Zijn de joden een ras of een geloof?

Heb je dan ook joodse moslims?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
13K

Het beste antwoord

Joden zijn geen ras, want dan zouden ze een gemeenschappelijk DNA hebben of genetische eigenschap zoals huidskleur, kroeshaar, anders getinte huid etc. Je kunt nooit een neger, chinees of zo worden maar wel Joods!
Godsdienst?
Er is een godsdienst die Jodendom heet, een aantal ideeën over de wereld en de manier waarop wij zouden moeten leven. Het wordt ook geleerd aan kinderen in Hebreeuwse scholen.Over bepaalde aspecten is een meningsverschil maar er is veel flexibiliteit ingebouwd in het goed georganiseerde systeem van geloof dat Jodendom heet. Het is echter zo dat veel mensen die zichzelf Joods noemen helemaal niet in die godsdienst geloven. Meer dan de helft van alle Joden in Israël gelooft niet in God of in een van de geloofspunten. In ons land is zelfs zo'n 70 % geen lid van de synagoge.
Ze hangen nog wel hun tradities en gewoontes aan, maar dit is ook cultuur bepaald.
Volgens mij zijn Joden een volk! Niet in de betekenis van een politieke of territoriale entiteit, maar als een groep mensen met een gemeenschappelijke historie, bestemming en gevoel dat ze als een enorme uitgebreide familie allemaal met elkaar verbonden zijn.
Als natie of volk delen ze een bepaalde cultuur, voorouders en ideeën. Ook de Joden die niet godsdienstig zijn hebben dit gevoel bij de Joodse gemeenschap. Er is onderling een sterk gevoel van verbondenheid.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt nooit een neger, chinees ofzo worden? Dat je nooit een neger kan worden dat klopt want dat is een etniciteit. Maar dat je geen Chinees kan worden dat klopt niet want dat is een nationaliteit, net als bijvoorbeeld Marokkaans.
En er is wel degelijk onderzoek gedaan die aan heeft getoond dat Joden wel DNA delen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je kunt nooit een neger, chinees ofzo worden? Dat je nooit een neger kan worden dat klopt want dat is een etniciteit. Maar dat je geen Chinees kan worden dat klopt niet want dat is een nationaliteit, net als bijvoorbeeld Marokkaans.

Andere antwoorden (5)

Het is een geloof en het is een 'volk' (geen ras)

Toegevoegd na 15 minuten:
Er zijn veel joden die atheïstische en Christelijk zijn.
Dus ik veronderstel dat er ook zijn die tot de Islam bekeerd zijn.
In tegenstelling wat velen denken zijn joden in vele 'Moslim' landen totaal geïntegreerd (Marokko als voorbeeld)
De meeste problemen zijn er vooral in de omgeving van Israël zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je iets aan de antwoorden op deze vraag:

http://www.goeievraag.nl/vraag/joods-afkomst-keuze-combinatie.88953#492492
13 jaar geleden
het jodendom is een religie van het Joodse volk. Zo kun je het het beste omschrijven.
Als een jood moslim wordt, dan bekeerd hij/zij zich tot een andere religie.
Je hebt geen joodse moslims, volgens mij. Dat zijn 2 verschillende geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, je hebt geen joodse moslims (moslims die het jodendom aanhangen), maar wel Joodse moslims (leden van het Joodse volk die de islam aanhangen).
Omdat je 'joden' zonder hoofdletter gebruikt: aanhangers van het joodse geloof. Leden van het Joodse volk zijn Joden, met een hoofdletter. Er is natuurlijk een enorme overlap tussen de twee, maar een Jood hoeft geen jood te zijn.

Een ras - voor zover er überhaupt zoiets bestaat als menselijke rassen - is het sowieso niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout! Wie of via de bloedband ofwel bekeerd is tot het joods geloof is een Jood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout! Wie die bloedband heeft, of preciezer via vrouwelijke lijn die bloedband heeft, is een Jood. Wie (bloedband of niet) het joodse geloof aanhangt, is een jood.
De joden zijn geboren uit joodse ouders(moeder) of joods geworden, door bekering. Het woord "jood komt van yehuda' (judea)..

Om het joodse geloof (jodendom) te belijden is weer heel wat anders, dan heb je met geloven te maken, dus geloven in de joodse leer.

Veel joden geloven niet in de joodse leer...je hebt net als bij christenen, moslims en joden die niet geloven.

Joden zijn een volk, etniciteit (uitverkoren volk)

Als het je interesseert kan je bij wikipedia zoeken onder het' kopje joden'.

Joodse moslims(moslims kunnen nooit tegen de joodse god bidden en andersom) heb je niet maar er wonen wel arabieren in israel, die wonen en werken met de Israeliers.