Is kritiek altijd negatief ? En indien nee, is positieve kritiek hetzelfde als een compliment ? ;-)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kritiek is in verschillende vormen te gieten: Negatieve kritiek en positieve kritiek. Negatieve kritiek is kritiek waarbij je vooral vertelt wat de ander NIET goed heeft gedaan, om vervolgens op niet al te vriendelijke wijze te zeggen hoe het anders moet. Positieve kritiek, ook wel OPBOUWENDE kritiek genaamd, is kritiek waarbij de kritiekgever probeert om te kijken wat de ander WEL goed heeft gedaan, diegene daarover te complimenteren, en vervolgens op vriendelijke wijze adviseert wat er eventueel beter of anders zou kunnen. Uit onderzoeken met kinderen in de basisschoolleeftijd is gebleken dat zij zo'n 40 % beter leren, wanneer de kritiek altijd positief, opbouwend is. Voorbeeld: Een kind heeft bij het kleuren buiten de lijntjes gekleurd, zelfs flink gekrast: Negatieve kritiek: Je hebt het fout gedaan, je moest binnen de lijntjes blijven, zo is het lelijk, kijk, zo moet je dat doen. Positieve kritiek: Daar heb je vast je best op gedaan, wat heb je een mooie kleuren gebruikt! Probeer de volgende keer nog beter binnen de lijntjes te blijven, dan wordt het nog mooier!

Kritiek is niet altijd negatief maar het woord heeft een negatieve ondertoon. Het gebruik van het woord feedback komt al beter over, zowel positief en negatief. Positieve kritiek/feedback is inderdaad een compliment.

Nee, kritiek is niet altijd negatief. Kritiek kan ook positief zijn. Positieve kritiek is niet hetzelfde als een compliment. Een compliment maken houdt in dat je een ander vertelt wat je zo fijn vindt deze persoon. Kritiek geven houdt in dat je vertelt wat je NIET fijn vindt aan een ander. Dit kan op een negatieve manier (afbouwend) of op een positieve manier (opbouwend). Positieve kritiek houdt in dat je de ander kritiek geeft met de intentie de ander ermee te helpen door hem te helpen met inzicht.

Nee hoor, kritiek kan ook positief zijn. Negatieve kritiek heeft niet tot doel iets ten goede te veranderen, maar de persoon wie het betreft af te breken en/of af te kraken. Het gaat dan niet om de zaak zelf, maar meer om de persoon. Met positieve kritiek kun je iemand verder helpen. Toch is dat geen compliment. Een compliment heeft op zich niets met kritiek te maken. Het mooiste is natuurlijk, als je iemand positief wilt bekritiseren, te beginnen met een compliment. Dat hoeft helemaal niet geforceerd te zijn, want als je kritiek op iemand hebt, dan is de kans groot dat hij ook veel dingen goed doet, of gedaan heeft. Na een complimentje is iemand veel ontvankelijker voor positieve kritiek. Hij kan dan veel meer van je hebben, en de positieve kritiek heeft dan ook veel meer zin.

Kritiek hoeft niet altijd negatief te zijn het is meestal negatieve getinteld je kan beter de naam feedback gebruiken positieve kritiek is niet altijd een compliment dit is bv positieve feedback: je bent goed bezig maar je bent er nog lang niet. Het is hier geen compliment maar ook geen negatieve kritiek.. Kortom kritiek is niet altijd negatief maar het kan zeker ook positief zijn en dat hoeft niet persee altijd een compliment te zijn.

nee,kritiek is niet altijd negatief. wanneer kritiek niet onderbouwd is d.m.v. goeie en logische argumenten en slechts tot doel heeft degene waar kritiek op geleverd wordt,onderuit te halen,en dat slechts om de eigen visie of mening te laten "zegevieren",dan is dat negatieve kritiek. als het kritiek betreft om iemand betere oplossingen en/of visies te overleggen en in te doen zien dat hij/zij daar wat van kan leren om de eigen fout(en) in te laten zien ---en dus daar verbeteringen in aan te brengen--- dan is kritiek,mits goed onderbouwd,positief en is dan ook opbouwende kritiek te noemen. Toegevoegd na 8 minuten: maar kritiek,ook al is deze positief en opbouwend,is dus géén compliment daar het iemands gedrag of redenatie tracht te corrigeren. negatieve kritiek is juist een anti-compliment.

Omdat je in de communicatie 2 partijen hebt (een zender en een ontvanger) denk ik dat je kritiek ook op 2 verschillende manieren kunt benaderen. Als zender kun je nadenken over de manier waarop je de kritiek brengt: op een positieve of een negatieve manier. We denken dat een positieve manier altijd beter aankomt. Toch kun je mensen tegenkomen met zo'n bord voor hun hoofd, dat alleen de negatieve manier aankomt. In principe is kritiek dus altijd een negatieve boodschap. Positieve kritiek is dus niet hetzelfde als een compliment. Een volwassen ontvanger beoordeelt kritiek heel anders: 'Is de kritiek terecht of onterecht?' Of het nu positief of negatief gebracht wordt, zal voor een volwassen ontvanger niet veel uitmaken. Hoe negatief kritiek ook gebracht wordt: als het terecht is, is het je verantwoordelijkheid (naar jezelf en de Ander toe) om er iets mee te doen. Onvolwassen gedrag zal in een hoekje gaan zitten pruilen om de kwetsende woorden en niets doen met de correctie waar je uiteindelijk ZELF beter van kunt worden. Alsof de zender verantwoordelijk is voor jouw ontwikkeling...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100