Is het geven van antwoorden op GV verslavend en wanneer spreek je van een verslaving.

Ik vraag me dat af. Iemand die verslaafd is aan maakt niet uit wat weet van zich zelf vaak niet dat je verslaafd bent. Ja kan verslaafd zijn aan internetspelletjes, gokken enz. maar hoe weet je of je verslaafd bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Is verslaving meetbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn al heel veel vragen over 'verslaving' gesteld, en vooral ook erg goede antwoorden gegeven hoe je een verslaving herkent, en hoe deze ontstaat.
Als je serieus bent met je vraag (dus niet het 'grappig' bedoelt), tik dan 'verslaving' in bij de zoekfunctie.
Je zult wél ven zoet zijn met het lezen, maar je vraag is beslist beantwoord, daarna.

Het beste antwoord

Niet alleen het geven van antwoorden, maar het hele GV gebeuren werkt verslavend, Voor mij zijn het vooral de reacties die voor verslaving zouden kunnen zorgen, ware het niet dat ik heel erg sterk in mijn schoenen sta en mezelf heb beloofd na 10.00 uur 's avonds de lapse top af te sluiten. Maar ja, de geest is gewillig, maar het vlees hè.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, volgens mij geef jij een lekker eerlijk antwoord. Ik ben er zelf ook redelijk aan verslingerd. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nynke54, Moolkeesjes kunnen nooit liegen, als ze het wel doen veranderen ze subiet in een hoopje zonnebloempitten!

Andere antwoorden (9)

Het kan in die zin verslavend zijn omdat je meer punten wilt hebben (competitie element) dan een ander en hoger wilt scoren in de ranglijst (kan ik me zo voorstellen). Maar niet per definitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je spreekt van verslaving als je door iets last krijgt met je sociale contacten en/of werk en/of veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"" Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten.
Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten.
Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.""

Volgens Wikipedia.

Zo ver is het met mij nog niet, in ieder geval.
Er zijn ook wel mindere vormen van verslaving denkbaar, volgens mij, dan hetgeen wikipedia geeft als criterium.

Maar wanneer een gewoonte, een verslaving wordt heeft toch wel met afhankelijkheid te maken. Wat gebeurt er met je als je het niet hebt.
Dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je spreekt van een verslaving als je alles opzij zet voor G.V
dus je komt niet meer buiten, gaat niet meer met vrienden om, je bent dag en nacht ermee bezig...
maar als je zo nu en dan op G.V bent, ben je niet verslaafd, t is gewoon leuk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De definitie van verslaving is een dwangmatige neurose. Je moet het doen of je nu wil of niet. Als je het niet doet ondervind je geestelijke en/of lichamelijke gevolgen.

Het is pas de laatste jaren erkend dat mensen aan de meest gekke dingen verslaafd kan raken. Vroeger dacht met dat bepaalde stoffen de basis van verslaving waren zoals verdovende middelen en medicijnen. Maar je kan ook verslaafd raken aan televisie kijken, hardlopen of neuspeuteren. Letterlijk aan alles.

Wat ik nu zeg weet ik niet 100% zeker, maar volgens mij is het nog niet helemaal bekend waarom mensen verslaafd raken. Sommige mensen zijn zeer snel ergens aan verslaafd, andere mensen zullen nooit ergens aan verslaafd raken. (even buiten het feit om dat je ongezien in een cafeetje drugs in je drankje kan krijgen dat jou lichaam op chemische manier direct verslaafd maakt. Vooral chemische drugs staan hier bekend om)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt twee soorten verslaving: lichamelijke en geestelijke. Lichamelijke gaan gepaard met ontwenningsverschijnselen, geestelijke niet. In antwoord op uw vraag moet je een heel simpele vraag stellen: Is mijn passie voor GV zodanig uit de hand aan het lopen dat ik er mijzelf en of anderen mee schaadt. Kan je op zo een moment er niet mee stoppen mag je gerust van een verslaving spreken. Dit geldt trouwens voor andere verslaving ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het meer een competitiedrang is omdat je steeds meer punten wilt hebben en je wilt beter zijn dan andere...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op sommige vragen kan je daadwerkelijk een deskundig antwoord geven. Iedereen heeft wel een beetje zijn specialiteit.
Nu , op dit forum komen ook wel eens vragen , waarop ik een antwoord geef louter en alleen omdat ik hier weer bezig ben . En sommige vragen durven hier wel eens zeer ver gaan.
Ik heb de neiging om iedere keer dat ik mijn computer opstart om eens op dit forum te kijken ... dat komt ook omdat je verwittigd wordt met een mailtje als er 'aanbevolen' vragen zijn of opmerkingen.
Eens op het forum ... ben ik geneigd een paar antwoorden te bedenken. En geloof het of niet , maar dit forum zet er mij toe aan om af en toe wat opzoekingswerk te doen ... en uit sommige antwoorden leer ik nog wel iets.
Op den duur zit het erin als een 'gewoonte' , ja...
Maar wel een 'gezonde ' gewoonte.
Ik ken hier zelfs een paar mensen ,zonder ze ooit gezien te hebben...de 'virtuele' kennissen , best leuk.

Toegevoegd na 3 minuten:
En op 'eenzame' momenten , voel ik dat niet aan op dit of een ander quasi interactief forum ,site.
GV is een soort 'religie' geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan verslavend werken, maar dat heb je zelf in de hand. Wat anderen al schreven: als jij of anderen eronder gaan lijden ben je te ver gegaan. Dan wordt het een obsessie. Ik denk, dat je heel goed vanbinnen weet als je verslaafd bent aan wat dan ook. Dat is een kwestie van toegeven aan jezelf, en dat vindt niemand prettig.