Wat is het nut van (professionele) sport voor de samenleving?

Bij sommige sporten vraag ik me wel eens af: Wat is het nut voor de samenleving?

Heel knap dat een marathonloper 40 km kan lopen in slechts 2 uur (ik heb daar m'n fiets voor nodig), of een hoogspringer over een lat op een bepaalde hoogte kan springen, maar wat is het nut hiervan voor de samenleving?

(Gezien het maatschappelijke karakter van de vraag heb ik deze geplaatst in de categorie Maatschappij-Samenleving).

Toegevoegd na 1 dag:
Ik wil nog even benadrukken dat het me er niet omgaat hoe gezond sporten is voor iedereen, maar wat het nut is van PROFESSIONELE (en soms duurbetaalde :-) sporters voor de samenleving, in welk opzicht draagt het bij.

Dank voor de antwoorden tot dusver,

13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel leuke vraag.. was hier ook al geïnteresseerd in..;')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geweldig hele goeie vraag. Zeker in deze tijden.

Het beste antwoord

Door sporten worden mensen beinvloed ook een sport te doen. (Dit kan van voetbal tot paardrijden gaan.)
Mensen worden gemotiveerd te gaan sporten en vinden er hun interesse in. Sport geeft mensen een goed gevoel. Het helpt mensen ontspannnen en prestaties neer te zetten. Daarnaast is het vanzelfsprekend goed voor een goede gezondheid.
Mensen leren omgaan met winnen en verliezen. Hierbij komt respect kijken, wat heel belangrijk is in de samenleving. Men leert in een team te spelen --> goede samenwerking.
Ik denk dat een van de belangrijkste punten is dat men prestatiegericht leert te werken. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit is een goeie vraag, help mij herinneren aan het aanvinken van ''goeie vraag'' :)

Oke, nou ik denk zelf dat het een beetje in de cultuur is gekomen nadat we met sporten zijn begonnen, en mensen wilden steeds beter zijn dan de anderen, en misschien zijn ze daardoor andere sporten gaan ontwikkelen.

Sommige dingen ''zitten'' nou eenmaal in onze cultuur, ik weet het verder ook niet echt.

Misschien wel een beetje hetzelfde als het leersysteem met de loop der jaren, het is steeds uitgebreider geworden, omdat het volgende kabinet steeds meer wou weten enz. En dat wilde controleren (volgens mij zat het zo ongeveer).
Misschien is dat met sport ook wel zo.

het ''nut'' is dat je geen fiets meer nodig hebt, al train je er heel lang voor, dus dan compenseert weer heel erg.

Verder heeft het geen nut denk ik, sommige mensen vinden het ook gewoon leuk om te doen, waarom moet je mij niet vragen, het zou echt niks voor mij zijn.

Iets heeft denk ik alleen echt nut voor de samenleving als je het goed ondersteunt bij het overleven. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje geholpen heb.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bedoelde je het nut van het ''kunnen'' of dat andere?
Anders pas ik mijn antwoord nog even aan :)

Klinisch en epidemiologisch onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatige lichamelijke inspanning leidt tot een afname van de kans op hartaandoeningen en beroertes, het lichaamsgewicht helpt verlagen, bij vrouwen de kans op borstkanker verkleint, de kans op suikerziekte verlaagt, de botten versterkt en de werking van het afweersysteem verbetert. Bovendien blijkt regelmatige lichamelijke inspanning te leiden tot een betere conditie van zowel lichaam als geest. Bij oudere mensen kan geregelde lichamelijke inspanning een aantal verouderingsprocessen, zoals de afname van botdichtheid (osteoporose) en spiersterkte, helpen te vertragen.

Verder dit nog:

Toegevoegd na 18 minuten:
Het ontwikkeld je wiskundig inzicht, je leert om met winnen en verliezen om te gaan, het bevorderd de sociale ontwikkelingen, op jongere leeftijd stimuleert het de motoriek. Je leert in een team te spelen, je leert voor je zelf op te komen in een sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt te leiden tot verbroedering, men leert er zowel lichamelijk als geestelijk sportief gedrag mee aan, en bovendien is het gezond voor lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je nieuwe avatar valt om meneer:)
het toch ook reuze leuk om met een wk te zien dat sport verbroederd hee staten worden versiert en mensen kijken zn alle naar onze jongens en er worden pools georganiseerd waaraan hele bedrijven mee doen de gespreken op het wek gaan ineens over de wedstrijd die komt of geweest is
even word ales ellende verget en mensen zijn vol vuur en hoop vol en dan ht feest als we winnen hele straten en pleinen vol met mensen die feest vieren en vrolijk zijn.

