Begint het woord "Nee" in elke taal met een N?

Het viel mij opeens op dat je in het nederlands "Nee" zegt in het engels "No" in het afghaans "Neh" in t duits "Nein" in het russisch "Niat" en in het frans "Non"......

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (9)

nee :P

in het grieks niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
in het grieks is het Όχι (ochi)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t is maar dat ik alleen vwo doe en niet grieks of latijn heb hahaha maar wel goeie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ja is in het Grieks 'ne'.
Nee, bijvoorbeeld in het Baskisch is het "ez", Bulgaars: "HE", Deens "Ingen"

Toegevoegd na 2 minuten:
In het Ests en Fins: "ei", in het Grieks: "δεν", in het Haïtiaans Creools: "pa gen", in het Iers: Aon

Toegevoegd na 4 minuten:
In ht grieks is het όχι, verkeerd getypt (sorry)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in het Noors is het Ingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de meeste talen die van het Latijn afstammen begint het woord voor nee met een n-klank. Maar bij vele andere niet; zie bron voor een lijstje vertalingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is een link waarin NEE in verschillende talen staat.
Vaak begint het inderdaad met een N, maar er zijn genoeg voorbeelden die niet met een N beginnen

http://www.cucumis.org/project_10_p/p_sv_88_4.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Albanees: jo
Arabisch: ل
Azerbeidzjaans: Xeyr
Baskisch: ez
Bulgaars: не
Chinees: 沒有
Fins: ei
Georgisch: არა
Grieks: όχι
Hebreeuws: לא
Hindoestaans: कोई
Indonesisch: tidak
Japans: ない
Russisch: нет
Servisch: Но
Swahili: hakuna
Tagalog: walang
Turks: hayır
Vietnamees: không

(niet compleet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Russisch spreek je uit als 'njet' dus toch met een n
Amadea
13 jaar geleden
Hakuna (Swahili) betekent geen. Bijvoorbeeld "hakuna matata" = geen moeilijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@domtic en @Amadea, ik geef jullie gelijk, omdat ik het zelf niet zou weten ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch snap ik die minnen niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet, domtic. Volgens mij zijn er alleen maar goede antwoorden gegeven. Die ga ik dus mooi opplussen!
In het Arabisch en in het Swahili begint ‘ja’ juist met een ‘n’, respectievelijk ‘naam’ en 'ndiyo'. ‘Nee’ is in het Arabisch ‘la’ en in het Swahili ‘hapana’, voor de volledigheid. Paar voorbeeldjes maar voor als je iets verder kijkt dan West-Europa.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ook wel grappig, in het Kirundi/Kinyaruanda betekent 'oja' juist 'nee'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het somalish ook niet, "maya"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Zweeds; Icke