De ooievaar wordt ook in de huidige tijd nog steeds gezien als een gelukbrenger. Zijn naam betekent namelijk "geluksdrager". De ooievaar als symbool bij geboorte bestaat in Nederland nog niet zo heel erg lang.

Het is een symbool dat vanuit Duitsland naar Nederland is gekomen. Eigenlijk pas bij de geboorte van prinses Juliana in 1909 is het in Nederland vrij populair geworden. Wanneer in de oud hoogduitste taal het woord ooievaar wordt ontleed, ziet men het volgende:

Ooie lijkt op het Duitse "OT" en dat betekend "geluk"
Vaar is in het Duits verwant aan baren in de zin van dragen
Dus letterlijk is Ooievaar "Geluksdrager"

De ooievaar zou na de geboorte van een baby de "ziel" overbrengen naar de baby, zodat het kind gelukkig zal worden.

De ooievaar brengt de kinderen
Het verhaal dat de ooievaar kinderen "bezorgt" dateert hoogst waarschijnlijk uit het einde van de 18e eeuw. Dit verhaal was niet helemaal volledig, want er werd niet bij verteld waar de kinderen door de ooievaar vandaan gehaald werden. De verklaring waarom moeder dan in bed lag, was dat de ooievaar moeder in haar been zou hebben geprikt.

Ook dit vindt zijn oorsprong bij onze oosterburen. De ooievaar zou namelijk de kleine baby"´s halen uit kinderputten. Er waren in die tijd ouderparen die hun oudere kinderen vertelde dat de moeder de baby zelf uit zo"´n put haalde. In onder andere Groningen waren er algemene kinderputten. Hier gingen tot aan het einde van de 19e eeuw moeders heen met hun kinderen om de in de put aanwezige baby"´s van eten te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ooievaars geassocieerd worden met baby's komt waarschijnlijk doordat ze ook wel op schoorstenen hun nest bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het denkbeeld is waarschijnlijk gebaseerd op twee legenden. Jaren geleden viel het mensen op dat ooievaars ogenschijnlijk als door een wonder elk jaar rond dezelfde tijd verschenen.
Sommigen dachten dat ze in de wintermaanden naar Egypte vlogen en mensen werden en dan in het voorjaar opnieuw in vogels veranderden (wat hun voorkeur voor menselijke nederzettingen verklaarde).
Het was ook opgevallen dat ooievaars het grootste deel van de dag hun voedsel zochten in moerasgebieden, waar naar verluidt de zielen van pasgeboren baby’s huisden.
Daar ooievaars vogels waren die als zeer zorgzame ouders bekendstonden, was er niet al te veel fantasie nodig om verband te leggen tussen feit en fictie en met het denkbeeld op de proppen te komen dat baby’s door ooievaars

Toegevoegd na 2 minuten:
worden gebracht.