Als er geen deuren en sloten bestonden, zou de mens dan socialer zijn?

Toegevoegd na 1 minuut:
Als niemand zijn fiets op slot kon zetten, zouden er dan minder fietsen worden gestolen bijvoorbeeld?

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar warme landen, die hebben kleine hutjes zonder deuren en sloten. Zij zijn heel sociaal, maar hebben minder spullen in die hutjes die gestolen kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was dat maar waar ! Als je een keer vergeet je fiets op slot te zetten, wordt er min of meer van uitgegaan dat het JOU schuld is dat-ie weg is. Alsof het de normale gang van zaken is dat je iets meeneemt zuiver omdat het kan.
En hoe rijker we worden, hoe meer jaloezie en hebberigheid, hoe meer er gejat wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik bedoel dat niemand zijn fiets op slot zou kunnen zetten he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zouden ze er onmiddellijk eentje uitvinden, na een fiets of twee, drie. In Amsterdam is in de jaren 70 een zogenaamd 'wittefietsenplan' bedacht. Door heel de stad werden fietsen neergezet die iedereen mocht gebruiken en in de stad weer neerzetten. Na korte tijd sneuvelde het plan ; bijnaalle fietsen waren kapot, en die niet kapot waren, waren inmiddels van kleur veranderd en hadden een vaste eigenaar (en een slot) gevonden. Het werkte dus niet. Op besloten terreinen zoals park de Hoge Veluwe lukt iets dergelijks wel, maar daar moet je de fietsen als onderdeel van het park zien. Zouden ze in je binnenzak passen, dan zouden ze alsnog verdwijnen als handdoeken uit een hotelkamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na je toevoeging : juist ; daar valt gewoon helemaal NIETS te halen Maar dan ook echt HELEMAAL niets. En DAN kun je je deur rustig openlaten. Zo kun je ook een fiets die je niet hebt rustig van het slot laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het illustreert ook eigen heel mooi het socialistische ideaal van de mens die alles eerlijk wil delen.
Iedereen die niets of minder heeft, wil alles eerlijk delen, of, een stapje verder, dat alles eerlijk verdeeld wordt. Een prachtig credo en een mooi gebaar. TOTDAT er eentje iets heeft dat en ander niet heeft. Weg socialisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet ineens terugdenken aan een bezoek met mijn ouders aan de Hoge Veluwe. Ze hadden 'witte fietsen', die kon iedereen gebruiken. Wij hadden drie fietsen gepakt, fiets fiets, we verbaasden ons wel over dat je op sommige plekken fietsen zag staan waar mensen een zelf meegebracht slot om hadden gehangen: dat was toch niet het idee van die witte fietsen.
We stapten af bij het museum, stalden de fietsen, bekeken het museum, liepen weer naar buiten, en inderdaad: weg fietsen!
Het was behoorlijk ver lopen terug naar waar de auto geparkeerd stond ;p
En ik vraag me nog steeds af: was dit nu geheel volgens het ideaal van die witte fietsen, of was het logisch van ons om te veronderstellen dat je alleen bij de in-/uitgang een fiets kon pakken? (Want degenen die 'onze' fietsen hadden gepakt, konden natuurlijk bedenken dat ze nog in gebruik waren.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals we al leren in Animal Farm : ...humans just don't work that way.

Antwoorden (12)

Je draait het om

Deuren en sloten zijn namelijk GEEN natuurlijk gegeven, niet aangeboren en niet onlosmakelijk met de natuur verbonden. Sterker nog, deuren zijn dan wel uitgevonden om de toch buiten te houden toen we huizen gingen bouwen en een gordijntje niet meer volstond, maar slóten zijn echt pas uit de tijd dat we niet meer met onze vingers van elkaar spullen konden afblijven Althans, sommigen van ons.

