Wat kun je leren van, geduld hebben?

Iedereen komt weleens in zo`n situatie dat je niets anders kunt doen dan geduld hebben.Maar wat is het nut daarvan?Wat voor positieve dingen kun je hier uit leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Door geduld te trainen heb je minder de neiging je te irriteren en kun je makkelijker dingen naast je neerleggen. Hierdoor blijf je rationeel denken en je voorkomt stress. Dit is beter voor je hart en bloedvaten, zoals veel studies aantonen. Tevens komt iemand die met geduld dingen benaderd wijzer over en wordt over het algemeen sociaal ook beter geaccepteerd. Dus het heeft meerdere functies en voordelen. Alleen jammer dat erover praten makkelijker is dan het te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Het nut van geduld hebben vind ik dat terwijl de wachttijd verstrijkt je kunt nadenken en je soms tot een andere slotsom komt waardoor je handelen anders wordt dan het in eerste instantie zou zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens het oefenen van geduld blijkt vaak dat de oplossing zich gaandeweg aandient. Het is dan de tijd die in het voordeel werkt omdat sprake is van een proces dat ergens naar toe leidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, zo is het +
Wat je b.v. kunt leren is dat je altijd een goed boek bij je moet dragen.

Dat dat wat niet het wachten waard is, ook niet de moeite loont.

Dat dat wat het wachten waard is, van het wachten soms beter wordt.

Dat whiskey van geduld lekkerder wordt.

Dat je soms in het wachten iets kan vinden dat je niet vindt als je voortdurend doorjaagt.

Dat het niet altijd goed is dat gedogen geduld wordt.
13 jaar geleden
Je kan alvast impulsief handelen vermijden en zo ook beoordelingsfouten.Op medisch vlak kan je met te veel geduld al snel met een dode zitten.Het komt erop aan de voor-en de nadelen van een beetje geduld goed te kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de tijd die verstrijkt kan een situatie veranderen in jouw eigen voordeel. Iemand die traag iets leert haakt zeker af als je ongeduldig bent. Als je wel geduld hebt dan kun je er op termijn veel plezier van hebben dat die ander iets geleerd heeft. Je oude oma die je na heel veel oefenen een lieve mail kan sturen of een kind wat na heel veel kooklessen toch maar wel een soepje voor je kookt als je ziek bent. Dat zijn de momenten waarop je beloond wordt voor je geduld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je sommige dingen beter aan t lot over moet laten. Want als je zelf op pad gaat kan t weleens de verkeerde kant uitlopen. Dus je moet af en toe afwachten om je doel te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leert ervan dat niet alles gelijk, NU, gaat. Ook al zou je dat willen.
En dat je het niet altijd in eigen hand hebt om dingen te regelen. Want dan kan jij beslissen welke urgentie het heeft.

Er zijn verschillende soorten van geduld: bij het een is het makkelijker om te moeten wachten dan bij het ander.
Bijvoorbeeld:

wachten totdat je gebeld wordt of je wel of niet geslaagd bent (nagelbijtend geduld!!)

een bankstel dat pas over tien weken bezorgd wordt
(helaas, maar er zijn nu eenmaal wachttijden)

benieuwd of je een zoon of een dochter krijgt (spannend en verwachtingsvol geduld hebben)

over twee maanden met vakantie (heerlijk vooruitzicht, je hebt er zo'n zin in = ongeduldig)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nut van geduld is...beloning!

Als je na heel lang knokken en engelen geduld een positief inzicht krijgt op een verloren relatie, een ziekte die heel veel van je vergt.

De positiviteit die je hiervan kunt leren is, blij zijn met elke dag en waarderen dat je nog een tweede kans krijgt/hebt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekwoord zegt "Geduld overwint alles" en dit is nu eenmaal een zin die niet voor niets staat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is geduld?

Het vermogen om te wachten.

Maar wacht je werkelijk wel, als de wereld verder gaat en al verandert? Geduld heb je eigenlijk alleen, als je eigen drift, noodzaak en illusie weet uit te stellen.

Als je zegt, het zal nog wel komen.

En zo je droom niet de werkelijkheid opdringt, terwijl je die nog niet geheel kunt verdragen.

Geduld betekent ook het vermogen te aanvaarden dat wat je niet beheerst jou steeds zal beheersen en dat verweer maar weinig baat, tenzij het “ik” een eigen wet erkent, en deze voor de kosmos laat gelden, waarin het ooit zich zelf beseft.

Wie geduld tot deugd verheft, gaat wat ver, vrees ik.

Maar wie zegt, geduld is een werkelijkheidsbegrip waarbij het nutteloze jagen, het steeds voortgaan in de tijd kan plaatsmaken voor een wachten in een besef van doelmatigheid, van rustig zijn zolang er geen dwang bestaat, die leert voor het eerst iets van de eeuwigheid erkennen waarin het Al, dat toch tegelijkertijd aanwezig is, afwisselend wordt beleefd.

Wie zo in geduld met al wat rond hem is z’n zijn en krachten geeft aan de mogelijkheid die nu bestaat, hij vindt niet slechts de eeuwigheid, maar ook een wereld die beter hem en die ook hij veel beter steeds verstaat.

Als je denkt dat je geduldig bent, ben je al ongeduldig. Maar wanneer je werkelijk wacht in de erkenning van de noodzaken en mogelijkheden zonder verzet, dan spaar je zoveel krachten dat anderen hun geduld wel eens verliezen door het tempo dat je ondanks je rust ontwikkelt.

Mag ik u toewensen, dat u ook in geestelijk opzicht op deze wijze verder zult komen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geduld is iets wat voor jou goed kan zijn en voor een ander juist niet het is een persoonlijk moment tijdens het Geduld merk je eigenlijk wie je werkelijk ben en wat je aan jezelf heb hoe je op dat moment met beide voeten op de grond staat sommige mensen zeggen wat ben ik dan ongeduldig zij gaan dan dat moment vullen met iets anders of gaan ze op gedachten tour geduld geeft ook een emotie tijd van jezelf het geeft iets spannends iets verwachtends iets wat komen zal en dan is je geduld weer voorbij terwijl de volgende geduld weer in zicht komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je van geduld leert dat je meer kan
dan je denkt ! en met geduld berijk je ook veel meer.