Ik doe er niet zo aan mee maar ik vind het een prachtig iets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, als ik naar voetbal kijk, zie ik geen verbroedering hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en met wielrennen en marathons en paardensport en kunstschaatsen dan? Die laatste twee vindt ik heel erg mooi, maar erg weinig mensen die naast me op de bank komen zitten als ik het kijk en als ik toeterend door de straat zou rijden omdat Jos Lansink of Ankie van Grunsven gewonnen heeft verklaren ze me voor gek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jenesy nou ik zal de laatse zijn hoor die voor gek verklaart en zeker als je voor ankie toeterend door de straten rijd :-)(grote kans dat ik mee rijd)
ik heb op de vraag een vrij makkelijk voorbeeld willen geven en daar de meest populaire sport voor gebruikt, ik heb zelf echt niet veel met voetbal maar vind het wel heel mooi om te zien dat veel mensen er helemaal voor kunnen gaan .
ik had ook een of andere verhalen kunnen vertellen bv een meisje dat in het zwembad waar ik werkte helemaal idolaat was van (naam vergeten)een nederlandse zwemster en een tijd lang iedere avond komt trainen voor een wedstrijd of hoe ik als kind altijd meeging naar karata wedstrijden(wel niet profesioneel maar wel wereld nivo) en een vriendin van mijn moeder echt altijd alles won en mooi dat was om met zn alle helemaal mee te leven en dan de ontlading en vreugde als het weer gelukt was om kampioen te worden.
of hoe bijna alle sporten in nederland ervoor zorgen dat er ieder weekend hele groepen mensen het land doorkruisen om toenooien wedstrijden en al wat meer te doen en een fijne tijd hebben
maar dat zou het doel dat ik met mijn antwoord had nl het belang van (prof)sport voor de samenleving proberen aan te tonen mischien minder duidelijk hebben gemaakt door de kleinere schaal
en ja ik ben het met je eens dat er veels te weinig aandacht is voor andere vaak veel mooiere sporten dan voetbal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mjmc echt niet?
ik zie bij dat bij ek's en wk's eigenlijk wel overal gaan mensen bij elkaar zitten worden er video beamers geregeld hebben mensen een fijne avond zeker bij winst overal waar je komt heb je even iets gemeen met iedereen en heb je een reden voor een praatje en zeker op campings is het een groot feest en hardstikke gezellig en ja er zijn natuurlijk figuuren die daar niet tegen kunnen en de boel gaan verstieren maar dat is wel een hele kleine minderheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ipzy: ik bedoelde de sport zelf - kijk maar eens een wedstrijd en zie hoe de "sporters" met elkaar omgaan.
Voor de rest ben ik het wel met je eens hoor!
ik denk ook dat het bijdraagt aan het nationalisme (saamhorigheids gevoel) van het volk, als NL bijv. een prijs op een bepaald sportgebied binnensleept, er toch een gevoel van 'trotsheid' ontstaat, bij een groot deel van de bevolking.
Ook zorgt sporten op hoog niveau bij internationale evenementen voor een sportieve indruk van het land, en dat heeft ook alleen maar positieve gevolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Als ik al plusjes mocht geven, zou je er een van me krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die laatste vind ik wel heel erg mooi...
Behalve de fysieke voordelen van sport ( gezonder leven, minder kans op ziektes e.d), heeft het nog zeker sociale voordelen. En ook in de samenleving.

Van sport wordt je gelukkiger, tenminste, dit was ''bewezen'', als je een sport doet die bij je past en die je leuk vindt, kan dit je gelukkiger maken en als iedereen dus een sport doet die hij/zij leuk vind, is de gehele samenleving een stukje gelukkiger.

