Waarom heeft Nederland relatief zoveel inwoners? Andere Europese landen die meer oppervlakte hebben, hebben veel minder inwoners.

Bijvoorbeeld Ierland en Scandinavische landen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De oppervlakte van ons land is zo veel kleiner, dat het niet anders kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry vergeten, ons land is vlak en vrijwel overal bewoonbaar, andere landen hebben veel bergen en/of ruige stukken die gewoon niet bewoonbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie theorie, maar hoe zit het dan met Denemarken? Is ook een vlak land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland ligt wat centraler in Europa ik denk dat dat ook een reden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal vast niet de enige reden zijn, maar idd ik denk dat de bewoonbaarheid wel een rol speelt

Andere antwoorden (4)

Naast de eerder gegeven antwoorden: een klimaat waardoor die zee vrijwel altijd bevaarbaar is, en vergeet de rivieren niet waardoor handel/doorvoer/aanvoer uit/naar het achterland heel eenvoudig is.
Dan krijg je al snel een rijk land, wat vaak leidt tot bevolkingsgroei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten alle reeds genoemde oorzaken hebben wij nog steeds een goed onderwijsstelsel, ook al wordt dat de laatste jaren minder, het is nog steeds goed. We hebben daarnaast ook een prima sociaal stelsel, beter dan menig land bij ons in de buurt. Deze 2 aspecten doen vooral veel buitenlanders naar ons land trekken. Ook is de werkgelegenheid zeker niet slechter dan in de ons omringende landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het scandinavische landschap en het scandinavische klimaat lenen zich niet voor veel bewoners. Nederlanders krijgen veel kinderen, vooral in de vorige eeuw waren er grote gezinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De religie heeft 'n grote rol gespeeld. De priesters kwamen aan huis om te informeren hoe het met de voortplanting zat . Mijn moeder vertelde dat ze tegen de priester na haar 1e kind gezegd had : Neem ze zelf maar.
Daarnaast zijn enorm veel Hugenoten naar Nederland gekomen omdat hier godsdienstvrijheid was. Nederland had ook behoefte aan inwoners , omdat wij destijds met onze schepen over de hele wereld zaten. Met overal kolonies .