Welke gebruiksvoorwerpen zijn eigenlijk min of meer geruisloos uit onze samenleving verdwenen?

Als voorbeeld hierbij de aloude "de flessenlikker".....

Toegevoegd na 12 uur:
of bijvoorbeeld de voorloper van de huidige 'accuvariant'..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

de LP... en het singeltje...

Toegevoegd na 16 uur:
bedstoof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LP's worden nog steeds gemaakt, o.a. in Haarlem:
http://www.recordindustry.com/media/de_lp_is_bezig_aan_een_comeback
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je,Veel albums worden opnieuw op vinyl uitgebracht van 180 gram kwaliteits vinyl.
De L.P's worden zeker nog gedraaid.
Er worden nog steeds kwalitatief goede draaitafels ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dacht je van dj Tiësto? Die zou niet zonder kunnen! Maar geen minnetje hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach ja...

Andere antwoorden (31)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kolenkit, kachel pook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Je vergat de kolenschop ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is in Amsterdam nog steeds een kolenboer
Toetsenborden die klikjes geven. Zulke responsieve toetsenborden zijn helaas zo goed als helemaal verdwenen. Tegenwoordig is 't bijna allemaal troep van een paar euro met een debiele doffe aanslag i.p.v. een duidelijke klik zoals 't hoort, op wat zeldzame dure modellen na die alleen een select groepje programmeurs aanschaffen (omdat ze zoveel tikken hebben zij de dure aanschafkosten er wel voor over - maar vroeger was 't gewoon de standaard).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de draai-telefoon
de kroontjespen

Toegevoegd na 22 uur:
en natuurlijk de sigarettenpresenteerdoos die vroeger altijd op tafel stond voor de gasten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik in groep 8 zat (4 jaar geleden) waren wij verplicht met vulpen te schrijven. En elke boekhandel zoals Bruna verkoopt ze nog in allerlei soorten en maten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar een vulpen is absoluut geen kroontjespen. Deze twee met elkaar vergelijken is een beetje een bandrecorder met een mp3 speler te vergelijken. Vulpennen kun je inderdaad nog overal kopen.
Een kroontjespen is een stukje hout, been of kunststof waarin je losse pennetjes moest schuiven. Deze losse pennetjes moest je na een paar woordjes schrijven weer dopen in een inktpotje.
Dat is een kroontjespen.
En een kroontjespen is geen vulpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik reageerde ook op Sterrehemel. De vulpen is op de kroontjespen gebaseerd.
enkel glas, de vaste telefoon, de zwart wit tv, WTC, saddam hoessein, het wegenboek, encyclopedie, het telraam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de walkman
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de typemachine
de fluitketel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
floppy-disks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier snap ik de min niet, dus plus.
Die koffiemolen waaraan je zelf moet draaie
En die stoffen koffiefilterzak

Toegevoegd na 2 minuten:
De doofpot

Toegevoegd na 3 minuten:
De lei (met griffels)
De toverlei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De barometer waar je op moest tikken om te kijken of de luchtdruk omhoog of omlaag ging.

Toegevoegd na 11 uur:
Handboor (booromslag) en pompschroevendraaier, vervangen door de schroefboormachine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardappelcentrifuge, een ronddraaiend ding met een soort schuurpapier erin die je kon aansluiten op de kraan.
Daardoor ging hij draaien en zo werden de aardappels geschrapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lakens en dekens, het olie stel, het opwind horloge, de olielamp boven de keukentafel.

Toegevoegd na 15 uur:
buizen radio, tv zonder afstandsbediening, de tol (speelgoed)
nostagische auto`s zoals eend, kever, renault 4, fiat 127.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het postkantoor.
De telefooncel.
De bromfiets(dus geen scooter).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kom je nooit in het buitenland.
Of hoort dat niet bij de samenleving?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom fiets ik dan bijna elke dag wel achter zo'n stinkding? (brommer) :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt dit nog dagelijks gebruikt, wel iets minder dan voorheen. Dus een -
De fluitketel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* antennes op het dak
* de roe
* pc-schermen met een toeter van achteren (beginnen te
verdwijnen)
* walkman
* cd-man
* minidisc (nooit wat geweest)
* akoestisch modem
* wordperfect (tekstverwerker)
* typemachine
* telex
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melkbussen, schoolmelkflesjes, pompschroevendraaiers, weckflessen, fotorolletjes, zeepklopper, ragebol, wandelstok, sigarenkoker, de gloeilamp (dat duurt niet lang meer), kaarsenhoudertjes voor in de kerstboom, handkarren, NL-plaatjes, vaponastrips, tv-antennes, vuilnisbakken, krantenmanden, hogedruk- pannen, lavetten, doortrapfietsen (fietsen zonder rem), blokken voor op de trappers (bij kinderfietsen), schooltassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Febleys, met vuilnisbakken bedoel ik de oude ijzeren vuilnisbakken met hengsel, uiteraard niet de kunststof kliko's van tegenwoordig. Met schooltassen bedoel ik de oude leren tassen met flap.
Jaren terug had men nog zo`n rolhouder .
waarin men een rolletje papier kon in doen en dan de boodschappen kon opschrijven .
en als men het nodig had dan kon men het boodschappen lijstje afscheuren en meenemen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die zijn er nog steeds (geen min, maar ook geen plus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar zijn die te koop dan ?
Ik kan er nergens meer een vinden !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laatst gezien in zo'n rommelig winkeltje, euroshop of zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er een, een roestvrijstalen modern type.
Wordt dagelijks gebruikt.
jvd
13 jaar geleden
Als iemand ze gevonden heeft zou ik graag willen weten wáár. Ik wil er ook wel een (misschien wel twee).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er al 2 jaar naar op zoek !
de driepoot
(iets dat je op je fornuis kon plaatsen zodat het eten niet aanbrand)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bakelieten telefoon

