Waarom roddelen mensen over elkaar??

alle mensen hebben toch hun eigen problemen en dingen. waarom kunnen mensen elkaar moeilijk in waarden laten en moet er zoveel geroddeld worden? waarom vinden mensen hun eigen gedrag/ding vaak het beste of beter dan die van een ander? is dat jaloezie? of bezorgheid of??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je roddelt over een ander, dan geeft dat een gevoel van samenzijn... Je kunt dan de ander bevestigen in wat die doet, en jij krijgt bevestiging van die ander in wat jij doet... En mensen zijn er verzot op om op een veilige manier wederzijds elkaar te bevestigen en daarom roddelen ze zo graag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

weet ik niet maar zolang ze over me praten zijn ze me niet vergeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gros van de mensen leeft in groepen of voelt zich verwant met een groep. De groep is vaak sterk of hecht.
Dan is het haast niet te vermijden dat men vanuit (de gedachte van) een groep andere mensen beschouwt, beroddelt en bekritiseert. Het is eerder bezorgheid, arrogantie en afwijzing dan jaloezie denk ik.
Een individualist (of een eigenheimer zo je wilt) zal lang niet zo gauw gaan roddelen naar mijn mening, want hij/zij gaat toch volledig zijn eigen gang. Normen en waarden zullen veelal dan duidelijk anders liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men zijn/haar eigen problemen niet onder ogen durft te komen. Het is makkelijker om anderen af te kraken dan iets aan je eigen problemen te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk om twee redenen:

Samen klagen schijnt tot een hechtere binding tussen mensen te leiden dan samen over iets positiefs te praten.

Als je over iemand roddelt dan verhef je jezelf boven die persoon en als je roddelpartner dit ook nog bevestigt dan is dat mooi meegenomen.

Ikzelf heb een grondige hekel aan roddelen. Ik vind het erg laag en nutteloos. Als ik een probleem met iemand heb, dan vertel ik het aan de persoon in kwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat je je gevoelens voor diegene (over wie je roddelt) kunt delen met diegene met wie je roddelt :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roddelen maakt de verhoudingen tussen mensen duidelijk. Het geeft de roddelaar de mogelijkheid om zijn eigen mening over derden, te toetsen aan die van de anderen (Denk jij ook zo over hem zoals ik?).