Waarom geloven Boeddhisten in zoveel verschillende goden en wat is de rol van Boeddha daarin? Is hij de oppergod van de Goden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
29.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat Boeddhisten helemaal géén god hadden, alleen een spirituele leider Boeddha?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Boedhisme wordt er niet gesproken over een God.
In de zin van geloven in een God is het geen Godsdienst.
Maar vele aanhangers maken zelf hun Godjes , zonder het Boeddhisme er over spreekt.
Die Boeddha beelden en witte olifanten beeldjes zijn voor sommige gelovers afgodsbeeldjes geworden ....maar dat heeft in se niks met Boeddhisme te maken . Dat is devotionele folklore.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
het Boeddhisme is feitelijk geen geloof maar een "Verlichtings-leer"!
Als we erin slagen om al onze illusies te overstijgen krijgen we automatisch een doordringend inzicht in alles.
De stappen naar de Verlichting komen overeen met verschillende niveaus van hemelen, de zogenaamde niveaus van transcendentale trance (dhyâna)
Omdat de Boeddha alle niveaus doorlopen en overstegen had,
zag hij spontaan wat er zoal gebeurde in die diverse hemelen.
Het leven van de goden is niet oneindig maar zoals dat van de mensen "eindig", hemels leuk, maar het gaat ook razendsnel voorbij. Als een mens zeer deugzaam is etc kan het gebeuren dat hij herboren wordt als een "hemeling", een god of godin in één van de diverse hemelen.
In één van die hemelen verblijft "Brahma" de god koning van de god religies
die poogt de moraliteit op aarde te ondersteunen.
Volgens het Boeddhisme meent hij verkeerdelijk dat hij de god schepper is van alles, daarom noemt men soms zijn hemel : de hemel van de verdwazing.
brahma wordt wel gerespecteerd als de belangrijkste, niet Boeddhistische beschermer van het Boedhsime

Het beste antwoord

Boeddhisten geloven eigenlijk helemaal niet in goden, dat wil zeggen niet in het soort god wat de christenen of de islamieten kennen.

De Boeddha is in ieder geval al helemaal geen god en dus zeker niet een oppergod.

Daarom is het Boeddhisme een non-theïstische wereldreligie (een religie zonder god).

Deva (godheid) is een verzamelnaam voor alle goddelijke of bovennatuurlijke wezens, en wordt zowel in het boeddhisme als het hindoeïsme gebruikt.

De diverse goden in het boeddhisme hebben ieder een eigen karakter en personage. In de Tripitaka (de vroegste geschriften van het boeddhisme) worden vele goden genoemd, die vaak ook in conversatie treden met Gautama Boeddha en zijn monniken.
In het boeddhisme worden verschillende bestaanswerelden beschreven, voornamelijk gebaseerd op de algemene ervaringen van de levende wezens die erin verkeren: goden (plezier), half-goden (aangenaam maar jaloers), mensen, dieren (lage intelligentie), hongerige geesten (zeer onbevredigd), en hellewezens (extreem lijden).

Veel boeddhisten kennen veel belang toe aan de goden en geesten zoals die in de boeddhistische kosmos voorkomen. De leer erkent immers het bestaan van totaal andere bestaanswerelden, variërend van bijna hemelse omstandigheden waar de goden verblijven, maar ook van helse bestaanswerelden.

Maar dit alles hoef je niet te geloven om toch boeddhist te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord! Bedankt. Het is een stuk duidelijker geworden nu.

Andere antwoorden (3)

Naar mijn weten hebben Boeddhisten helemaal geen goden, ik denk dat je ze verward met Hindoes. Deze hebben wel meerdere goden.

