Waarom komt er zo veel misbruik voor in de kerk?En waarom verzwijgen ze dat dan vervolgens?

http://www.refdag.nl/artikel/1417563/Kerk+zwijgt+veelal+over+misbruik.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een kerk is een min of meer zelfstandige machtsstructuur met van nature weinig openheid naar buiten toe en weinig controle van buiten af. Hierdoor ontstaat gemakkelijk een 'veilige' omgeving voor misbruikers.
Het gezag van dominee's en pastoors kan groot zijn waardoor zij overwicht op de leken hebben en het voor betrokkenen een grote stap zal zijn om aan de bel te trekken.
De kerkleiding is bang voor imagoschade waardoor het probleem nog wordt versterkt (ook het schorsen van een priester roept vragen op).
Ook het celibaat en de afkeuring van seks om het genot vergroten de kans dat een priester de verleiding niet zal kunnen weerstaan (een strippenkaart voor een prostitué zou misschien veel oplossen maar is ideologisch niet haalbaar).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De kerk moet zijn standing ophouden. Misbruik mag geen schade berokkenen aan het kerkelijk ideaal. Toch schaadt het natuurlijk wel, maar dat noemen ze dan menselijk ("wij zijn ook maar mensen").
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom komt er zoveel misbruik voor in de kerk?
Waarschijnlijk heeft dit met het besloten karakter van het object te maken. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het zien en horen van zoveel 'niet naar de maatstaven leven'-situaties een pastoor, dominee of hoe hij/zij ook heet, je niet in de koude kleren gaat zitten. Mogelijk is het ook dat deze mensen (net als pedofiele mensen of andere zedenmisdrijf plegers) in eerste instantie het idee hebben dat ze iets 'goeds' kunnen doen voor mensen en vervolgens zichzelf niet meer in de hand hebben. Daarna groeit het van kwaad naar erger.

Helaas is vooral de katholieke kerk hier een voorbeeld van en de katholieke leer is volgens mij die van vergeving. Dus gaan ze vaak voor het 'vergeven' binnen het 'gezin', alvorens hun eigen leer niet meer te volgen. Met andere woorden, ze moeten wel, want volgens hun eigen leer kun je tot je laatste seconde spijt betuigen van de ergste misdrijven, van moord tot verkrachting (incluus die van kinderen) en toch in die hemel worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door een intrinsieke weeffout in het denken van de mens. Mensen zijn seksuele wezens, hebben elkaar nodig.

Dat zij kiezen voor het celibaat kan niet anders dan dit soort ongelukken als gevolg hebben. Het is niet de 'in de fout gaande priester' die dit alleen op zijn geweten heeft.

Iedereen die het celibaat in stand houd doet dat, dit soort dingen gebeuren dan en het is logisch dat het gebeurt. Het is een basale behoefte aan contact. Die is verboden. Dus soms gaan ze in de fout. Absoluut never nooit niet goed te keuren, maar zo'n logisch gevolg van wat ze aanhangen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens... >+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een persoon onder invloed van paddo´s zichzelf het leven berooft, worden paddo´s verboden... Zou de kerk dan niet gewoon verboden moeten worden net als paddo´s, dan is het meteen opgelost?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het standaard altijd zou gebeuren heb je gelijk. Maar we gaan ook niet de vrachtwagens verbieden omdat ze wel eens een ongeluk veroorzaken.
Ik vraag me eigenlijk af of dat 'uitzonderlijk' is. Misschien is 't wel een klein stukje van een ijsberg, landelijk gezien. Dan bedoel ik dat de rest van die ijsberg overige gelegenheden zijn waar misbruik plaats vind. En dat gemiddeld gezien, een kerkelijke medewerker (ook gewoon mens) niet gevaarlijker is in dit opzicht dan een niet-kerkelijke medewerker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens met mmm. Is het wel statistisch bewezen dat het in de kerk zoveel voorkomt? Veel van het misbruik komt nauwelijks aan het licht, laat staan in de publiciteit. Nu staat misbruik in de kerk in de krant, maar het misbruik van, roep eens iets, een buurtvader niet. Dat bekend niet impliciet dat het minder erg is, of minder vaak voorkomt, het valt alleen minder op met minder aandacht.