Zijn zelfscanners in supermarkten niet heel diefstalgevoelig?

Ik heb vanochtend voor het eerst boodschappen gedaan in een vernieuwde AH met zogenaamde "zelfscanners". Voor wie dit niet kent: je scant je bonuskaart, pakt een zelfscanner, scant je boodschappen en pakt deze gelijk in, betaalt bij de "betaalpaal" en krijgt een bon met streepjescode die je weer toegang geeft tot de uitgang.

Scheelt veel extra handelingen, maar ik vroeg mij af hoe de AH controleert dat jij onderin je wagen niet allerlei producten hebt liggen die je "vergeten" bent te scannen. Kortom: is dit systeem niet heel diefstalgevoelig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet eens boven naar t plafond kijken, en smile...
je word gefilmd...
mijn zwager installeert nl deze camera's

Het beste antwoord

Om diefstal te voorkomen, neemt Albert Heijn steekproeven waarbij de inhoud van de winkelwagen wordt vergeleken met de kassabon. Bij verschillen ben je dan het haasje. Een Albert Heijn-medewerker die deze vernieuwing begeleidde, gaf aan dat de ervaring echter leert dat diefstal in winkels met zelfscanning niet toeneemt. Als dit het geval zou zijn, was de supermarkt er zeker niet aan begonnen.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk artikel bij bronnen. Ik had ook even de neiging om te kijken of ze wel goed opletten... Natuurlijk niet gedaan, dat staat mijn geweten mij niet toe. (-;

Andere antwoorden (5)

De winkel houdt steekproefgewijs controles onder de klanten, die zelf hebben gescand. Met dit in het achterhoofd, durven de meeste mensen niet te frauderen.
13 jaar geleden
Ze doen een steekproef onder de zelfscanners. Dat werkt in principe al heel goed omdat mensen toch liever niet gepakt willen worden. Helemaal niet als het om kleine bedragen gaat.
Mocht je drie keer iets "fout" hebben gescand zelf dan mag je niet meer zelfscannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er zijn testen mee gedaan en het gebeurt net zo vaak dat er gestolen word bij een echte kassa. vaak moet je alsnog door een poortje en als deze een rood lampje geeft wordt alles als nog gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe kan 't dan getriggerd worden dat 't lampje rood wordt???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier klopt ook gewoon niets van. Bij de zelfscankassa kan een rode lamp gaan branden en dan krijg je een steekproefcontrole. Dat is verder niet afhankelijk van wat je gescand hebt ofzo, maar is gewoon random.
Vervolgens moet je ALTIJD door een poortje die je met de kassabon kan openen. Daar is verder geen controle meer omtrent de scan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook nergens dat er gescant wordt... LEZEN het is gewoon willekeurig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een +
Mensen moeten inderdaad eens wat beter lezen voor ze gaan minnen.
Nee hoor. Mensen die iets willen stelen doen dat toch wel. Ik scan 2 jaar mijn eigen boodschappen. Als het diefstal in de hand zou werken had het al niet meer bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Als het diefstal in de hand zou werken had het al niet meer bestaan."
Dat hangt er maar vanaf hoor: als de extra schade door diefstal kleiner is dan de winst doordat er minder kassieres (die dure contracten hebben) nodig zijn, dan zal men de methode ook niet afschaffen. 'Bean counten.'
het steel bedrag is lager dan het uurloon van een kassiere
dus daar kan ah weer besparen op de uitgaven.
dus nemen ze het voor lief dat er af en toe wat gejat of niet eerlijk gescand word