Is iets wat te mooi klinkt om waar te zijn per definitie niet waar ?

Naar mijn mening zijn mensen eerder geneigd doemscenario''s als waar aan te nemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Niet per definitie, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar vaak is het wel zo dus is het advies dat je dan extra op je hoede bent.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk juist dat het vaker wel waar is dan niet waar..anders zou je de opmerking in eerste instantie niet maken. je hoort iets en stelt: dat is te mooi om waar te zijn. dus het hangt er een beetje af van wat je hoort, maar ik denk dat het vaker wel waar is dan niet. het gaat om de verbazing en het overdreven karakter van de opmerking. niet zozeer om de inhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is iets wat te mooi klinkt niet waar. Wanneer iets te mooi klinkt is het meestal een lokkertje. Mensen die iets van je gedaan willen krijgen, verpakken het aanlokkelijk met mooie praatjes. Er wordt steeds meer voor gewaarschuwd, omdat het steeds meer voorkomt en er nog steeds veel mensen intrappen. Niemand gaat verlies lijden door jou als onbekende een aanbod te doen dat te mooi voor woorden is. Het is dus logisch dat er een doemscenario bij gedacht wordt omdat dit helaas te vaak voorkomt bij goedgelovige mensen.
Per definitie is het dus niet waar, daar moet je dus van uitgaan. In heel uitzonderlijke gevallen zal er best wel eens een uitzondering zijn, maar ga daar per definitie niet van uit.
amc
13 jaar geleden
Hoeft niet hoor. Het hangt samen met heel veel factoren.
Wie heel vaak pech in het leven heeft, zal een meevaller al snel aldus benoemen!
Voorbeeld: X heeft al 2 zussen verloren aan borstkanker en een broer aan een hartinfarct.
Als de (nog enig overgebleven) zus ook weer een knobbel heeft , wat na onderzoek een cyste blijkt te zijn: is zo'n uitroep, gedachte heel begrijpelijk.
In een gezin waar altijd iedereen maar kerngezond stokoud wordt, kan zo'n zelfde cyste aanleiding zijn om te roepen: " Die rotcystes.. klaar ben je maar..zit een hele tijd in angst dat.........."
Maar..natuurlijk heb je soms situaties die door mensen zo ideaal worden geschetst, dat het ook ongeloofwaardig wordt.
Je kent ze vast, die gezinnetjes waar alles op rolletjes loopt: werk in combinatie met (veel) kinderen, schoon huis, geweldige sfeer, goed inkomen, leuke vrienden, kinderen met veel talenten enzovoort.
Wie ervaring heeft in de prof. hulpverlening, weet dat dit vrijwel nooit realiteit is.
En zo kan ik nog veel voorbeelden bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk niet.
Mijn kleindochter is te mooi om waar te zijn, maar ze is het dan ook echt!

Dat hangt allemaal maar af van het verwachtingspatroon.

Bijv. Een eindeloos gelukkige liefde zonder enige zorgen zoals die in films en romannetjes getoond wordt,
ja die zijn te mooi om waar te zijn.
Maar een realist gelooft daar niet in. Verwacht dat niet,
en wordt dus ook niet teleurgesteld.

Doemscenario's als: ach iedere relatie mislukt toch altijd en ware liefde bestaat niet en het kan nooit lang duren.
Daar hoef je ook niet in te geloven. Mensen die dat als waar aannemen worden nooit gelukkig.

Natuurlijk zijn veel reclame-uitingen te mooi om waar te zijn, maar je gelooft daar ook niet in.
Maar soms valt het mee.
En soms valt het tegen.

That's life!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha... jouw kleindochter is te mooi om waar te zijn en is dat dan ook echt???? Even nadenken wat je hier mee zegt momopoyolo... :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het een uitdrukking die betekent:
Het is zo mooi dat je het bijna niet kan geloven.
Ik heb gisteren de huurovereenkomst getekend van de woning die ik ook 'te mooi' vond om waar te zijn. Ik moet wel toegeven dat het vaak zo is dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat het ook is. Marktplaats.nl. Geeft het zelfs als tip mee geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet per definitie zo, als je bijvoorbeeld heel per ongeluk zomaar een leuk prijsje wint, of toch een kind krijgt terwijk je de hoop al opgegeven had, is dat te mooi om waar te zijn.

De uitspraak is meer een waaschuwing om zelf kritisch te blijven, onderzoek te doen en niet iedereen te vertrouwen.

Veel dingen zijn te waar om mooi te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit misschien?
http://cgi.ebay.nl/Nokia-8800-sirocco-GOLD-NIEUW-Doos-Simlockvrij-/120647487770?pt=LH_DefaultDomain_146&hash=item1c1726911a
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet per definitie. Maar wel vaak.

Het gaat vooral op bij financiële transacties. Iets dat te mooi klinkt om waar te zijn, is dat dan meestal ook. Bijvoorbeeld een Afrikaanse prins die 500 euro nodig heeft om zijn fortuin van 2 miljoen vrij te maken, waarna jij als dank voor je hulp 10% van die 2 miljoen krijgt. Dat is gewoon te mooi om waar te zijn.