Het verwijderen van deuren en sloten maakt mensen dus niet socialer ; het gaat alleen meer tochten in je huis en je bent in no time door je spullen heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zat te denken dat iedereen wellicht begrijpt dat er van elkaar kan worden gestolen en dat men dat zelf dan ook niet prettig zou vinden, waardoor minder mensen zouden stelen.
sterredag
13 jaar geleden
+ en zo is het. sloten zijn er gekomen omdat mensen dus niet sociaal worden van geen sloten. Ze zijn juist gaan stelen en daardoor hebben we sloten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, lieve lieve, naieve Jef666.
Was het maar waar. Was het verdorie maar waar dat iedereen een beetje normale mores had en zich een beetje kon bedwingen als het om andermans spullen gaat. Als iedereen net zulke losse handjes had als ik, konden we allemaal onze deuren en ramen dag en nacht open laten, fietsen los neerzetten waar we willen en ons geld bewaren op een plankje bij de ingang van de supermarkt. En echt, als ik als voorbeeldje mijn voormalige buren mag gebruiken, die mensen hadden ALLES wat ze nodig hadden, geld voor wat ze niet per se nodig hadden, en als er echt iets moest komen, sprong de gemeente ook nog bij. En NOG kon je geen fiets buiten (ook niet met slot) geen deur open en geen aanhanger op straat laten staan zolang zij in de wijk woonden. Onverzadigbaar, nooit genoeg, geen moraal (althans niet de mijne), geen gevoel voor mijn en dijn, en hondsbrutaal. En onze taak, als brave, oplettende burgers, is onszelf van kop tot kont tegen dat soort sujetten te beschermen. De omgekeerde wereld ?? Nee, was het maar waar ; het zou de omgekeerde wereld moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, van de mijne blijven ze af ! Ik zorg goed voor mijn fiets en ben er buitengewoon zuinig op, dus ik zou nooit op elk moment van de dag van een of andere willekeurige fiets afhankelijk willen zijn. ALS er al eentje staat waar je hem nodig hebt. Brrrr, het idee alleen al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt en toen ongelijkheid begon te groeien dus toen de een iets had wat de ander niet had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat in elke niet-tribale samenleving gebeurt.
Als je ergens dan toch de schuld aan wilt geven, dan is het uiteindelijk de landbouw. Daar zijn alle problemen begonnen, een jaartje of 5000 geleden ;-)
Ja want je loopt makkelijker bij iemand binnen.
Maar wie gaat er nou wonen zonder deuren???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een tijdje over je vraag zitten nadenken, maar het is lastig, omdat wij al gewend zijn dat deuren op slot moeten. Als dat niet gebeurd dat kunnen je spulletjes gestolen worden.
Dat is eigenlijk al voorgeprogrammeerd bij ons.

Ik denk dat als iedereen zijn deur niet meer op slot doet er ook heus wel gestolen zal worden. Er zullen altijd mensen zijn die niet sociaal zijn en hier geen boodschap aan zullen hebben, helaas.

Als je het niet gewend bent om sloten op deuren te hebben is het denk ik anders. dan weet je niet beter en niemand heeft sloten. Of er dan niet gestolen wordt en we socialer zouden zijn weet ik niet. Dat hoeft helemaal niet.
Als je in een arm land woont en je hebt honger of geen geld om je kinderen te eten te geven, dan steel je heus wel een brood uit een ander hutje.
Het is maar net in wat voor situatie je zit.
Stelen omdat je honger hebt is natuurlijk ook totaal iets anders dan stelen van materialistische zaken.
Misschien moet je iedereen in een hutje zetten, zonder luxe en sloten, maar ik betwijfel het of de mens daar echt socialer van zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn best nog plaatsen waar men zo sociaal is, dat de deuren niet op slot worden gedaan. Kijk maar in kleinere dorpen en gehuchten, waar men de achterdeur altijd van het slot heeft en men achterom binnenkomt.

