wanneer is iets burenoverlast?

Ik ben opgegroeid op het platteland(boerderij), waarbij het altijd extreem stil was. Ik heb aan 1 kant altijd buren gehad, maar die woonden te ver om overlast te veroorzaken. Nu ben ik sinds een half jaartje uit huis, appartementje gekocht midden in het centrum (letterlijk, want kroegen,winkels enz zitten om me heen). En voor het eerst in mn leven heb ik dus buren. Wanneer is iets overlast vanuit de buurt, of de buren waar ik wat van mag zeggen. Maar ook andersom. Wat zijn mijn grenzen qua geluid enz. Heb als "boerenmeisje" dus hier echt geen idee van

Toegevoegd na 2 dagen:
ik heb goed contact met de buren, geen overlast o.i.d. Maar vroeg t me voornamelijk ook voor mezelf af. Ik wil hen ook geen overlast bezorgen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Aan het wonen in een stad zitten natuurlijk erg veel voor en nadelen. De voordelen heb je vast allang ontdekt ;-). De nadelen zoals geluidsoverlast ligt natuurlijk gevoelig aangezien dat per persoon verschillend is.

Ik heb eenzelfde situatie gehad, van het rustige platteland naar een wereldstad. Er zijn een aantal dingen die meespelen, is je huis er gehorig? Wanneer je in een gehorig huis woont heb je natuurlijk iets meer last van de buren dan wanneer je in een super geisoleerd appartement woont.

De geluiden die van straat komen, de kroegen etc, kan je vrij weinig aan doen, En daar heb je ook geen last van want je hebt zelf de keuze gemaakt om daar te gaan wonen. Wanneer je zo'n keuze maakt kan je er van uit gaan dat je daar geluid van hoort.
Vwb. buren is natuurlijk een beetje afhankelijk van wat jij kan verdragen, wij wonen ook in de stad en zeker in de zomer gebeurt het dat er muziek geluid op een sterkte gedraaid wordt dat je denkt , het kan ook minder. Wanneer ik een uur of 2 naar dreunende bassen heb 'geluisterd' roep ik wel even keihard dat ik nu wel weer mijn eigenmuziek wil horen. Maar als er eens een keertje wat meer volume gezet wordt bij muziek dan laat je dat voor wat het is.

Dus kortom, overlast is het wanneer je er echt last van hebt.
En dan bespreek het met degene die het veroorzaakt dat dit gewoon niet leuk meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Contactgeluiden (hakken op parket) klinken bijna altijd hard door. Voor het overige maakt het een groot verschil of het overdag of 's nachts is; een wc die je overdag niet hoort kan 's nachts nog flink doorklinken en dat geldt ook voor je stereo en TV.
Misschien kun je beter op een avond zelf wat muziek aanzetten en aan je buren vragen hoe dat klinkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal is per apv geregeld dat je na 10 uur 's avonds geen burengerucht meer mag veroorzaken, maar ik denk niet dat de politie om kwart over tien langs komt omdat je last hebt van het café.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer is iets overlast? Ik denk eerder dat het ligt aan de hoeveelheid acceptatie die er is. Bijvoorbeeld met muziek. Ik heb een buurman die om half acht s ochtends met zijn bose setje nederlandse herrie draait. Tja dat vind ik niet acceptabel. Ik heb hier ook wat van gezegd. Maar verder op de dag tja je hoort elkaars radio maar ik hou zelf ook van een lekker muziekje als ik bezig ben dus het is geven en nemen. in principe mag er van 10 tot 10 "herrie" zijn. Dus met klussen en dingen. Maar wanneer dit dagelijks zo is tja dan is het overlast. En kwa kroegen e.d. het went is mijn ervaring. Ik heb eerst een maisonnette gehad in een rustige wijk je hoorde wel eens wat jongeren maar verder hoorde je vogels e.d. (ook overlast hoor als je ze om 5 uur sochtend hoort blaten haha) en nu woon ik in een drukke wijk en tja daar hoor je ook van alles. In het begin stoor je je aan alles. Er lopen ineens mensen voorbij mijn raam enz. Maar nu merk ik er niets meer van. Slaap er gewoon doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder dat je het besefte, woonde je vroeger een beetje 'in de hemel'

Je bent dus totaal niets gewend op het gebied van het stadsrumoer. Ik kan mij je vraag derhalve goed voorstellen.

Samenleven betekent..iets van elkaar kunnen verdragen..omdat het alternatief is..dat je beide 'geen leven' hebt.

De algemene plaatselijke verordeningen spreken doorgaans van 22.00 uur 's avonds als uiterste grens om veel rumoer te veroorzaken.

Ik zou het echter niet op de wettelijke bepalingen laten aankomen..maar zelf niet te ver willen gaan.

Doorgaans veroorzaakt men 's avonds na c.a. 22.00 uur géén te hoge decibels meer..omdat voor sommige mensen dàn de slaap tijd aangebroken kan zijn.

Het beste is met je buren overleggen tot welke grens je kunt gaan ten opzichte van hen..en je kunt hen ook vragen jou even te berichten als jij te ver mocht gaan.

Tenslotte dit: Als de verhoudingen goed zijn..heb je ook niet zo snel last van burenoverlast..zorg dus voor een fijne sfeer tussen je buren en jou.

Groet,

Ton