij kijken en garandeert niet dat je met rust gelaten wordt).
Als je boodschap nog steeds niet is aangekomen, zal je boodschap dus nóg duidelijker moeten worden - er zit niets anders op.

Schrijf nog één keer een brief, waarin je in niet mis te verstane termen zegt, dat je door hun zoon genaaid bent, dat je druk bezig bent met je nieuwe leven, en dat je hun opdringerigheid als erg belastend of lastig ervaart.
Zeg dat je van ze eist, dat ze je familie en jou per direct helemaal met rust laten, en dat je geen enkele vorm van contact meer wilt.

Bedank ze voor het goede contact wat er destijds was, maar dat het gedrag van hun zoon jou zodanig beschadigd heeft, dat je geen enkele herinnering meer wilt aan die tijd.

Als ze evt. nog brieven/kaartjes schrijven, ongeopend retour, ander emailadres maken, en zorgen, dat ze je niet meer kunnen bereiken.
Van Hyves heb ik helemaal geen verstand, maar daar moet je toch ook een barriere of zoiets kunnen maken, of een ander adres?

Evt. kan je ook je nieuwe partner een paar hartige woordjes onderaan jouw brief laten schrijven : misschien dat ze er dan eindelijk van te overtuigen zijn, dat je echt niets meer met hen en hun goddelijke zoon te maken wilt hebben.

Sterkte hiermee : het lijkt me echt heel bezwarend, beknellend, en bedrukkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hen blijven blokkeren zal niet lukken (dat heb je al gemerkt), en jij blijft met een psychische belasting zitten. Dat lijkt me dus niet de goede weg.

Je zou kunnen overwegen hen gewoon te vragen *waarom* ze zo graag contact willen opnemen. Ga er heen, desnoods met je huidige vriend of met een andere vertrouwenspersoon. Of bel ze op - je kunt zelf het beste beoordelen welke manier de beste is.

Misschien geven ze een antwoord dat jou heel veel inzicht geeft in hun beweegredenen, misschien zelfs begrip. Je hebt ook kans dat zij zich eindelijk gehoord voelen, "hun ei kwijt kunnen", en dat het daarna voor hen "klaar is".

Mocht je dit niet willen, dan kun je bij de politie aangifte doen van stalking - want dat is wat dit overduidelijk is.

Mocht je die weg willen gaan (dus aangifte doen), dan helpt het als je een soort dagboek bijhoudt van alle manieren waarop ze contact proberen op te nemen, de momenten waarop ze dat doen, en van al jouw duidelijke woorden dat je daar geen prijs op stelt.

Mocht je niet meteen zo ver willen gaan, dan kun je hen laten weten dát je aangifte zult gaan doen wanneer ze niet direct ophouden.

Eventueel stap je, alvorens de echte aangifte te doen, naar de wijkagent.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Deze situatie is heel vervelend, en moet hoe dan ook snel stoppen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed, precies wat ik geantwoord zou hebben.
-Brieven ongeopend retourneren.
-E-mail niet lezen en ongeopend weggooien.
-Alles wat voor hun geblokkeerd kan worden ook inderdaad blokkeren.
13 jaar geleden
Is het mogelijkdat je ex-schoonfamilie heel erg naar je opkijkt en je bewondert? Dat ze zich aan jou willen optrekken?
Als dat zo is, kijk dan of je van dat voetstuk kunt afstappen, waar ze jou op geplaatst hebben. Door voor hen minder aantrekkelijk of minder bewonderenswaardig gevonden te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt lang blijft doorgaan en het maar niet ophoudt naar de politie gaan.
Dit is gewoon stalken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat soms ook nog wel eens wil helpen is een ander kontakt laten opnemen met de ex schoonouders met de boodschap dat jij geen omgang met hun meer wenst.Het kan voor hun net even duidelijker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet mogelijk dat jouw ex vriend jou helemaal zwart heeft gemaakt bij hen en dat ze met allemaal leugens in hun hoofd rondlopen en daarom verhaal willen halen bij jou? Ik zou zeggen spreek eens af in een broodjeszaak voor lunch met zn 3en, luister wat ze te zeggen hebben en geef daar je reactie op.
Vertel hun jouw kant van het verhaal, zorg dat er bij beide kanten geen vragen meer zijn en geef aan dat je geen contact meer wil.
Dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat met deze mensen te praten valt, je hebt genoeg mafkezen rondlopen waar absoluut niet mee valt te praten.. Succes iig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afsluiten is voor jou belangrijk en dat is ook wat jij wilt. Maar je ex-a.s-schoonouders zijn een dochter kwijt. Zo hebben ze jou waarschijnlijk al gezien en daar hebben ze het moeilijk mee.