Toegevoegd na 7 minuten:
het ouderwetse Kodak fototoestel, het "boxje"
en over box gesproken: de ronde kinderbox met netwerkbespanning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de keuken van mijn moeder herinner ik me twee voorwerpen:
De zeepklopper, om een sopje te maken voor de tere spulletjes (meestal met de kleine restjes sunlightzeep er in)
en het sudderplaatje, een metalen plaat voor op je gaspit waarop je je pan kon laten sudderen.
Dan in huis de jabo-vloerbedekking (een soort matten van gevlochten touw) en de papieren zonwering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De langwerpige spaarpot met meerdere gleuven en opschriften waarvoor desbetreffend vak bedoeld was.
Huishouding, kleding en ???

De Gruyters snoepje van de week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afstandsbediening van een auto met zo'n geluidje erin. Piep piep, zoiets. De Weckpot (en weckflessen met rode rubberen afdichtelastieken!), de sigarettendoosjehouder op tafel, de passe-vite (zo'n soort draaizeef voor handmatig doorpersen van gekookte appels en zo!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Videorecorders, Bandrecorders, Minidiscspelers

Toegevoegd na 2 minuten:
en de polaroid camera
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Mediamarkt heb ik nog een Polaroid camera in de verkoop gezien. Of hij veel verkocht wordt, weet ik niet.. :-)
Ík werd niet vervoerd in een maxicosi maar in een reiswieg, los op de achterbank. Opwindbare horloges. Een letterbox met beeldjes zie je nu nog amper. Zo'n schoenveter die je in de jaren tachtig om je voorhoofd deed, dat was hip. Stencils, carbon papier, cheques. Een topokaart op een werkblad gemaakt met een stempel. Houten tennisrackets en leren hockeyballen. Een pennenbak op je tafel in de klas, met van die rechtopstaande cylinders. Een kaarsdover. Witte fietsbanden. Nu nog een sprongetje naar de jaren negentig de " pager" waarop je het nummer kon zien van degene die jou probeerde te bereiken. het was heel hip, en heel interessant, vond ik dan, niet wetende hoe een mobieltje nog handiger blijkt.

Toegevoegd na 35 minuten:
Oh! En de knijpkat! Voor in de zelf gemaakte lampion tijdens Sint Maarten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je dat de allerduurste horloges opwindhorloges zijn? Pagers hebben we nog steeds op het werk en ook in het ziekenhuis hier hangt een heel pager-installatie bord met allemaal pagers. Knijpkatten zijn er ook weer volop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
okay! Dan vervang ik de pager met gekleurde-sunblock-voor-op-de-piste, en de knijpkat door maandverband-zo-groot-als-een-matras!!!!
het wasbord..

en dan bedoel ik niet het wasbordje van de heren in ons land.
laat dat aub nooit verdwijnen!

Het wasbord van vroeger waar de was op schoongewreven werd.
Met de blaren op de knokkels volgens de dames uit die tijd.
met de nu nog bestaande Sunlight zeep werd dan het was- goed over het metalen gedeelte gewreven.
Het was een geribbelde metalen plaat met een houten geraamte.
Soms hangt het werktuig nog bij mensen aan de muur.
Maar weinig vrouwen die er waarschijnlijk met weemoed aan terug kunnen denken.
Lekker laten hangen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een snijbonenmolen?

Toegevoegd na 13 minuten:
vroeger deed ik de was op de camping samen met mijn moeder, met een (al eerder genoemd) wasbord en een wringer... waar is die wringer gebleven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo,n wieltje met 2 handvattenwaarmee je je buikspieren kon trainen Leuke vraag trouwens
13 jaar geleden
De Haagsche Courant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met uitsterven bedreigd:

De Weckketel
De asbak op standaard met zo'n duwveer er in
Het koordje uit de brievenbus
De telefoontikker
Het trekkoord achter de voordeur van de bovenwoning
De blitzhakker
De handmatige grasmaaier
Het afstandenmetertje voor de landkaart
De Rotring Pennenset, de sjablonen en de plak-rasters (voor technisch tekenaars en kartografen en - gravinnen)
Het toilet met 'vrije doorval' naar het riool / de put
De aardolietank
De beer-emmer (emmer met steel eraan, gaatjes in de onderkant, om het putje uit te dreggen)