Boeddha was echter een prins (niet dik zoals je in alle beeldjes ziet.) Met veel kennis over het leven van de mens en nog altijd geloven veel mensen hierin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddhisten geloven inderdaad niet in goden. Het boeddhisme gelooft in Boeddha. Boeddha is een verlichte. Hij heeft bepaalde ideeën gekregen hoe de wereld in elkaar zit. Mensen die in zijn ideeën geloven noemen we Boeddhisten.
Boeddha gelooft bijvoorbeeld dat al het leven lijden is. Hij zegt dat dat lijden ontstaat door verlangen. Boeddha gelooft niet dat een mens een ziel heeft die van oorsprong goddelijk zou zijn. Hij gelooft ook niet in een goddelijke schepper, hij kan een schepper niet verenigen met een wereld waarin veel kwaad en leed bestaat. Volgens Boeddha heeft alles wat gebeurt te maken met oorzaak en gevolg, beloning en straf. Hij zegt Goden zijn personificaties van de eeuwige wetmatigheid van de kosmos.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij het Hindoeïsme geloven ze in heel veel goden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Boeddhisme komt voort uit het Hindoeïsme. Dus het Hindoeïstiche gedachtegoed van de schepping en de meerdere Goden en het wiel van incarnatie was het uitgangspunt.
Boeddha heeft zich bevrijd van het wiel van incarnatie.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@Esmeralda. Weet je zeker dat het Boeddhisme voortkomt uit het Hindoeisme? En wat is jouw bron voor deze stelling?
Want: het Boeddhisme is ontstaan uit het brahmanisme.
Het Hindoeisme is een term die pas bestaat sinds ca.1830, dus nog geen 200 jaar.. De oorsprong van het Hindoeisme gaat terug naar de vedisch-brahmanitische beschaving.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik noemde het Hindoeïsme omdat dat het bekendste begrip is.
Brahma Shiva en Vishnu.. het scheppingsverhaal en het beeld van het universum.
Het Boeddhisme is later ontstaan. Er zijn daarna vele Boeddha ‘s ( verlichten) erbij gekomen . Bieddha betekend dat je de verlichte staat hebt bereikt. ( dus ontsnapt ben van het wiel van karma) . Bron..?
Ik dacht dat dat logisch was.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Sorry voor de spellingsfouten()
SentWierda
2 jaar geleden
@Esmeralda. Zou je toch beter een bron kunnen opzoeken?
De oorsprong is het Brahmanisme, niet het Hindoeisme. Het Hindoeisme is daarna ontstaan. Zoals ook het Boeddhisme daarna is ontstaan. Maar het Boeddhisme is niet ontstaan uit het Hindoeisme.
Ik heb niet een bron kunnen vinden waarin staat dat het Boeddhisme is ontstaan uit het Hindoeisme.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Gautama werd geboren in een wereld waarin de mensen geloofden in karma en in Goden die tegenwoordig in de westerse samenleving als hindoeïstische goden gezien worden . Dat bedoelde ik.
Maar dat is even kort samengevat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je vroeg om n bron.. ik heb meerdere boeken gelezen. Lang geleden.
Ik mn kast vond ik dit boekje : De wereld en haar godsdiensten. Van D.E.HARDING.
Daar heb ik als kind veel uitgehaald.
Het is zeg maar n simpele samenvatting voor beginners.
SentWierda
2 jaar geleden
@Esmeralda. De schrijver Douglas E. Harding (1909-2007) was een beetje een vreemde snuiter. In de jaren dertig van de vorige eeuw had hij het gevoel 'hoofdloos' te zijn. Hij is vooral bekend geworden door het boek: Leven zonder hoofd.
Bron: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/200679944/Open-voor-de-Bron/
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Oh dat boekje ken ik niet. En hij zal ook wel niet in alles gelijk hebben
En ik snap dat je moeite hebt met de term “ Hindoeïsme “
Ik heb het even simpel zo genoemd.
(Om het antwoord op de vraag een beetje kort te houden) Ik bedoel het aanwezige geloof en gedachte-goed uit de tijd van Siddharta Gautama . (Dat was niet alleen het Brahmanisme toch? )
Hoe de mensen uit die tijd in “ India” de wereld zagen.
Net zoals Jezus een zeg maar Joodse achtergrond heeft.
Gautama heeft het wiel van karma doorbroken ( en daarmee ook het Kastenstelsel)
Daarna heeft zijn leer zich verder verspreidt en vertakt en heeft ook weer dingen in zich opgenomen van de bevolking aldaar. Net zoals “ wij” vanuit onze westerse cultuur vanuit onze zienswijze het Boeddhisme interpreteren.