Waarom is er zoveel verschil op ziekteverzekering in België en Nederland. Prijs verschil is enorm groot waarom?

In België met Hospitalisatie erbij dus volle pakket kost ons ongeveer 45 euro per maand dus dat is het volle pakket. In Nederland ligt dit gemiddeld aan 150 euro per maand. Waarom zo'n verschil ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whow zo veel verschil ?
Ik zou hier bijna voor in Belgie willen gaan wonen.
Dat scheelt bijna 300 euro per mnd voor mijn man en mij en mijn dochter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja uiteraard bedrag is normaal voor heel het gezin in Nederland is dat wel erg duur waaronder de inkomsten netto het zelfde zijn als bij jullie. Mijn vriendin is van Nederland en woont in België nu. Maar werkt ook in Nederland dan blijf je verplicht toch in Nederland te verzekeren, maar kun je die wel wat lager zetten omdat België alles vergoed. Wel buiten je ziek bent krijg je normaal een uitkering maar die kan je van België niet krijgen omdat je in Nederland werkt dus je bent wel verplicht verzekering te nemen dan maar dan kan je die wel laag zetten. Goedkoopste is natuurlijk in België wonen en dan ook werken.

Het beste antwoord

Het verschil is inderdaad erg groot. Maar zolang je weinig tot niets mankeert is het ook fantastisch.
Maar leg de bedragen die de verzekeringen in Nederland dekt en de bedragen die in Belgie worden gedekt maar eens naast elkaar.
Belgie keert minder uit, de dekkingen zijn lager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf zeer ernstig ziek geweest uiteraard had ik een zeldzame ziekte en zeldzame ziekte mogen redelijk wat opleggen maar dit is zelfde in Nederland. Indien wij ziek zijn en zelfs worden opgenomen in ziekenhuis worden alle kosten terug betaald het kost je dus niets. Ook opvolging medicatie nadien enz maar dit wel voor bekende ziekten en ook ernstige ziekten. De dekking is dus juist het zelfde ook de uitkering is toch 80% van je huidige loon. Weet niet dat bij jullie het ook 80% is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dat wist ik niet en die ervaring heb ik niet. Ik had in Nederland het duurste pakket van NN en bijna alles werd vergoed. Onbeperkt huisarts bezoek (kost mij niets) en hier moet ik toch een gedeelte van mijn huisartsbezoekjes betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ziek bent wordt je loon het eerste jaar voor 100% uitgekeerd mits dat in de CAO geregeld is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle eigen risicokosten die je meteen bij dokter en tandarts moet betalen en daarnaast medicatie voor een chronisch ziek kind ben ik in België duurder uit (bijgehouden over 3 jaar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Appeltje
Dokter kost 2 euro opleg en tandarts word volledig vergoed door hospitalisatieverzekering dus dat zit allemaal in die 45 euro. en als iemand chronisch ziek is bij ons kost de dokter niets wordt 100% terug betaald kost medicatie niets alles wordt 100% terug betaald. Indien niet chronisch ziek juist de dokter kost je gemiddeld 2 tot max 4,5 euro hangt van gezinssituatie af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet het niet hoor, maar mijn ziektekosten verzekering (CM) en mijn hospitalisatieverzekering dekken bij mij geen tandartskosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DKV wel en Ethias ook is uiteraard te zien welke formule je hebt. De prijs die ik vermeld is de duurste met alles erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edje je krijgt het beste antwoord van me :-)

Andere antwoorden (3)

Sowieso kan je niet vergelijken omdat je een ander systeem hebt. Ook in Belgie heb je als particulier de mogelijkheid je bij te verzekeren.

Tel eens de 13,07% aan RSZ dat op je loon wordt ingehouden en kijk dan eens wie er voordeliger is.
In NL heb je ook een inhouding, maar veel minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ok maar RSZ is veel meer dan alleen ziekte dat is maar een zeer klein deeltje ervan. De rest gaat naar werkloosheid, pensioenen enz. Er was iemand van Nederland die het eens perfect kon uitleggen dat het in Nederland toch duurder is ook hebben jullie blijkbaar niet echt een vrije keuze in welke dokter jullie willen gaan.
Dit weet ik van mijn vriendin zij is van Nederland werkt ook in Nederland woont in België en betaald zich blauw aan de ziekteverzekering in Nederland + dat ze die van België ook moet betalen omdat ze hier woont. Zou je het iets anders kunnen uitleggen voor me ?
Groetjes Ritchie
Subsidie door de belastingbetaler.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
dan betaal je ook nog steeds dus betaal je volgens jou meer belasting in belgië
ItisILeClerc
13 jaar geleden
In Nederland komt het uit de lengte, in België komt het uit de breedte. Same difference.
Ik weet niet wat je vergelijkt. Maar even wat uitleg. In nederland betaald de werkgever een deel loon afhankelijke bijdrage. Die kan afhankelijk van je salaris oplopen tot plus minus € 2000, Dan betaald elke Nederlander voor een basis pakket zelf dus ongeveer € 85. Daarnaast kan elke nederlander zich bij verzekeren pluspakketten noemen we dat. Nu kunnen we vergelijken Wat is het in belgie.