Maar, sport verenigd ook mensen.
Je kan dichter bij elkaar komen met sport, en landen (ookal zitten ze in een wedstrijd) zijn dan soort van vrienden van elkaar!
En dat is het leuke, sport zonder geweld, en daarom is het ook redelijk belangrijk voor de samenleving, het laat zien dat verschillende landen ook gewoon met elkaar kunnen ''spelen'' en dus plezier hebben!

Wij mensen, komen ook allemaal dichter bij elkaar (bijna allemaal dan) bij bijvoorbeeld het WK.
Bijvoorbeeld met de hele straat ergens op een groot scherm kijken, dit lijkt een soort feest, en die sport was dus de aanleiding voor het ''feest''.

Hier worden mensen ook gelukkiger door (Tenzij ze verliezen dan:") ).

Verder, als een persoon (zoals jij bijvoorbeeld over die marathon loper zei) een (zeer) goede prestatie kan leveren, is dat knap, en laat zien dat de grenzen nog lang niet opgezocht zijn.

Sport heeft van verschillende kanten dus voordelen, als je een sport hebt die bij je past, en die je leuk vindt, is het een goede zaak.

Groetjes;) en nog fijne feestdagen!

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog iets verder over die ''grenzen''.
Vroeger (en nog steeds bij oude stammen en bevolkingen), laten mensen zien wat ze kunnen, en zoeken ze dus ook de grens op.
Zo is er bijvoorbeeld een stam waar ze bungeejumpen van een hoge lat van bijvoorbeeld een liaan o.i.d.
Dit is misschien niet helemaal relevant met sport, of sport van tegenwoordig, maar laat toch iets over die grenzen zien ( Alhoewel dit iets over het ''lef'' hebben zegt, ookal is het zéér gevaarlijk..).

Toegevoegd na 1 dag:
Na je toevoeging gelezen te hebben, zoals jij bedoeld ''bijdragen'', waarschijnlijk gewoon ''niet''.
Duurbetaalde sporters dragen niks bij.. het is sport zelf die zorgt voor ( zie bovenstaande info) :").

Tenminste, dit ben ik van mening dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 punten!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha bedankt!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, Om punten vragen en andere antwoorden op deze manier bekritiseren werkt niet positief.
Sociaal/psychologisch is het net zo goed als ik in mijn eigen woonplaats sport zonder professioneel te zijn.

Over het algemeen is sporten heel goed voor de samenleving, al vanaf een jonge leeftijd, daar vloeien immers sociale contacten/vrienden uit.

Ik persoonlijk vind het een "MUST" dat kinderen op jonge leeftijd sporten, omdat het een onderdeel van het opvoeden is.

Dus het nut van sport voor de samenleving begint al heel vroeg en daar hoef je geen 'topsporter' voor te zijn, alleen maar sportief. (in actief en passief)

Toegevoegd na 1 minuut:
Actief en passief bedoel ik natuurlijk als sporter en toeschouwer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk puur vermaak voor iedereen!
ik hou er zelf ook niet echt van maar veel mensen
kijken met plezier naar sporten op tv
b.v mijn moeder kijkt graag naar paardensport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening heeft de maatschappij er veel baat bij als zoveel mogelijk mensen veel sporten en daarvan genieten.

Minder mensen hebben overgewicht en mensen worden zich bewuster van hun gezondheid waardoor de ziektekosten af kunnen nemen. Voor de jeugd is het een bezigheid die hen van de straat af houdt. Daarom doen gemeenten er ook goed aan om voetbalveldjes/baskets te creëren, of sportverenigingen door subsidie toegankelijker te maken, zodat jongeren zich minder snel vervelen. En tijdens grote sportevenementen vergroot de saamhorigheid en het 'wij'-gevoel.

Maar het maatschappelijk belang is niet altijd belangrijk, als de individuele sporter er zelf belang bij heeft. En voor degene die aan sport doet heeft het vele voordelen. Mensen die fit en gezond zijn voelen zich namelijk beter, zitten lekkerder in hun vel en hebben minder stress. Bovendien geeft het sporters een voldaan gevoel als ze zien dat veel trainen tot resultaat leidt en zichzelf zo beter zien worden. Ieder mens heeft er behoefte aan om zichzelf in bepaalde mate te ontwikkelen en het beoefenen van een sport biedt hier eindeloze mogelijkheden toe.