Vaak hoor je over schoonouders een minder enthousiast verhaal omdat de sfeer niet goed was onderling. Bij jou is het anders. Ze kunnen/willen je eigenlijk niet loslaten.

Kijk, als er kleinkinderen in het spel zouden zijn geweest, dan is het iets heel anders. Maar dat is hier niet het geval, denk ik te lezen. Dus als een van de partijen geen verder contact wil, zal de andere partij dat moeten respecteren.

Een laatste gesprek of een laatste brief. Ik zou kiezen voor het laatste. Dan kun jij je woorden zorgvuldig kiezen.
Dat is echt heel belangrijk. Met hen heb je immers geen ruzie en ze zijn goed voor je geweest. Respect daarvoor.
En zij kunnen het lezen en herlezen totdat het tot hen doordringt.
Een gesprek overvalt hen en er kunnen emoties bijkomen. Moet je vermijden.

Duidelijk aangeven dat dit het allerlaatste contact is. Dingen gaan nu eenmaal voorbij. En nu jij een ander/nieuw leven hebt is het belangrijk voor je om een streep te trekken onder wat was.
Meld dat je met een warm gevoel terugkijkt op het contact met hen, maar dat je verwacht dat zij ook respect zullen hebben voor jouw beslissing in deze.
Je hebt geen behoefte meer aan verder contact met de familie. Dit is de laatst reactie van jouw kant. Wens ze alle goeds voor de toekomst en eindig met een hartelijke groet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor veel in de antwoorden dat ze een 'soort oplossing' zoeken voor jou probleem...

Kort maar krachtig, maak een afspraak met ze op een neutrale plaats, neem je aanstaande vriend mee, laat ze uitpraten wat ze te zeggen hebben, daarna zeg je dat dit de laatste keer is en het niet op prijs stelt verder contact op wat voor manier ook, en dat jou leven verder gaat. Punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen..schrijf hen duidelijk in een brief dat je geen prijs meer stelt op hun toenaderingen en..

Als ze doorgaan met hun opdringerige gedrag..jij aangifte bij de politie gaat doen wegen stalking.

Ik weet zeker dat ze dàn wèl eieren voor hun geld zullen kiezen.

Wees niet bang..laat je tanden maar eens goed aan hen zien.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik me probeer te verplaatsen in de situatie van je ex-schoonouders hebben zij een schuldgevoel waar ze geen raad mee weten. Verder missen ze jou en vinden ze het
vreselijk dat het uit is gegaan. Voor hen is het ook een afscheids periode. Voor jou is het duidelijk waarom het uit is, voor hen is het (gedeeltelijk) wat moeilijker te begrijpen.
Ik denk dat ze hopen dat het ooit nog goed komt tussen jullie, dus mijn tip is, schrijf ze nog één laatste keer dat een relatie tussen jou en hun zoon definitief verleden tijd is (evt. met de reden). Zet er nog iets liefs bij over hen, zodat zij het ook makkelijker af kunnen sluiten.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet. Je zal tot zijn 18e verjaardag druk blijven met alle kieren, gaten en gegraven tunnels onder je vesting dicht te houden. Ze zijn maar al te bang dat jouw kind niks van de familie moet hebben. Maar jij hebt recht op jouw gezinsrust, privacy en als je een omgangsregeling hebt, moet je hen zeggen dat ze alleen op dat moment jouw kind kunnen zien, en meer niet. Want je bent gescheiden en ook van hen. Je kan eventueel contact opnemen met je advocaat of deurwaarder waar je via hen een brief laat schrijven dat je officieel op geen enkele wijze contact met hen wilt. Daarna kan je aangifte doen, wanneer dat aan blijft houden. Ik begrijp enorm goed dat het je gemoedsrust en je gezinsleven enorm torpedeert. Succes!