Wie bepaalt of je 'afwijkend' bent t.o.v. anderen?

In aansluiting op 'n eerder gestelde vraag...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een mens met vooroordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De hoeveelheid tijd die je over hebt om te besluiten dat iemand anders anders is, volgens mij.

Maar.. in principe is het de observerende partij die een dergelijk besluit neemt. Als we allemaal zouden accepteren dat iedereen uniek is, dan zou niemand afwijkend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Bart, ik denk: de anderen (waarmee niet gezegd is dat die niet afwijkend zijn). Zoiets als de vragen waarin gevraagd wordt: is het normaal dat .....
Dan blijkt het vreemder te zijn om 'het' niet te doen of te hebben, zodat wat normaal is eigenlijk gek is. Als je begrijpt wat ik bedoel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent afwijkend als je anders bent dan de meesten.

Hoeveel de meesten is en hoe groot de steekproef moet zijn bepaalt iedereen voor zichzelf.

Maar wat het meest voorkomt wordt (meestal) als normaal ervaren, iets dat weinig voorkomt wijkt af van de norm die door het getal wordt opgelegd.
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Aangezien maar een klein del van de Nederlanders op Goeie Vraag actief is, zijn alle GV'ers in die zin afwijkend...
rose
13 jaar geleden
Is trouwens een leuke paradox. Niemand wil afwijkend zijn maar niemand wil bij de massa horen. Of anders gezegd: Iedereen wil 'erbij horen', maar wel anders zijn dan de rest.
amigo
13 jaar geleden
dat laatste is wel heel mooi gesteld vind ik
(en waar ........kreun)
Als het heel extreem is doen anderen dat graag voor je.

Ik denk echter dat het ook vaak voorkomt dat iemand dat van zichzelf denk (meestal in negatieve zin) terwijl andere mensen dat helemaal niet zo zien.

En een enkeling denkt dat hij helemaal geweldig is, terwijl ook dat nog nooit iemand was opgevallen
13 jaar geleden
Dat kan je zelf van je eigen vinden ,terecht of onterecht.
Iemand anders kan dat bepalen terecht of onterecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwijkend betekend dat je afwijkt van de norm (=gesteld door de meerderheid van een groep). Zo wijk ik af van bijvoorbeeld overvallers, maar mijn vrienden niet veel van mij.
Alles wat niet voldoet aan de heersende norm = abnormaal (lees:afwijkend).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt natuurlijk maatstaven, gebaseerd op feiten. Zoals het iq; er is een gemiddelde, wijk je daarvan of ben je dus of boven-gemiddeld of onder-gemiddeld. Maar meestal wordt het gebaseerd op gemeten cijfers. Dus bijv. in een gewone klas zit een kind dat slechthorend is, deze is dan afwijkend van de rest. Bij jij bijv. degene die in de klas zit met allemaal slechthorende kinderen, ben jij degene die afwijkend is. Dus het is vaak zo, dat de meerderheid bepaald.

Toegevoegd na 1 minuut:
of met af zijn.

Toegevoegd na 21 minuten:
en met moet moet zijn haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is nou de exacte definitie van "afwijkend" ? Ik zou het niet weten. Als jij in een gezelschap de enige bent die geen worst lust ben je in dat opzicht afwijkend, maar dat wil niet zeggen dat mensen die geen worst lusten per definitie afwijkend zijn. Eigenlijk kan niemand dus bepalen wat afwijkend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet de goegemeente, zij maken uit wat de norm is en wat goed voor je is en zelf heb je daar absoluut geen stem in!