Waarom wordt het luchtalarm iedere maand getest?

13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goeie vraag! Er zijn heel veel landen, waaronder Duitsland, waar het luchtalarm *niet* regelmatig wordt getest. Toch is het luchtalarm in die landen even betrouwbaar als bij ons. Testen is dus niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat het even 'betrouwbaar' is? Heb je het onderzocht?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik niet, de Duitsers wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Technisch gezien is het ook helemaal niet nodig om zo vaak te testen. Maar die maandelijkse reminder voor de mensen helpt wel. Bovendien zet ik dan 1 x per maand mijn horloge weer op tijd;-)

Het beste antwoord

Het moet regelmatig getest worden. Als je het 1x per kwartaal test oid zal je altijd mensen hebben die niet door hebben dat het een test is. Om paniek te voorkomen word het dus op een vast moment gedaan.

De 2e reden is ook dat mensen aan het geluid 'wennen'. Het is elke maand toch weer een herinnering aan wat je moet doen, en dat er iets kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zodat ze zeker weten dat die het doet voor wanneer het nodig is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te testen of het nog goed werkt en hoorbaar is.
Met ingang van september 2003 is de maandelijkse luide test weer ingevoerd om de bekendheid van het alarmsysteem te vergroten (ook al omdat het signaal minder luid en opvallend is dan dat van het oude BB luchtalarm).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk dat het luchtalarm werkt als het nodig blijkt te zijn. Daarom wordt het regelmatig getest. Door een vast moment in de maand uit te kiezen, weet iedereen dat het om een test gaat en schiet niemand onnodig in paniek.
13 jaar geleden
Dat het ooit getest moet worden lijkt me logisch. Om daar een vast moment voor te nemen is natuurlijk makkelijker te organiseren (hoeft alle inwoners van een plaats niet elke keer in te lichten).

Waarschijnlijk iedere maand omdat het een duidelijke regel is die niemand snel vergeet, dit voorkomt dat er onnodige paniek ontstaat. Het had misschien ook jaarlijks gekund of elk kwartaal, maar dit is misschien makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maandelijks testen heeft vooral te maken met de bekendheid van het alarm. Te test interval is wel eens langer geweest. Ik meen 1xper jaar. Mensen wisten toen minder goed wat te doen bij het afgaan van het alarm.