Wie voelt zich nog steeds door de Euro benadeeld... ik wel, vooral bij kleding en voedsel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (12)

Ik niet, ik was destijds 12 toen de euro ingevoerd werd. Was dus nog niet echt met geld bezig toen.

Ik denk dat het voor ouderen anders is; mijn vader rekent, zeker bij grotere uitgaven, nog altijd terug naar de gulden. En ja, dan schik je ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat schikt je vader dan? Denk dat hij 'n geschikte peer is!
Absoluut niet.

De kosten voor alles zijn indertijd wel wat omhoog gegaan. Maar met de inflatie is die waardestijging onvoelbaar geworden.

Op een gegeven moment moet je gewoon accepteren dat dingen een prijs hebben. De wisselkoers van 10 jaar geleden nu gebruiken is wel heel erg scheef rekenen. Zeker als je dan de prijs met de prijzen in de winkel van 10 jaar geleden vergelijkt. Een ijsje kostte in 1950 20 cent. Tja.. Is het leven nu duurder? Wellicht. Maar iedereen verdient nu ook meer dan de 100 gulden in de maand van toen

Toegevoegd op 18-06-2009 08:47:50
Ik heb op de site van het CBS even een prijsontwikkelings grafiekje gemaakt. Zie link onm zelf te spelen.

Toegevoegd op 18-06-2009 08:51:33
Je ziet in de figuur dus geen hele grote sprong in prijzen in 2002 toen de euro werd ingevoerd, slechts een klein beetje snellere prijsstijging. Echter, ten opzichte van het patroon in de jaren ervoor en erna heeft de invoer van de euro weinig effect gehad
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Gulden is (naar mijn mening) te goedkoop "verkocht" tenopzichte van de Euro.

Inderdaad vervelend maar je moet er gewoon niet bij nadenken. De Gulden bestaat niet meer en we moeten het dus met de Euro doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral voor kleding en in de horeca vind ik de prijzen eigenlijk nog altijd meer dan schandalig, ondanks de inflatie. In kleding zit hem dat denk ik met name in de psychologische prijzen. Vroeger kocht ik altijd broeken van rond een tientje, en dat jaren en jarenlang, maar nu zijn er nergens standaard broeken van 5 of zelfs 7 of 8 euro. Dat begint nog altijd met een tientje, wat toch meer dan het dubbele was, zeker in het begin. Broeken van veertig gulden kostten meteen al veertig euro. Hoe langer het duurt zonder verdere stijging hoe minder onredelijk de prijzen worden, maar toch voel ik me nog steeds genaaid.
Horeca idem ; waar we af en toe een dagschotel aten voor rond de 15 gulden, beginnen de prijzen nu met 15 euro. Dat was ook van de ene dag op de andere ! Om over drankjes en vooral koffie nog maar te zwijgen. Nu is dat natuurlijk geen eerste levensbehoefte, maar ik vind het nog steeds schandalig.
Gelukkig zijn er ook een heleboel winkels die hun prijzen wel hebben gehalveerd, en in de supermarkt heb ik zelfs het idee dat de totale boodschappenkosten wat gedaald zijn, maar dat zal meer met de prijzenoorlogen te maken hebben dan met de euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha....
dus bij verlagingen komt het door prijsoorlogen
bij verhogingen door de euro fantastische analyse zeg:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broeken van 10 euro? Serieus? Bij het leger des hells? Ik weet geen goede broek onder de 100 te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, kinderbroeken. En gelukkig kun je in alle maten echt onder de vijftig euro wel terecht hoor, ook voor nieuw.
Echt wel, iedere dag... maar vooral bij grote aankopen.. Hoewel: in een restaurant kan me af en toe ook flink storen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De euro heeft de prijzen overal naar boven doen afronden. Zeker de prijs van een kop koffie (3,5 euro), een glas champagne (12 euro) of een eenvoudige lunch (25 euro) in de meeste horeca zaken vallen onder de categorie woekerwinsten. De bruto winstmarge op sommige produkten bedraagt 200 à 300 %. Ter vergelijking :een salade of een kip in een supermarkt wordt verkocht met een winstmarge van 2 à 4 % (ja , u leest dit goed.) Merkkleding is nog gekker. Gewoon het label XXX erop, handmade china en via Napels naar europa. (het boek Gommora illustreert dit ten volle, zelfs voor haute couture kledij) Ik ben voorstander van de euro, maar ook voorstander van een uniforme btw wetgeving en een striktere prijscontrole op goederen en diensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja idd, je moet je 'tenten' wel goed kiezen hoor, anders mag je niet klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prijscontrole?
door wie dan? op welke gronden? ik meen dat de overheid al genoeg voor het zeggen heeft In de USSR deden ze prijsvaststelling door de overheid. Dat is ze niet zo goed bevallen.... Als je vind dat kleding zo duur is....
begin een kleding winkel en ervaar het hoe rijk je wordt. Zo werkt economie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uniforme btw wetgeving. Volgens mij is de btw wetgeving redelijk uniform en duidelijk. En 300% winstmarge bestaat gewoon niet. De hoogste winstmarge zit in kleding en detailhandel van keuken artikelen. En die winstmarge zit rond 120%
Prijsverhogingn lopen nu eenmaal per produkt door elkaar.

