Wat beoogt men ermee een woord of benaming taboe te verklaren?

Deze vraag n.a.v. een vraag over geestelijk gehandicapten die om de paar jaar weer anders moeten heten.
In de 17e eeuw sprak en schreef men over pissen en schijten en op enig moment werd dat taboe verklaard en eigenlijk is er sindsdien nooit meer een goede oplossing voor gevonden.
Is het niet beter het taboe taboe te verklaren?
De taboe verklaarde dingen blijven nu eenmaal gewoon terugkomen en men moet er dus toch over praten.

Toegevoegd na 2 uur:
Toen ik een kleine jongen was was het taalgebruik in mijn omgeving doorspekt met verwijzingen naar Maasoord, de psychiatrische inrichting van zo'n 20km verderop.
Dit vond men voor de patiënten kwetsend en dus werd de naam gewijzigd in Delta Ziekenhuis.
Vanaf dat moment liep je achter als je het in je verwensingen of scheldpartijen over Maasoord had; binnen enkele maanden zeiden de mensen tegen elkaar: "Jij komt zeker uit Delta?"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat betreft geestelijk gehandicapten kun je het 'voortschrijdend inzicht' noemen. Vroeger golden deze mensen als minderwaardig, als gehandicapt, beperkt. Later is men gaan inzien dat deze mensen vaak weliswaar beperkt zijn in hun verstandelijke vermogens maar daarom nog niet minder of minderwaardig. Zelfs hebben ze vaak gaven van het hart, waar menig intelligent persoon jaloers op zou kunnen zijn.
En dus wordt zo'n term aangepast, omdat de oude uitdrukking als kwetsend wordt ervaren. Persoonlijk vind ik het ook wel wat doorslaan, tegenwoordig moet je 'anders begaafd' zeggen. Dat gaat mij wel weer wat ver.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat men het kind niet meer bij de naam mag noemen, omdat men dan tere zieltjes mogelijk kwetst.
In onze tijd klinken termen als gek, idioot, krankzinnig als kwetsend, omdat er in vroeger jaren een stelletje deskundologen dat heeft vastgesteld.
Maar dat men nu spreekt van mensen met een geestelijke beperking, of mensen met mogelijkheden verandert
uberhaupt niets aan de toestand van deze mensen.
Het zijn kortom besluiten van mensen,die degenen waarover het gaat geen bal kunnen schelen, zij vinden het niet kwetsend. Zij zijn dus niet de eerder genoemde tere zieltjes!