waarom verlaagt onze overheid de belasting op benzine niet als het zo enorm hoog is?

als ik me niet vergis was het de belgisch overheid die ingrijpt als de benzine prijs te hoog is.
wat ik wel weet is dat er een land was die dit deed.

is het denkbaar dat onze overheid dit doet?

ze verdienen enorm op olie door de hoge belastingen maar als de prijs zo enorm hoog is -ik hoorde net op nieuws dat het nu op recordhoogte staat- dan zou je als overheid toch iets kunnen doen als je zoveel belasting op olie vraagt?

of is dit niet denkbaar/haalbaar.

is er een bepaalde regel over de oliebedragen en dat de overheid het volk enigzins tegemoet moet komen bij zulke prijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat doen ze niet omdat wij {de melkkoeien} toch moeten tanken om auto te blijven rijden.Dus waarom zouden ze de belasting verlagen als er zo gigantisch veel geld mee binnenkomt.
Denk eraan dat die hufters in den haag er zitten om er zelf beter van te worden en niet om ons te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ lol melkoeien

Andere antwoorden (5)

De staat heeft een veel te groot eigenbelang om de accijnzen op brandstoffen voor auto's enz...dus hun eigen inkomen.. te verlagen.

Sterker nog..ook de prijs van ons eigen aardgas is gekoppeld aan de prijs van de ruwe olie en daarom is de staat er extra bij gebaat dat de okieprijzen/brandstoffenprijzen flink hoog blijven.

In België gaat het dikwijls wat socialer toe..daar grijpt de overheid af en toe in op de wijze zoals jij zelf hierboven al aangaf..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan de overheid dat doen. Maar er is, zeker nu, geen schijn van kans dat het gebeurt. De overheid moet fors bezuinigen, en is alleen maar bezig met het op orde krijgen van de overheidsfinanciën. De autorijders tegemoet komen, omdat de benzineprijs zo hoog is, past niet in dat plaatje.

Zoiets zal alleen gebeuren, als de benzineprijs bij wijze van spreken verdubbelt. Dan worden de effecten van de benzineprijs zo dramatisch, dat de groei van de economie gaat stagneren. Want als b.v. vervoerders door die enorme stijging van de benzineprijzen hun tarieven gaan verhogen, dan stijgen ook de kosten van levensonderhoud. Gevolg inflatie, hogere lonen, en als gevolg daarvan nog meer inflatie.

De overheid wil/moet bezuinigen, maar wil tegelijkertijd ook niet een uit de hand gelopen inflatie. Men zal in dat geval de voor- en nadelen afwegen, en ingrijpen als het echt uit de hand loopt.

Het lijkt me uitgesloten dat Belgie de autorijders wel compenseert, omdat de situatie in Belgie, ten aanzien van het financieringstekort dramatischer is dan in Nederland. Niet voor niets hoor je vaak Belgie in het rijtje, Griekenland, Ierland, Portugal en Spanje; landen waar de staatsschuld onverantwoord hoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benzine is niet duur, in Amerika betaal je hooguit 2 dollar per gallon! Wij betalen alleen maar belasting!
Wij zijn ik dacht op Malta na het land met de hoogste benzine prijzen. En er rijdt geen auto minder om, dus waarom zullen ze dat overwegen?
Ik vind het al bizar dat je prijsverschillen hebt. In Utrecht is de benzineprijs 8 cent hoger dan in Gelderland. Wie bepaalt dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen die een auto bezit moet tanken om te kunnen blijven rijden. De olie uit de Aziatische wereld moet betaald worden, die is nu duur omdat er zo'n chaos is...
Dus de overheid kan de belasting niet verlagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat je zelfs nog BTW over die hoge belasting betaald. Het kan niet op.