Kun je vragen in de kamer vergadering stellen, naar wie moet je die dan sturen?

Naar welke politica/kamerleden kun je het dan het beste naar toe sturen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

naar de politicus die de portefeuille heeft waar jouw vraag over gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de vraag sturen naar de politicus die jouw vraag in zijn portefeuille heeft, maar de kans dat die vraag echt behandeld wordt, is bijzonder klein.

Om de kans groter te maken, moet je een groep medestanders zoeken die dezelfde vraag willen stellen. Als het b.v. over volksgezondheid gaat, kun je een patiëntenvereniging zoeken die ook met jouw vraag in z'n maag zit. Als het een studentenvraag is, kun je kijken of je hem bij LAKS onder de aandacht kunt brengen, als het een werkvraag is, kun je het via de vakbond proberen enzovoorts. Naar grote groepen wordt beter geluisterd dan naar eenlingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, jij kunt geen vragen stellen Nienke! Dat moet je doen via jouw vertegenwoordigend in de Kamer. Het kamerlid wat jou vertegenwoordigt in de kamer, stelt de vraag aan de regering....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle leden van de Tweede Kamer hebben een eigen emailadres.
Via onderstaande link te downloaden.
Je kunt hem eerst uitgebreid stellen aan je vertegenwoordigende partij, waar je op stemt.
Verder stuur je hem ook door naar alle partijen, of zelfs naar alle leden. In de hoop dat iemand hem oppakt om er vragen over te stellen aan de minister.
Iedere partij heeft een woordvoerder over ieder onderwerp. De vraag wordt altijd naar die persoon doorgeschoven.
Soms krijg je geen antwoord. Vooral als het een onderwerp betreft waar al veel vragen over zijn gesteld.

Kijk eens rond op de onderstaande website.

Toegevoegd na 13 minuten:
Vooral je vraag stellen hoor! De TweedeKamerleden willen graag weten wat er leeft in den lande!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kunt niet zelf een vraag stellen, dat zul je via een Kamerlid moeten proberen.

Wat wel kan: een burgerinitiatief:
"Een burgerinitiatief is in de Nederlandse politiek een voorstel dat een kiesgerechtigde, met ondersteuning van 40.000 handtekeningen, kan indienen om een bepaald onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te laten plaatsen. Indien het voorstel aan de vereisten voldoet, komt het onderwerp op de Kameragenda.

Een burgerinitiatief moet betrekking hebben op het instellen, wijzigen of afschaffen van een wettelijke regeling of op ander regeringsbeleid. Het voorstel mag niet in strijd zijn met de Grondwet en de goede zeden. Begrotingen en belastingen zijn uitgesloten van het burgerinitiatief.

Een burgerinitiatief kan worden gezien als een vorm van petitierecht. In het geval van een petitie heeft de burger recht op een antwoord. Bij een burgerinitiatief kan een burger een onderwerp op de politieke agenda zetten en verplicht de burger de Kamer het onderwerp te behandelen."

Bron en meer uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerinitiatief