Wat heeft het vrij rond laten lopen van een moordenaar voor een invloed op de maatschappij?

Vormt een moordenaar een gevaar voor de maatschappij/samenleving? Als een moordenaar eerder vrijkomt, vormt hij/zij dan een gevaar? En zijn hier al voorvallen mee geweest, dat een moordenaar zijn daden herhaalde na zijn vrijlating (zoals????)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn mensen zelf die moordenaars creëren. In moord zijn veel verschillen kwa motieven. Meeste moorden zijn gericht. Kiezen hun slachtoffer in hun kennissen kring of mensen die een bepaald slachtoffer gedrag vertonen. Ik persoonlijk denk dat veel moordenaars een gebrekkige opvoeding gehad hebben. Ook moet je nooit vergeten dat ieder mens een moord kan plegen. Iedere mens is instaat tot moorden. Ik zie een moordenaar dan ook meestal als een slachtoffer zelf die nooit/niet geleerd heeft anders om te gaan met bepaalde situatie. Invloed in de maatschappij hebben we zelf in de hand. Wij kunnen ons druk maken om 1 moordenaar die rond loopt terwijl en 100 andere rond lopen die we niet kennen.
Men zegt niet voor niks dat er meer gekken buiten het gekkenhuis lopen dan erin zitten. Persoonlijk kan ik mensen alleen maar zeggen dat je houding vaak sleutel is in situatie. Loop niet bang of uitlokkend over straat en er zal meestal dan ook weinig gebeuren.

Het beste antwoord

Ligt helemaal aan de moordenaar. Heeft iemand gemoord omdat hij geen andere uitweg zag? Dan is de kans dat iemand in herhaling valt misschien niet groot.
Is iemand geestelijk flink in de war en overtuigd dat iedereen tegen hem is en achter hem aan zit en dat hij moet aanvallen voor ie aangevallen wordt? Dan lijkt iemand me redelijk gevaarlijk (daarom krijgt zo iemand vaak ook TBS).
(Overal waar hij/hem/zijn staat kan ook zij/haar/haar gelezen worden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als een persoon veroordeeld voor moord eerder (bijvoorbeeld vanwege goed gedrag) vrijkomt heeft hij/zij nog steeds minimaal 8 jaar in de gevangenis gezeten, verreweg het meerendeel wil zij leven helemaal omgooien na vrijlating en zij zullen geen gevaar meer vormen voor de samenleving, een ander soort gedetineerden zijn die met tbs, de rechter heeft bij deze mensen vastgesteld dat ze een geestelijke ziekte hebben en daarom een gevaar vormen voorde samenleving. De straf van een tbs’er staat ook niet vast er wordt per jaar bekeken of hij/zij er klaar voor is om weer naar de samenleving terug te keren zonder een gevaar te veroorzaken. (het kan dus dat zo iemand zijn leven lang opgesloten zit). Deze tbs’ers hebben na verlof helaas wel vaker de neiging om weer een misdaad te plegen en vormen soms wel een gevaar voor de samenleving.

ik hoop dat je hier wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het vrij rond laten lopen van een moordenaar kan gevolgen hebben voor de maatschappij, omdat deze persoon niet veroordeeld is voor zijn daden, de gevolgen hier niet van in hoeft te zien en ongestoord zijn gang kan gaan zoals bijvoorbeeld een seriemoordenaar.

voor iemand die bijvoorbeeld de verkrachter van een familielid heeft vermoord maar (nog) vrij rondloopt zal je niet bang hoeven te zijn.

je andere vraag... herhalingen ná vrijlating
er zijn moordenaars die weer in herhaling vallen en weer aan het moorden gaan. (recidive) deze mensen zijn veelal geestesziek.