Niet perse. Wereldverbeteraar kan je zijn uit allerlei verschillende overtuigingen, en die hoeven niet perse invloed te hebben op hoe je van dag tot dag met mensen omgaat. Sterker nog, als je ultieme doel de wereld verbeteren is, kan dat soms ten koste gaan van hoe aardig je bent, als dat efficienter is. Dit is natuurlijk algemeen gezegd, want wereldverbeteraar is een extreem breed woord.

Toegevoegd op 31-05-2009 16:56:22
Wat XiniX zegt is ook heel waar, lang niet iedereen die we nu een 'wereldverbeteraar' zouden noemen had actief die intentie. Ze waren dus niet perse aardiger, maar hadden geluk of waren slim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Iedereen is een wereldverbeteraar in zijn eigen wereld, maar voor sommigen is die wereld maar heel klein... En die ene enkeling ziet kans om op wereldschaal een verandering te bewerkstelligen, bv Louis Pasteur, die honderdduizenden levens heeft kunnen redden door zijn penicilline... Dus dat vind ik wel aardig...
Maar de grootste wereldverbeteraars zijn niet bekend in de media... Het zijn in ieder geval niet de politiekers van vroeger of nu... Dat zijn geen wereldverbeteraars... Louis Pasteur in mijn ogen wel...

Toegevoegd op 31-05-2009 16:54:36
Ja misschien ook wel Ghandi, hoewel ik hem onder de noemer van politici schuif...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat gaat vaak niet op. Dat ze de wereld willen verbeteren is mooi, maar ze beginnen altijd bij jou :(
14 jaar geleden
Ik probeer de wereld te verbeteren door vegetarisch te leven en door volgens ethische normen te leven.

Ik kan ook rigide en irritant wijsneuzerig zijn.

Ik zou dus zeggen: nee. Wereldverbeteraars zijn gewoon mensen met alle fouten die andere mensen ook hebben. Ze zetten zich alleen in voor een verbetering van een deel van de wereld waar andere mensen (of kreeften, of cavia's, of het paarsgelipte langplaatplantje in het tropisch regenwoud) ook blij mee zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardiger in de betekenis van leuker in omgang niet noodzakelijkerwijs. Zo vindt ik Bob Geldof bijvoorbeeld een stuk chagrijn. Iemand die zich inzet voor zijn of haar principes kan heel zeurderig overkomen op andere mensen wanneer hij constant zijn principes aankaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk niet. We kennen allemaal de verhalen van Gandhi, die zijn vrouw medische hulp ontzegde, van Luther de antisemiet, van Calvijn die Genève runde als de Taliban, van Al Gore die twintig maal zoveel energie gebruikt als de gemiddelde Amerikaan, van Bono die mateloos arrogant is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spreekwoord luidt : "verbeter de wereld, begin bij jezelf"... en ik ben best wel aardig :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook wereldverbeteraars zijn gewone mensen. Dus: ze kúnnen heel erg aardig zijn. Maar net zo vaak zijn ze wijsneuzen of betweters, net als zo veel 'gewone' mensen.
Vaker zelfs, omdat ze staan voor hun principes en niet uit de weg willen voor die van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardig kan ook zwak zijn. Eerlijk uit het hart rechtvaardig
kan ook hart naar anderen overkomen, het kwade vliet van licht. Een wereld verbeteraar wordt niet altijd begrepen. Aardig past niet bij een wereld verbeteraar. Wel bij een lul