Is een Surinamer een 'allochtoon'? Is de nieuwe politiechef van Twente 'allochtoon'?

De nieuwe politiechef van Twente heet Martin Sitalsing (47). Hij komt uit Suriname. De kop boven het artikel in de Volkskrant dat over zijn benoeming gaat, luidt: "Niet alleen allochtoon, maar noch capabel ook". Ook de Telegraaf en de regionale bladen berichtten in deze trant.

Maar, is Sitalsing eigenlijk wel een "allochtoon"? Zijn leeftijd in aanmerking genomen, is hij geboren ten tijde dat Suriname nog deel uitmaakte van het Koninkrijk der Nederlanden!

OK... hij is "zwart" (citaat uit de krant: "... de eerste zwarte politiebaas in Nederland. Volgens hem zelfs de eerste in Europa"). Maar daarmee ben je natuurlijk nog geen "allochtoon".

Ben je allochtoon als je een "niet-westerse achtergrond" hebt (citaat van de NOS)?

Stel dat dat wel zo zou zijn, dan zijn ook onze kinderen dat. Want geboren in India, Sri Lanka en China.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Eigenlijk doet het helemaal niet ter zake of die man allochtoon is of niet (en strikt genomen is hij dat dat niet), maar men wil nu graag een keer laten zien dat 'de gekleurde medemens' in Nederland dezelfde positie in kan nemen als de blanke variant, mits men capabel is. Deze man heeft een voorbeeldfunctie gekregen: Kinderen van mensen, uit een andere cultuur kunnen heel goed terecht komen!

Met jouw kinderen ligt de nuance anders. Jouw kinderen worden als kansrijk beschouwd omdat ze (naar ik aanneem) geadopteerd zijn en dus in een kansrijk gezin zijn opgegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat voor de Politie geldt dat geld niet voor een gemiddelde burger, snap dat nou... Hier zie je weer een voorbeeld... Omdat de man chef van de politie geworden is, is hij ook meteen allochtoon... Dat kan niet met normale mensen, maar met politiemensen is dat heel gewoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Martin Sitalsing is in het verleden veel vaker in de media geweest vanuit het feit dat hij carrière had gemaakt en benoemd van tot commissaris bij de politie. Mij staat bij dat er duidelijk is gestelt dat Martin Sitalsing geboren en getogen is in Nederland en geen eens in Suriname. Dus heel simpel gezegd is hij los van zijn leeftijd geen allochtoon. Ondanks zijn niet-westerse achtergrond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een allochtoon is een niet in het westen opgegroeid persoon. Mensen die geboren zijn in Suriname, of Argentinië zijn dus allochtonen. De kinderen hiervan zijn dit ook. Dus feitelijk is onze toekomstige koningin (dochter van W.A & Maxima) is een allochtoon.
Verder is dus ook deze politiechef een allochtoon, dus het NOS-journaal was hier correct in.
Ook al was het toen onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, is hij een allochtoon. Hij is niet zwart maar gekleurd ;). En jouw kinderen zijn dan ook allochtonen. Maar is dit dan erg volgens jou?
Maar.. we zullen zien wat deze politiechef gaat doen. Hopelijk wat soepele regels creëren. (Zelf ben ik twentenaar;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: "zwart" komt uit een citaat ontleend aan de Volkskrant en die citeren de persoon in kwestie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, is commentaar op NOS, niet richting jou :)
Volgens de wet is een allochtoon iemand die in het buitenland geboren is, of waarvan 1 van de ouders in het buitenland geboren is... dus die man is allochtoon. Net als Beatrix en Alexander en vele anderen.

De vraag is of je er veel waarde aan moet hechten. Wij zien westerlingen vaak niet als allochtoon, maar anderen wel. In zoverre zou er een nieuwe definitie van allochtoon moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We lijken één ding uit het oog te verliezen als we het over allochtonen hebben - wij hadden in de 17e eeuw al allochtonen - de hugenoten, die Frankrijk om hun geloof ontvluchtten. En toen Indië Indonesië werd, hebben zich ook heel wat allochtonen in Nederland gevestigd....