Is het te vertrouwen als je geld schenkt aan "Max maakt mogelijk"?

Of verdwijnt het grootste deel daarvan ook weer in de zakken van de verkeerde mensen zoals bij zoveel zogenaamd "goede doelen" gebeurt?

13 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Heeft het doel een CBF keurmerk?
Het CBF keurmerk duidt aan dat het grootste deel van het geld naar het goede doel gaat. Dit is volgens mij minimaal 80%. (Weet ik niet zeker meer)
De rest van het geld wordt uitgegeven aan alles wat de organisatie nodig acht. Dat kan eigenlijk van alles zijn...
Doelen met een CBF keurmerk worden gecontroleerd door het CBF.
Van doelen zonder dit keurmerk valt niet met zekerheid te zeggen waar het geld heen gaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens ken ik mensen met connecties met de directies van bekende goede doelen organisaties. Van hen heb ik verhalen gehoord over dure etentjes in luxe restaurants op kosten van de organisatie en zelfs vluchten en vakanties.
Het geld gaat dus echt niet alleen maar naar de armen, zieken en zielige beestjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zondag
13 jaar geleden
Ja precies, dat bedoel ik dus. Maar is jou er ook iets van bekend dat Max Maakt Mogelijk het geld dat bedoeld is voor die arme mensen in bv Moldavië misbruikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van deze organisatie gehoord...
De beste manier om te weten of er wat van je geld aankomt (buiten zelf naar het land gaan en kijken wat ze ermee doen), is dus te checken of ze een CBF keurmerk hebben. Dan heb je wel altijd nog een flink percentage van het geld dat verdwijnt in... god mag weten wat, maar je weet ook zeker dat het grootste deel van het geld daadwerkelijk aankomt op de plaats waar het moet zijn.

Andere antwoorden (4)

Ik kom uit Kosovo, vandaar dat ik daar ook geld heb op heb gestord. Het is aangekomen, ik vertrouw het daarom ook. Ik zou het zeker doen, niet alleen omdat ik uit Kosovo zeg, dat is niet de reden waarom ik zeg dat je het moet doen, het gaat om de mensen, als je eens kijkt hoe het daar is, dan zou je echt wel weten waar ik het over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik de reportage over Kosovo ook gevolgd.
Heel goed en mooi werk wat ze daar doen.
Maar hoe weet je nou precies,als je geld stort dat jouw geld naar Kosovo gaat.?
De stichting helpt vele doelen,ook in Nederland.
zondag
13 jaar geleden
Op je giro-overschrijvijng kan je bij Mededelingen zetten waarvoor jij wilt dat het besteed wordt. Dus daar vul je dan bv Kosovo of Moldavië in.
Ik heb deze reportages over Kosovo ook gezien.
De stichting doet daar heel goed werk,en volgt ook het werk wat ze doen.
Aan de andere kant helpen ze mee met meerdere projecten.
Maar hoe de organisatie in elkaar steekt,en hoe alles precies werkt weet ik ook niet.
Wanneer deze organisatie,hun werk controleert in bv Kosovo zijn daar ook kosten aan verbonden.
En of dat van de giften van de mensen afgaat,ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ervan uit gaan, dat ongeveer 40% van je gift op de plaats van bestemming komt! Dus doneer je 10 euro, dan verdwijnt er 6 euro aan >onkosten< en 4 euro wordt gebruikt voor "het doel"!

Nederland is veel stichtingen en hulpbieders rijk, maar ook die mensen kunnen niet alleen van de overheidssubsidies rondkomen en maken ook gebruik van de giften om hun eigen rekeningen te betalen, waaronder belasting, transferkosten, loon etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is heel bedrieglijk .
op tv zie je dat ze veel doen maar het kan ook schijn zijn .

ik krijg ook animo als ik zie hoe blij de kindertjes zijn dat ze naar school mogen maar we hadden eens al vernomen hoeveel een directeur van een nier of hartstichting verdiend.

het is best mogelijk dat ze sjoemelen
laatst weer iemand die de leiding had van een wooncorporatie .
ze vullen hun eigen zakken.