Is er sprake van rationalisme in onze huidige samenleving?

Toegevoegd na 8 minuten:
Met oplossingen komen voor sommige problemen kan je toch rationalisme gebruiken.. zoals een scheikundig probleem bijv.? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Natuurlijk niet! We leven in Nederland hè!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik niet hoor, ik woon op de aarde.
Er is sprake van een rationalisme in onze huidige samenleving.

Het rationalisme is een filosofisch denksysteem dat zich baseert op de rede en/of dat de rede verantwoordelijk stelt voor de oorsprong van de ideeën, dit in tegenstelling tot stelsels die voornamelijk op openbaring of overgeleverde kennis gebaseerd zijn of tot stelsels die empiristisch van aard zijn.

Naast het filosofisch rationalisme bestaat er ook zoiets als een religieus of godsdienstig rationalisme dat de geloofswaarheden wil (laten) verantwoorden via het persoonlijk denken. Ook de middeleeuwse leer van het fides quaerens intellectum (het geloof dat naar de rede zoekt) wordt binnen het religieuze domein wel als rationalisme beschouwd.