Ik heb hier een aantal vragen waar ik moeite mee had ( voor een werkstuk ) .

Welke landen horen bij de EU maar hebben géén euro en waarom ?

Welke landen zijn de belangrijkste voor de EU?

Waar werkt de EU momenteel het hardst aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Groot-Brittanië heeft de euro niet maar hoort wel bij de EU. Volgens mij gingen ze er niet in mee, omdat ze geloofden dat het nooit goed kon gaan. Het precieze daarvan weet ik niet.

Eigenlijk zijn alle landen belangrijk voor de EU. Ze hebben allemaal Vetorecht, dus hebben op die manier veel invloed. Echter hebben de grootste landen met de meeste inwoners de meeste vertegenwoordigers in het europees parlement en op deze manier meer in te brengen.
Ook hebben de grootste landen het meeste te zeggen op het wereld-toneel en wat indirect invloed heeft op de EU. Ik zal daarom zeggen dat de belangrijkste EU-landen de grootste EU-landen zijn, zoals Duitsland, Frankrijk, UK, etc.

Waar ze nu heel erg meebezig zijn is het voorkomen van de ondergang van de Euro. Dat kan gebeuren door de enorme economische crisissen in landen zoals Spanje, Portugal en Ierland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bulgarije heeft géén Euro, Duitsland is de sterkste economie in de EU, men werkt er het hardst aan om de Euro te redden.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 11 EU-lidstaten buiten de eurozone
Denemarken, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Roemenië en Bulgarije.
Reden, of ze mogen niet omdat ze niet aan de eisen voldoen, of ze willen zelf niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denemarken,Groot -Brittanie en Zweden gebruiken de euro niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Noord-Ierland dus niet (hoort bij GB), Ierland heeft wel de euro als munteenheid.