Statistisch kun je aantonen dat er sinds de euro minder inflatie is dan vroeger.

Je kunt natuurlijk schande roepen over sommige producten. Maar als je kijkt wat je nu betaald voor HiFi apparatuur, TV's computers, verre vakantiereizen.....en vele andere dingen... vergelijk het met 10-15 jaar geleden en het lijkt soms wel te geef......

Reken heel eerlijk alles door elkaar en niet per product, dan hebben we nu een zeer stabiele munt.

Als we de crisis hadden moeten ondergaan met de gulden, dan hadden we pas echt een ramp meegemaakt. Waarom denk je dat IJsland nu ineens bij de euro wil? Zelfs in Engeland gaan er hier en daar stemmen op om......

En dat is niet omdat je er armer van wordt.

Toegevoegd op 18-06-2009 09:13:54
BTW als je vindt dat kledingwinkels werkelijk schandalig veel verdienen...

begin dan een kleding winkel.......

zo werkt economie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tijdens de overgang van gulden naar euro had ik wel het gevoel dat men een extra prijsstijging invoerde. Inmiddels is dat zo lang geleden en is dat allemaal weer recht getrokken. Je moet niet vergeten dat de gebruikelijke inflatie de prijzen ook opdrijft en dat we ook meer salaris krijgen ten opzichte van het gulden-tijdperk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is dat zeker niet het geval.
Er is een groot aantal mensen dat nog steeds de euro omrekent naar de gulden.
Maar is dat wel realistisch?
Wie weet wat een brood tegenwoordig zou kosten als we de gulden nog hadden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De euro was in 2002 bij de invoering al drie jaar eerder ingevuld en opgezet, dus in 2002 is er eigenlijk niets veranderd, dat was al op 1 jan 1999. Het bovenstaande grafiekje zegt dus niet zoveel over 2002. Dat de euro te goedkoop is verkocht is ook maar de vraag, de meesten die hier over klagen kijken weer naar 2002, terwijl alle euro-koersen op 1 jan 1999 zijn vastgezet. Echter, de tien jaar daarvoor hadden we een waanzinnig stabiele koers met de D-mark, evenals de Belgische Frank, en ook ten opzichte van de Franse Franc waren de schommelingen uiterst miniem. Alleen ten opzichte van de Dollar en Britse Pond waren er variaties, en die zijn er nog steeds, maar dat ligt meer aan de economieën van die landen dan aan die van ons.

Dus alle anti-Euro gevoelens ten spijt, blijkt het allemaal wel mee te vallen. Mijn vader at nog patat voor een gulden-kwartje, want inflatie is toch gewoon van alle tijden.

Vergeet vooral niet dat de jaren 1999-2001 economisch heel erg goed waren, en dat daarna de beurs en de e-commerce op hun retour gingen. In 2000 hadden we eigenlijk geen werkloosheid, het kon niet op, in Europa ging het economisch zeer goed, en NL liep hierin voorop.

Ik weet zeker dat alle internationale handel in Euro's was gegaan, als we de Nederlandse gulden hadden behouden. Bij ons bedrijf zie ik dat ook, Britse en Deense exportfakturen gaan gewoon in Euro's, prijsafspraken gaan in Euro's, en betalingen komen binnen op een euro-rekening bij het Shared Service Center in Ierland. Daarmee is de gulden gewoon een muntje met een poppetje van de koningin verworden. En dat is de euro nu ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er niks van gemerkt. Maar ik was toen ook nog jong. Mijn vader dacht een paar jaar later nog steeds in euro's en eigenlijk vandaag de dag nog steeds wel soms..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M.u.v. de horeca heb ik nooit veel gemerkt van een duurdere euro, ik vind wel dat de laatste jaren boodschappen aanmerkelijk duurder worden maar dat komt m.i. vooral omdat 1 miljard Chinezen tegenwoordig ook dingen kunnen kopen. Ons leven is lang heel goedkoop geweest omdat de rest van de wereld niets te verteren had en daar komt nu langzaam aan verandering in.