Het is dus niet zo, dat men socialer wordt als de deuren niet meer op slot worden gedaan. Het is wel zo, dat men de deuren op slot gaat doen (en de fietsen en de auto's) op het moment dat een gemeenschap a-socialer wordt. Daarna is het niet meer terug te draaien.
13 jaar geleden
.....maar stelen is al een heel oud "gebruik". Ik leerde vroeger op school dat in het - voormalige - Perzië bij dieven (als ze gepakt werden) de hand werd afgehakt als ze gestolen hadden. Dat werdgedaan zodat iedereen kon zien dat hij/zij een dief was. (iets waar ik tegenwoordig weer vaak aan moet denken en het nu niet eens meer zo'n gekke oplossing vind)
Ik denk niet dat ze in dat oude Perzië al deuren met sloten hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet. Dat heeft gewoon met omgangsvormen te maken. Ook al staat je deur wagenwijd open, dan verwacht je niet van personen dat ze zomaar je huis binnen stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de mens zich dan onveiliger zou voelen, en daardoor juist a-socialer zou zijn...

Maar er zijn ook andere antwoorden mogelijk :-)
13 jaar geleden
Sommige mensen wel, maar sommige mensen niet.
De eerlijke mensen die niet stelen zouden er socialer op worden. Maar de mensen die graag stelen wandelen zo naar binnen om even iets te "lenen".
Dan is er ook wee verschil tussen de geloven en tussen de gedachtes van de mensen dus mijn antwoord is:

Sommige mensen wel, en sommige mensen worden er alleen maar sluwer en gemener van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een jaar zonder voordeur geleefd (discussiepuntje met de verhuurder). Er is niets gestolen.

In de jaren 80 huurde we fietsen in Ierland - zonder sloten. Toen we naar een slot vroegen werden we vreemd aangekeken.

De toegenomen anonimiteit maakt diefstal eenvoudiger. Ook zou het mee willen komen (maar eigenlijk niet kunnen) met de beter bedeelden een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het een niks met het ander te maken heeft.
1.de mens is van nature een sociaal wezen.hij kan niet socialer worden.wel is het zo dat de mens zijn gedrag meer of minder sociaal kan zijn afhankelijk van de omstandigheden.
2."deuren en sloten"hebben altijd bestaan.in de zin van dat de mens altijd zijn hebben en houden tegen anderen beschermd heeft.in die zin is het bewaken van zijn nederzetting,een deur ,of zo je wil een slot.
13 jaar geleden
Medemenselijkheid/sociaal zijn ten opzichte van je medemens lijkt vandaag de dag "ver te zoeken", het voorbeeld dat je geeft van de warme landen, kleine hutjes zonder deuren en sloten , nodigt ook niet echt uit om iets weg te nemen.

Het stelen/wegnemen van anderen is meer gebaseerd op materialistische voorwerpen, daarmee bedoel ik het ziekelijke brein van mensen om van een ander iets te stelen is waarvoor jij jaren hard gewerkt hebt, staat daar geen seconde bij stil.

Er van uit gaande dat men socialer zouden (kunnen) zijn zonder sloten en/of deuren is alleen mogelijk als je werkelijk sociaal wil zijn!

Het hebben van gevoel voor de noden van de medeleden van de samenleving!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal niet noemen wat de rest hier ook al heeft gedaan en dat is dat er nou eenmaal asociale mensen zijn die niet met hun fikken van een anders zijn spullen af kan blijven (oeps nu heb ik het toch gedaan), maar ik zal wel proberen uit te leggen waarom het in andere culturen wel kan.
En dat is omdat iedereen elkaar daar kent. In sommige landen wonen bijvoorbeeld families bij elkaar op een stuk land en hebben daar idd alleen hutjes en kan iedereen bij elkaar naar binnen lopen. Iedereen is familie en zal dus ook niet snel van elkaar stelen. En als ze dat wel doen dan weet iedereen dat ze dat hebben gedaan en zijn de straffen niet mis. Ze zijn daar ook veel socialer en hebben een stuk meer normen en waarden dan wij 'beschaafde' westersen!