Hoe ga je om als je weet dat iemand HIV is en andere bewust besmet. Volgens justitie is dit geen strafbaar feit. Hoe de gemeenschap beschermen ??

Iemand die dit doet omdat hij zelf besmet is en volgens zeggen heeft de betreffende arts gezegd "had je dan liever kanker gehad". Triest geval maar de persoon blijft bewust de andere besmetten zonder hen in de gelegenheid te stellen om veilig te vrijen. Enerzijds uit boosheid omdat hij niet weet wie hem besmet heeft anderzijds angst om geen seksuele intimiteit te mogen ontvangen. Het bekende verhaal dat word verspreid is dan dat het risico minimaal is. Echter ik vind dat deze mensen de andere minimaal op de hoogte moet stellen om zichzelf te "beveiligen" Heb bij Justitie na vraag gedaan echter zij vinden dit geen strafbaar feit , tenzij je hetaantoonbaar kunt maken en er minimaal een derde partij bij betrokken is. Bizar maar waar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Lastige situatie, misschien een idee om naar zijn behandelend arts te gaan. Hij mag jou niks vertellen, maar jij hem wel. Denk dat hij dat zeker serieus zal nemen en misschien actie kan ondernemen. En raad de persoon in questie psychische hulp aan. Want dat heeft ie zeker nodig. Wat die andere mensen betreft. Het is misschien je eigen schuld als je geen condoom gebruikt, maar anderzijds ga je er toch vanuit dat je degene waarmee je intiem bent kunt vertrouwen. Weet dat moet je niet doen, maar is wel erg gebruikelijk.
Wie hier ook over gaat is het GGD in jouw regio. Zij kunnen je zeker verder helpen, aangezien zij een draaiboek hebben voor preventiebeleid en misschien kunnen achterhalen wie hij besmet heeft, omdat diegene bij hun uitkomen. Sterkte ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Als ze er een kunnen achterhalen heb je een aangifte en kan justitie wat ondernemen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat als je het 5 van zijn "slachtoffers" anoniem verteld justitie niets meer hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel raar. Ik weet niet beter dat je veroordeeld kan worden voor poging tot doodslag omdat je iemand bewust besmet. Maar hoe je dit kan voorkomen? Gewoon rond bazuinen dat hij/zij besmet is, praatjes gaan sneller dan vuur zeker met internet. Ikw eet niet of het een jong iemand is. Kan je er niet mee naar de politie dan? Wie weet hebben hun tips
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het dan geen poging doodslag ? als je willens en wetens mensen ziek c.q. dood gaat maken .
als eerste reactie zou ik toch echt zeggen dat deze persoon een paar flinke draaien om zijn oren moet hebben , hij praat en denkt als zo een verkrachter die zegt dat hij het doet omdat hij als kind ook is misbruikt .
ik zou ook zijn facebook , twitter,hyves pagina bezoeken en al zijn vrienden en bekenden een waarschuwing mail sturen .
privacy en zo is leuk lief en aardig , maar deze apekop gaat levens verwoesten , omdat hij boos is dat zijn leven is verwoest ,......

CONDOOM domme eikel !!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
met CONDOOM bedoel ik dat die persoon niet zielig is want als je geen CONDOOM gebruikt met wisselende sexuele contacten dat het totaal je EIGEN schuld is !
niet leuk , wel waar.

Wat u niet wilt dat u geschied , doe dat ook een ander niet.

Toegevoegd na 21 uur:
en is het een idee om de AIDS stichting te bellen en hun om advies te vragen ? dit moet vaker gebeuren , dus mischien weten hun een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewetenloos!!! Zeker dat hij anderen op de hoogte moet stellen, vreselijk dat hij besmet is door een ander, maar nog erger dat hij BEWUST een ander besmet.

Als hij zo door blijft gaan wordt het een virus-besmetting zoals bij een kettingbrief, dan is het hek van de dam, dus zo snel mogelijk actie ondernemen!

NU NIET MORGEN!

Toegevoegd na 4 minuten:
www.aidsenhiv.nl beetje gelezen, misschien heb je er wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bedpartners van deze figuur hebben zelf natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid: als ik seks heb met wie dan ook zonder condoom, weet ik dat ik een risico neem.
Ze moeten zichzelf beschermen, dat is niet jouw taak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die moet worden gestopt, en worden berecht voor poging tot doodslag, en de arts moet eens onder de loep worden genomen, of die nog wel capabel is om het vak te mogen blijven uitvoeren.
natuurlijk is iedereen verantwoordelijk voor zich zelf, maar als hij het uit frustratie expres mensen HIV besmet, is het te triest voor woorden en moet hij worden aangegeven zodat zijn "slachtoffers ",zich kunnen laten testen. misschien hard, maar zo denk ik er over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard is dit wel strafbaar! Het valt onder het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel (geen poging tot doodslag omdat de kans bij besmetting geen 100% garantie oplevert dat die persoon aan de gevolgen komt te overlijden, ook met het oog op de toekomst -medicijnontwikkeling etc.- Dus in antwoord op je vraag zou ik diegene aangeven bij de politie. Je moet wel zeker zijn van je zaak en met bewijsbare argumenten komen. Je kunt niet iemand zomaar aangeven zonder bewijs, maar op basis van een vermoeden. Er zal dan onderzoek naar diegene worden ingesteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hem aanspreken en naar iemand anders stappen die je hiermee kan helpen bijvoorbeeld een vriend of als je nog minderjarig naar je ouders.