Kun je met goed fatsoen iemand weigeren bij je te komen zitten op het terras?

Als je op een druk terras met zijn tweeen gezellig zit te kletsen aan een tafeltje waar 4 mensen kunnen zitten, is het dan onfatsoenlijk om mensen te weigeren die bij je aan tafel willen komen zitten (omdat er verder geen plaats is). Sommige mensen hebben er geen problemen mee maar hoe kijken jullie daar tegenaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Eigenlijk zijn het twee verschillende vragen:
1. Kun je met goed fatsoen de twee overgebleven stoelen bezet houden?
2. Kun je met goed fatsoen het tafeltje voor jezelf en je tafelgenoot houden?

Wat mij betreft is het antwoord op vraag 1 nee, en het antwoord op vraag 2 ja.

In de praktijk zal ik meestal de kans grijpen om nieuwe mensen te leren kennen. Kom er maar bij! Maar dat zal ik niet altijd willen, en volgens mij hoef ik dat ook helemaal niet. Ik vind namelijk dat je niet met goed fatsoen anderen je gezelschap op kan dringen. Vragen kan altijd, maar het antwoord kan ook nee zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Jij bent in dit geval degene die bepaalt wat de norm is. Als je het niet op prijs stelt dat anderen bij je komen zitten, is dat prima om hen dat te zeggen. Dat betekent dat je assertief bent en voor jezelf kunt opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan die plek toch niet claimen als die stoelen vrij zijn?? beetje raar antwoord...heeft niets met assertiviteit te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt dit soort situaties regelmatig tegen; op het terras, in de trein, in het theater. Als iemand mij zal vertellen dat ik op een bepaalde plek niet mag zitten, zou ik dat eerder bestempelen als egoïstisch dan als assertief. Ik zal me er me er ook niet veel van aantrekken en mezelf heel assertief opstellen door er alsnog te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trein of theater is een heel andere situatie dan terras. Als iemand in een lege trein toch naast je gaat zitten, dan is hij niet goed wijs. Afhankelijk van hoe je pet staat, zet je hem op zijn nummer of je vertrekt zelf.
In een volle trein of bus, is het normaal dat alle stoelen gebruikt worden. Dus tassen op schoot en opstaan voor oude dametjes enzo.
ja dat is zeer onfatsoenlijk..naast dat je te maken heb met een openbare gelegenheid waar je dus niet voor iemand kan bepalen of hij/zij daar gaat zitten , getuigt het idd niet van goed fatsoen. als je iets aan het bespreken bent wat niet voor andermans oren is dan is het aan jou om dat op dat terras te doen of in gesloten kringen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een café is geen openbare gelegenheid. De kastelein is de baas.
Verder ben ik het met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor jou als klant wel..jij kan dat tafeltje op het terras niet claimen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de vrije plaatsen niet claimen, vaak vragen mensen nl. ook alleen de stoelen, om ze bij een andere tafel aan te schuiven. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ etab: als jij lekker romantisch met ''je vrouwtje''iets wilt doen en geen last wil hebben van andere mensen adviseer ik je om naar een plek te gaan waar geen andere mensen zijn...
de vraag was: Kun je met goed fatsoen iemand weigeren bij je te komen zitten op het terras?...en nee..dat kun je dus niet met goed fatsoen doen.....het is onfatsoenlijk...niet strafbaar en zeker de moeite waard om op een nette manier te proberen..maar het blijft onfatsoenlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betaald ook voor een tafel, niet alleen voor een stoel.
In theater betaal je voor een stoel.
In de trein betaal voor de reis en als het kan een stoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we hebben het hier over goed fatsoen..niet over regeltjes...
Ja, je kan dan deze mensen weigeren. Je bent misschien wat persoonlijke zaken aan het doorspreken en dan kan ik begrijpen dat je dan niet een vreemde aan je tafel wilt hebben. Op zich kan het ook wel leuk omdat je op die manier weer nieuwe mensen leert kennen, maar je kan moeilijk verplicht worden gesteld om met deze vreemden aan tafel te gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JAAA natuurlijk mag je weigeren!

Sommige terrasbazen houden dit zelfs, zelf in de gaten. In andere landen kom je het terras niet eens op zonder toestemming van het personeel.

Hier in Nederland zijn we gewend dat je aan een eigen tafeltje kunt zitten en dat daar geen vreemde bij gaat zitten. Dat is een ongeschreven norm. En daar zijn de prijzen ook op gebaseerd….

Als mensen het heel vriendelijk vragen, kan het best zijn dat je het op dat moment niet erg vindt en dat ze erbij komen zitten.
Maar je kunt ook met een vriendelijk sorry, weigeren. Iemand met fatsoen, weet sowieso dat hij iets vroeg wat eigenlijk niet de bedoeling was.

Soms kom je asocialen tegen die zonder iets te zeggen, (heel luidruchtig) aan je tafel komen zitten. Zelfs als er elders plek genoeg is. Soms heb je het lef er iets van te zeggen, soms doe je net of je niks merkt en soms verkas je zelf maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik denk ook dat dat is omdat ze hun klanten tevreden willen houden. Als er op hun terras vaak vreemde mensen bij anderen aan tafel gaan zitten. Dan verstoord dat de sfeer, plus de volgende keer zoek je inderdaad een ander terras op. En dat is vast niet de bedoeling van de 'terrasbaas'
Het is me al diverse malen overkomen en ik heb er geen probleem mee om op die manier nieuwe mensen te ontmoeten.
Van de week had ik het nog bij een strandtent met een leeg terras. Twee dames vroegen of ze erbij mochten komen omdat ze uit de wind wilde zitten.
Ik vind eigenlijk "onfatsoenlijk" (whatever that is...) als je weigert. Als je perse met zijn tweeën wilt zitten dan zou ik een tafeltje voor twee uitkiezen eventueel op een ander terras. Een terras heeft nu eenmaal die functie vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in de eerste plaats vrij onbeleefd van degenen die aan je tafel wil komen zitten. Dus hebt jij het recht dat te weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nieuw aangekomene hoort te vragen of hij mag aanschuiven. Ik vind het dus zeker geen recht, het hangt dan ook van de aard van het gesprek af of ik anderen zou toelaten al zal ik de alternatieven voor de ander wel mee wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot op een bepaalde hoogte vind ik dat het niet meer dan normaal is als je dit bij bekende doet die een mogelijk belang kunnen hebben bij wat je zegt...

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee. Maar wellicht komt dit door mijn eigen stamkroeg. Hier worden al snel van de tafeltjes en stoelen één grote kring gevormd, waar iedereen deel neemt in het gesprek...

Evengoed blijf ik vinden dat je met goed fatsoen iemand kunt weigeren om bij je te komen zitten. Zolang je tenminste duidelijk maakt waarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag je niet, je mag dan wel meteen vertrekken nadat je betaald hebt...